Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Zużyta opona zimowa nie staje się całoroczną
kalendarz 27/05 2019

Zużyta opona zimowa nie staje się całoroczną

Eksploatacja / Porady

Czy latem można jeździć na zimówkach?

Niektórych kierowców kusi idea niezmieniania opon zimowych na letnie – pozorna oszczędność czasu i pieniędzy sprawia, że zapominają o bezpieczeństwie. Taka decyzja może mieć tragiczne skutki – droga hamowania ze 100 km/h na oponach zimowych latem jest nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. Jeśli ktoś godzi się na pogorszenie przyczepności zimą i latem w zamian za niewymienianie opon, powinien zainwestować w ogumienie całoroczne z homologacją zimową – jego budowa jest kompromisem między oponami letnimi i zimowymi. Opona zimowa z połową wysokości bieżnika nie staje się ani oponą letnią, ani homologowaną całoroczną. Specjalna budowa bieżnika i mieszanka gumy użyta w produkcji zimowek nadal pozostaje taka sama.

Opony zimowe mają bardziej miękką gumę, dzięki czemu w niższych temperaturach nie stają się twarde jak plastik i pozostają elastyczne. Ta cecha, która zimą jest zaletą, staje się dużą wadą latem, kiedy temperatury rozgrzanej jezdni osiągają 50-60ºC i więcej. Wtedy przyczepność opony zimowej drastycznie maleje. Zimówki nie są przystosowane do letnich warunków pogodowych.

Używanie zimowek latem jest również całkowicie nieuzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia. Opony zimowe w lato bardzo szybko się zużywają i niszczą. W takich warunkach typowe zimówki zwiększają także zużycie paliwa.

– Ze względu na częściej występujące sprzyjające warunki pogodowe, kierowcy jeżdżą latem szybciej. Ogumienie zimowe znacznie szybciej zużywa się na gorącym i suchym asfalcie – szczególnie przy wysokich prędkościach. Opony letnie już na etapie projektowania są odpowiednio wzmacniane, by być w stanie znieść wyższe temperatury. Używanie opon zimowych latem to zatem tylko pozorna oszczędność i hazard z własnym życiem – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Podczas jazdy na zimówkach w warunkach letnich zwiększa się długość drogi hamowania, samochód traci sterowność na zakrętach i zmniejsza się komfort prowadzenia auta. Droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania auta może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. To cztery długości samochodu. Nietrudno domyślić się, że opony letnie zatrzymałyby samochód przed przeszkodą, w którą na zimowych oponach uderzyłby on z całym impetem. Co, jeśli przeszkodą będzie pieszy albo dzikie zwierzę?

– Jeśli ktoś chce jeździć tylko na jednym komplecie opon i głównie po mieście, to bezpiecznym rozwiązaniem będzie dobre ogumienie całoroczne z homologacją zimową, które łączy właściwości typu letniego i zimowego. Należy jednak pamiętać, że całoroczne gumy zawsze będą miały tylko kompromisowe osiągi w stosunku do opon dedykowanych do pory roku. Nawet najlepsze opony całoroczne latem nie będą tak dobre jak najlepsze letnie, a zimą tak dobre jak najlepsze zimowe. Pamiętajmy, że zdrowie i życie nasze, naszych bliskich i innych uczestników ruchu drogowego jest bezcenne – dodaje Piotr Sarnecki.

źródło: PZPO


Tagi:
opony zimowe, opony letnie, opony całoroczne, opony zimowe a opony letnie, dlaczego nie warto jeździć na oponach zimowych latem

Zobacz podobne artykuły:

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych?
kalendarz 12/09 2024

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych?

Warsztat / Porady

2024.09.12

Zasięg zależy od dobrze dobranych opon.
Nie daj się oszukać przy zakupie używanego "elektryka"
kalendarz 02/08 2024

Nie daj się oszukać przy zakupie używanego "elektryka"

Używane

2024.08.02

Niestety wraz z rozbudową "elektrycznego rynku wtórnego" rośnie także skala oszustw związanych z tą grupą pojazdów.
Przyczyny i rozwiązanie problemu głośnej pracy silnika
kalendarz 31/07 2024

Przyczyny i rozwiązanie problemu głośnej pracy silnika

Warsztat / Porady

2024.07.31

Silnik, jako fundamentalna część samochodu, powinna być otoczona szczególną troską. Każdy, nawet pojedynczy, krótki dźwięk występujący wewnątrz mechanizmu może być zwiastunem poważnej usterki. Korzystając z poniższego poradni...

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT

Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT

Wiadomości / News

2024.09.18

Michelin wypróbowało 25 różnych mieszanek zanim zdecydowano się na produkt końcowy.
Mini z ryzykiem pożaru

Mini z ryzykiem pożaru

Wiadomości / News

2024.09.18

Mini wycofuje 140 000 aut elektrycznych z powodu ryzyka pożaru akumulatora.
Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero

Audi A6 Sportback e-tron - Najbardziej aero

Warsztat / Technika

2024.09.18

Elektryczne Audi jest najbardziej aerodynamicznym modelem marki wszechczasów.