Zmiany w opłatach drogowych w Niemczech
Czy polscy kierowcy powinni się nimi przejmować?
Wakacje trwają w najlepsze, a ciepłe dni skłaniają do planowania urlopów i wyjazdów rodzinnych. Polacy chętnie podróżują autami osobowymi i kamperami. Jednym z wybieranych kierunków jest Zachód, dlatego warto wiedzieć dla kogo mają znaczenie najnowsze zmiany w opłatach drogowych w Niemczech, wprowadzone w życie od 1 lipca. Co oznaczają one dla polskich kierowców i czy uderzą Polaków po kieszeni?
Zmiany, które zostały właśnie wprowadzone, planowane były od dłuższego czasu i są wynikiem przepisów unijnych o eurowinietach, wprowadzonych w marcu 2022 r. Dotyczą one przede wszystkim branży transportu drogowego, czyli kierowców pojazdów ciężarowych, zajmujących się przewozem towarów na usługach firm logistycznych. Zgodnie z nimi, dodatkowymi opłatami zostaną obciążone samochody ciężarowe przekraczające masę całkowitą wynoszącą 3,5 tony. Do tej pory opłaty obowiązywały transport o masie powyżej 7,5 tony. Polscy i litewscy przewoźnicy odczują je najbardziej, ze względu na największy udział w opłatach drogowych spośród wszystkich przewoźników z zagranicy.
Według Eurostatu w 2022 r. polscy kierowcy odpowiadają za ponad 20 proc. transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej, z czego najwięcej przejazdów odbywa się właśnie przez Niemcy. Z raportu wynika, że polskie firmy nastawione są bardziej na transport międzynarodowy niż krajowy. Wyróżnia nas to na tle całej UE, gdzie prawie 70 proc. udziału przypada na przewozy krajowe.
Bezpiecznie mogą za to czuć się właściciele aut osobowych i kamperów, którzy wybierają się na wakacyjne wojaże. Zmiany w opłatach ich nie dotyczą.
„Nowe stawki na niemieckich autostradach dotyczą kierowców ciężarowych i są związane z planowanym ograniczeniem emisji oraz redukcją CO2 w atmosferze. Kierowcy aut osobowych lub kamperów, którzy wyjeżdżają na wakacje przez Niemcy, nie mają czego się obawiać. Rewizja opłat, którą obserwuje się w Niemczech, jest zapowiedzią większych zmian globalnych, a przynajmniej w Europie, w kontekście branży transportu drogowego” - mówi Anna Biekonis, Country Manager, DKV Mobility Poland.
Wprowadzone opłaty są wynikiem rosnących kosztów utrzymania dróg, podatków ekologicznych, a także przepisów unijnych dla wszystkich rynków. Jest to kolejne, obok inflacji i spowolnienia gospodarki, wyzwanie dla polskich przewoźników. Reformy wprowadzane są obecnie przez kolejnych członków Unii Europejskiej na gruntach krajowych. Państwa, które wdrożyły lub są w trakcie wdrażania reform, to obecnie Niemcy, Austria, Belgia, Czechy, Estonia, Węgry, Dania i Niderlandy. Co ważne, z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych pozostają zwolnione auta elektryczne.
źródło: DKV Mobility/PAP
Zobacz podobne artykuły:
Elektryczne hulajnogi w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.16
Nabywcy coraz częściej szukają nowszych i droższych aut
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.09
62 proc. Polaków marzy o nowym aucie
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.04
Przypadkowo ujawniony lifting Renault Austral
Wiadomości / News
2024.09.17
Produkcja Fiata 500e wstrzymana
Wiadomości / News
2024.09.16