Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Citroen C3 Aircross 1,2 PureTech 5MT – Francuski oryginał
kalendarz 21/03 2018

Citroen C3 Aircross 1,2 PureTech 5MT – Francuski oryginał

Testy / Citroen

Koncern PSA zabawia się ostatnio konwencją. Najpierw przerobił na SUV-y dwa vany z portfolio Peugeota (3008 i 5008). Teraz wziął się za Citroena.

Na efekty nie trzeba było czekać jakoś specjalnie długo. Z oferty zniknął C3 Picasso. Zamiast niego pojawił się Citroen C3 Aircross. Potwierdza to tezę, że miniwany znalazły się nagle w ariergardzie. Za to moda na SUV-y i crossovery wyraźnie przybiera na sile. Francuzi postąpili bardzo logicznie. Zamienili małego minivana na crossovera z segmentu B. To był to bardzo dobry ruch.

O urodzie dyskutować nie będziemy
Jednym, to auto bardzo się spodoba. Innym, niekoniecznie. Ale w mojej opinii, najnowszy Citroen ma coś, co przyciąga spojrzenia. Nie sposób nie zauważyć go na ulicy. Ekstrawagancka stylistyka była strzałem w dziesiątkę. C3 Aircross to propozycja dla tych, którzy chcą się wyróżnić. A możliwości daje niewielki Citroen aż nadto. W polskich salonach Citroena auto będzie można skonfigurować na 85 sposobów! W ofercie jest bowiem 8 lakierów, 3 kolory dachu i 4 pakiety kolorystyczne. W ramach owych pakietów indywidualizujących dodatkowo wygląd, (czarny, srebrny, biały i pomarańczowy) znajdziemy kolorowe relingi, „żaluzje” na szybach pomiędzy słupkami C i D, ramki przednich świateł oraz kolorowe wykończenia na felgach. Jest jednak coś, czego w pakietach stylistycznych zabrakło. Otóż, C3 i C4 Cactus miały boki chronione przez tzw. Airbumpy. Tego w Aircrosie zabrakło. Mają je zastąpić plastikowe elementy w stylu tradycyjnych odbojników. Szkoda, w aucie typu crossover taki detal bardzo, ale to bardzo by się przydał.

Ekstrawagancko
Citroen przyzwyczaił nas do tego, że kokpity jego aut bywają równie ekstrawaganckie jak karoseria. Bardzo bym się zdziwił, gdyby nie było tak i w tym przypadku. Interior C3 Aircross prezentuje się nad wyraz niebanalnie. I to w najlepszym tego słowa znaczeniu! Zgodnie z upodobaniami możemy tę przestrzeń zaaranżować w jednej z 5 tonacji. Niektóre elementy deski i kierownicy mogą być kolorowe. To stanowi doskonała przeciwwagę dla nieco przytłaczających szarością; plastików. Citroen jest, jak się wydaje propozycją bardziej budżetową od Peugeota. Widać to szczególnie w wykończeniu kokpitu. Tworzywa, którymi go wykończono, są… mało sprężyste. Nie prezentują się wprawdzie źle, ale mogłyby lepiej!

Jako że C3 Aircross, jest typowym crossoverem, pozycja za kierownicą jest zdecydowanie wyższa niż w przeciętnej osobówce. I to akurat spora zaleta. Przekłada się bowiem na i lepszą widoczność w każdym kierunku i na łatwość zajmowania miejsca w kabinie. Docenią to szczególnie osoby z nadwyrężonym kręgosłupem. Fotele są sprężyste, ale bardzo wygodne. Niestety, dobre trzymanie boczne nie jest ich domeną. Prawdziwie irytującym elementem jest sterowanie pochyleniem oparć. Pokrętło umieszczone pomiędzy siedziskiem a słupkiem B zmusza do niezłych wygibasów, jeżeli chcemy zmienić położenie oparcia. Szczególnie, w trakcie jazdy. Jeżeli mamy spore dłonie, no to mamy problemik.

Przestronnie dla wszystkich
Kierowca i pasażerowie na ilość miejsca narzeka nie powinni. Na przednich fotelach, przestrzeni wprost nadmiar. Na kanapie, może być jej więcej lub mniej. Nie, nie ma w tym magii. To efekt przesuwanej o 150 mm kanapy. Dodatkowo, można regulować kąt pochylenia jej oparcia. I to jest nad wyraz praktyczne rozwiązanie. Po złożeniu tylnej kanapy i prawego przedniego fotela można przewieźć przedmioty bez mała do 2,5 metrowej długości. Jedna uwaga odnośnie pojemności auta. Osobom o ponadstandardowym wzroście nie polecam Aircrossa z panoramicznym dachem. Choć „panorama” prezentuje się świetnie i dodaje pojazdowi urody, zabiera sporo przestrzeni nad głową.

Bagażnik, to koleiny atut C3Aircross. Regularna pojemności to 410 litrów. Po przesunięciu kanapy o 150 mm do przodu, rośnie do 520 l. A po złożeniu oparcia kanapy, do 1300 l. I choć próg załadowczy jest położony dość wysoko (sam prześwit auta to 175 mm), załadowanie bagaży nie jest jakimś specjalnym problemem.

Ekonomiczny laureat
Pod maskę auta może trafić 1,2 litrowy PureTech o mocach: 82, 110 lub 130 KM lub 1,6 litrowy 100 lub 120 konny BlueHDI. Napęd na przednią os przenosi manualna 5 biegowa, lub automatyczna 6-stopniowa skrzynia biegów. Do testów otrzymaliśmy auto z manualną, 5-biegową skrzynią i 110-konnym motorem PureTech. Nominalna moc auto osiąga przy 5750 obrotach a 205 Nm momentu obrotowego przy 1500 obrotach. Tak skonfigurowany C3 Aircross osiąga około 185 km/h a od 0-100 przyspiesza w około 11 sekund. Spalanie, nie zaskakuje. Motory z serii PureTech od kilku lat dzierżą dumnie tytuł Engine of The Year. Miedzy innymi, za wstrzemięźliwą konsumpcję benzyny. Testowy, katalogowo miał pobierać z 42 litrowego zbiornika 5,5 litra w ruchu miejskim, 4,0 w trasie i 4,6 średnio. W naszym teście było to kolejno 6,2 w mieście, 5,0 w trasie i 5,7 średnio.

Idealny crossover?
C3 Aircross nie jest wybitnym sprinterem. Powiem szczerze, z tym motorem i tą skrzynią, sprinterem nie jest w ogóle. Ale też do takiego miana nigdy nie aspirował. Auto to idealny miejski crossover. Sztywne, ale mimo wszystko dostatecznie komfortowe zawieszenie idealnie nadaje się właśnie do miejskiej dżungli. Dodatkowy atut, to 175 milimetrowy prześwit. Dzięki niemu wysokie krawężniki, dziury wokół studzienek czy torowiska nie są mu straszne. Układ kierowniczy bez zastrzeżeń. Dostatecznie bezpośredni pozwala na kontrolę pracy przednich kół. Auto, mimo wyższego posadowienia, nieźle wpisuje się w zakręty. Równie bezproblemowo z nich wyjeżdża. Aircross nie jest specjalnie podatny na boczne podmuchy wiatru. Wprawdzie, jest wyższy od „zwykłego” C3, ale sztywniejsze zwieszenie daje radę…

Nieco zaskoczyła mnie 5-przełożeniowa skrzynia biegów. Auto można, bowiem wyposażyć w dobry, 6-biegowy automat. Dlaczego wiec producent nie zdecydował się na 6-biegową skrzynię manualną. Na pewno, nie zrobiłoby to autu źle. W trasie, szczególnie na trasach szybkiego ruchu i autostradach „szóstki” bardzo mi brakowało.

Crossovery są modne. Dlatego PSA zdecydowało się na budowę takiego w oparciu o model C3. I to było dobre posunięcie. Auto prezentuje się świetnie. Nietuzinkowy wygląd i całkiem niezłe właściwości trakcyjne to jest zasadnicze zalety. Zasadnicze, ale nie jedyne. Jest jeszcze fajne, nieco ekstrawaganckie wnętrze i pojemny bagażnik. No i sporo możliwości indywidualnej aranżacji tak wnętrza jak i nadwozia. A i cena z nóg nie zwala…
Paweł Pusz

Zalety auta:
- wygląd
- pojemny bagażnik
- możliwości swobodnej aranżacji
- prowadzenie

Wady auta:
- jakość plastików we wnętrzu
- brak szóstego biegu w skrzyni manualnej

Podstawowe parametry techniczne Citroena C3 Aircross 1,2 PureTech 5MT:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4510/1760/1640/2600
Silnik: benzynowy wspomagany turbiną
Pojemność:1199 cm3
Moc maksymalna: 110KM przy  5750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 205 Nm. przy 1500 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 5-biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 11,0
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,5/4,0/4,5
Pojemność zbiornika paliwa: 42l
Pojemność bagażnika: 410/520/1300
Cena: od 52,9 do 85,9 tys. złotych (ceny regularne brutto)
Cena modelu testowego 76,9 tys. złotych

 


Tagi:
Citroen C3 Aircross 1, 2 PureTech 5MT, Citroen C3 Aircross 1, 2 PureTech, Citroen C3 Aircross 1, 2, Citroen C3 Aircross, C3 Aircross, testy aut, testy samochodów

Zobacz podobne artykuły:

Nissan Juke 1.2 DIG-T – Kontrowersyjny?
kalendarz 09/08 2018

Nissan Juke 1.2 DIG-T – Kontrowersyjny?

Testy / Testy

2018.08.09

Jaki koncept towarzyszył powstaniu Juke? Trudno powiedzieć. W każdym razie, designerom Nissana wyszło bardzo kontrowersyjne auto. No bo bez kontrowersji nie da się połączyć crossovera z coupe. Juke nie jest brzydki. Wielu oso...
Lexus GS 450h Prestige – Vintage to brzmi dumnie!
kalendarz 07/08 2018

Lexus GS 450h Prestige – Vintage to brzmi dumnie!

Testy / Testy

2018.08.07

Początki GS-a były nieco dziwne. Otóż, narodził się w 1991 roku jako Toyota Aristo. Zresztą, w Japonii był pod tą nazwą sprzedawany do 1997 roku. W 1993 roku auto pojawiło się w Ameryce i Europie, ale już jako Lexus GS. Rynek...
Nissan Micra 0.9 IG-T 90 KM – Micra nieMicra!
kalendarz 27/07 2018

Nissan Micra 0.9 IG-T 90 KM – Micra nieMicra!

Testy / Testy

2018.07.27

To już V generacja Nissana Micra. Auto drastycznie zmieniło swój wizerunek. Zerwało z linią stylistyczną III i IV generacji. Obecna generacja auta, to powrót do korzeni. I próba nawiązania do wielkiego sukcesu. Wszak Micra II...
Najnowsze artykuły:
Clio Cup nad holenderskim morzem

Clio Cup nad holenderskim morzem

Wiadomości / Moto sport

2018.08.17

Serial Clio Cup Central Europe wyraźnie przyspieszył po wakacyjnej przerwie.
Toyota Yaris WRC na niemieckich drogach

Toyota Yaris WRC na niemieckich drogach

Wiadomości / Moto sport

2018.08.17

Po zwycięstwie na szutrowych trasach Rajdu Finlandii, zespół Toyoty stanął na starcie niemieckiej rundy.
Ruszyła produkcja odświeżonej Skody Fabia

Ruszyła produkcja odświeżonej Skody Fabia

Wiadomości / News

2018.08.16

Pierwsze egzemplarze zmodernizowanej Fabii już opuściły linię produkcyjną.