Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Zużyta opona zimowa nie staje się całoroczną
kalendarz 27/05 2019

Zużyta opona zimowa nie staje się całoroczną

Eksploatacja / Porady

Czy latem można jeździć na zimówkach?

Niektórych kierowców kusi idea niezmieniania opon zimowych na letnie – pozorna oszczędność czasu i pieniędzy sprawia, że zapominają o bezpieczeństwie. Taka decyzja może mieć tragiczne skutki – droga hamowania ze 100 km/h na oponach zimowych latem jest nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. Jeśli ktoś godzi się na pogorszenie przyczepności zimą i latem w zamian za niewymienianie opon, powinien zainwestować w ogumienie całoroczne z homologacją zimową – jego budowa jest kompromisem między oponami letnimi i zimowymi. Opona zimowa z połową wysokości bieżnika nie staje się ani oponą letnią, ani homologowaną całoroczną. Specjalna budowa bieżnika i mieszanka gumy użyta w produkcji zimowek nadal pozostaje taka sama.

Opony zimowe mają bardziej miękką gumę, dzięki czemu w niższych temperaturach nie stają się twarde jak plastik i pozostają elastyczne. Ta cecha, która zimą jest zaletą, staje się dużą wadą latem, kiedy temperatury rozgrzanej jezdni osiągają 50-60ºC i więcej. Wtedy przyczepność opony zimowej drastycznie maleje. Zimówki nie są przystosowane do letnich warunków pogodowych.

Używanie zimowek latem jest również całkowicie nieuzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia. Opony zimowe w lato bardzo szybko się zużywają i niszczą. W takich warunkach typowe zimówki zwiększają także zużycie paliwa.

– Ze względu na częściej występujące sprzyjające warunki pogodowe, kierowcy jeżdżą latem szybciej. Ogumienie zimowe znacznie szybciej zużywa się na gorącym i suchym asfalcie – szczególnie przy wysokich prędkościach. Opony letnie już na etapie projektowania są odpowiednio wzmacniane, by być w stanie znieść wyższe temperatury. Używanie opon zimowych latem to zatem tylko pozorna oszczędność i hazard z własnym życiem – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Podczas jazdy na zimówkach w warunkach letnich zwiększa się długość drogi hamowania, samochód traci sterowność na zakrętach i zmniejsza się komfort prowadzenia auta. Droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania auta może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. To cztery długości samochodu. Nietrudno domyślić się, że opony letnie zatrzymałyby samochód przed przeszkodą, w którą na zimowych oponach uderzyłby on z całym impetem. Co, jeśli przeszkodą będzie pieszy albo dzikie zwierzę?

– Jeśli ktoś chce jeździć tylko na jednym komplecie opon i głównie po mieście, to bezpiecznym rozwiązaniem będzie dobre ogumienie całoroczne z homologacją zimową, które łączy właściwości typu letniego i zimowego. Należy jednak pamiętać, że całoroczne gumy zawsze będą miały tylko kompromisowe osiągi w stosunku do opon dedykowanych do pory roku. Nawet najlepsze opony całoroczne latem nie będą tak dobre jak najlepsze letnie, a zimą tak dobre jak najlepsze zimowe. Pamiętajmy, że zdrowie i życie nasze, naszych bliskich i innych uczestników ruchu drogowego jest bezcenne – dodaje Piotr Sarnecki.

źródło: PZPO


Tagi:
opony zimowe, opony letnie, opony całoroczne, opony zimowe a opony letnie, dlaczego nie warto jeździć na oponach zimowych latem

Zobacz podobne artykuły:

Bezpieczne podróżowanie w wakacje  - porady Kajetana Kajetanowicza
kalendarz 02/07 2020

Bezpieczne podróżowanie w wakacje - porady Kajetana Kajetanowicza

Warsztat / Porady

2020.07.02

Choć pandemia koronawirusa mogła pokrzyżować plany wyjazdowe wielu osobom, to na drogach i tak możemy spodziewać się dużego ruchu.
Pomocne rozwiązanie czy zbędny gadżet?
kalendarz 01/07 2020

Pomocne rozwiązanie czy zbędny gadżet?

Warsztat / Porady

2020.07.01

Polscy mechanicy oceniają nowoczesne systemy ułatwiające jazdę.
Zapchany filtr oleju i paliwa
kalendarz 19/06 2020

Zapchany filtr oleju i paliwa

Warsztat / Porady

2020.06.19

Przyczyny i potencjalne skutki dla silnika.

Firmy z branży

Bokserska Auto Serwis

ul. Bokserska 1C
02-682 Warszawa
Tel.: 882 553 355
https://bokserska.com.pl/

Pomoc Drogowa 24h, Warsztat samochodowy 24h

mazowieckie
ul. Spytka z Melsztyna 9A
03-672 Warszawa
Tel.: 694 900 009
http://auto-pomoc24h.com.pl/
Najnowsze artykuły:
Bezpieczne podróżowanie w wakacje  - porady Kajetana Kajetanowicza

Bezpieczne podróżowanie w wakacje - porady Kajetana Kajetanowicza

Warsztat / Porady

2020.07.02

Choć pandemia koronawirusa mogła pokrzyżować plany wyjazdowe wielu osobom, to na drogach i tak możemy spodziewać się dużego ruchu.
Autonomiczne i uzbrojone pojazdy wkraczają na pola walki

Autonomiczne i uzbrojone pojazdy wkraczają na pola walki

Wiadomości / Gorące tematy

2020.07.02

Będą patrolować granice na lądzie, morzu i w powietrzu.
Nowy punkt dealerski na motoryzacyjnej mapie Warszawy – Toyota Professional Wesoła (material promocyjny)

Nowy punkt dealerski na motoryzacyjnej mapie Warszawy – Toyota Professional Wesoła (material promocyjny)

Używane

2020.07.02

Jest na motoryzacyjnej mapie Warszawy  nowy obiekt, który świadczy kompleksowe usługi z zakresu branży motoryzacyjnej. Tym obiektem jest Toyota Professional Wesoła, znajdujący się w dogodnej lokalizacji przy Trakcie Brzeskim ...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.