Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Zadbaj o akumulator
kalendarz 04/05 2020

Zadbaj o akumulator

Eksploatacja / Porady

Obecna sytuacja sprawia, że samochodami poruszamy się znacznie rzadziej niż dotychczas. Jest niezbyt korzystne dla akumulatora, który, by dawał gwarancję mobilności, potrzebuje regularnego doładowywania.

Z pomocą w takich sytuacjach przychodzą sposoby, które mogą zadbać o jego kondycję podczas długiego postoju czy uruchomić auto, gdy bateria zostanie rozładowana.

W trakcie normalnej eksploatacji samochodu, kierowca nie zauważa spadku efektywności akumulatora. Za jego systematyczne doładowanie odpowiada alternator, zamieniając energię kinetyczną na elektryczną. Jest ona następnie magazynowana i wykorzystywana do zasilania wielu podzespołów, jak rozrusznik, oświetlenie, radioodbiornik, czy układ klimatyzacji, a także systemów podnoszących bezpieczeństwo.

Po zaparkowaniu auta energia z akumulatora jest wciąż pobierana, na przykład przez autoalarm, pamięć komputera pokładowego, czy układ zdalnego otwierania drzwi. Bateria podlega także procesowi samowyładowania. Im dłużej trwa czas postoju, tym jej sprawność spada. W efekcie niepowodzeniem może zakończyć się próba uruchomienia silnika. Zdarzają się jednak sytuacje, w których elektronika potrafi wyładować akumulator znacznie szybciej. Dodatkowo na stan i tempo rozładowania akumulatora wpływ mają  inne czynniki, jak na przykład temperatura – zarówno ta zbyt wysoka jak i zbyt niska sprawiają, że sprawność naszego akumulatora się pogarsza.

Dłuższy okres bezczynności stanowi dla akumulatorów spore wyzwanie. Jeśli jest to ok. 2-3 tygodni, a akumulator jest w dobrym stanie technicznym, raczej nie ma powodu do obaw. Jednak gdy samochód nie daje się uruchomić po kilku dniach z pewnością coś „podkrada” prąd i jak najszybciej trzeba ten odbiornik zlokalizować. W przeciwnym razie akumulator po kilku głębokich rozładowaniach będzie nadawał się wyłącznie do wymiany.

By nie doprowadzić do takiej sytuacji warto korzystać z pomocy dostępnych na rynku narzędzi do utrzymania akumulatorów w pełnej sprawności. Wśród kierowców coraz popularniejsze stają się inteligentne ładowarki, pełniące rolę prostownika z dodatkowymi funkcjami. Pozwalają one na uzyskanie pełnej gotowości akumulatora do uruchomienia samochodu w każdym momencie. Wystarczy dostęp do gniazdka z napięciem 230 V. Ładowarki pozwalają na zasilanie baterii zarówno samochodów, jak i motocykli: kwasowych, żelowych, wapniowych, AGM, EFB, a także litowo-jonowych.

Dlaczego ładowarki nazywamy „inteligentnymi”? Bo poza zwykłym ładowaniem oferują użytkownikom inne funkcje. Przede wszystkim zapobiegają przeładowaniu akumulatora, co jest szczególnie istotne przy nowszych rozwiązaniach. Mogą także posiadać specjalne tryby pracy, takie jak na przykład „tryb podtrzymania”, który utrzymuje naładowanie na poziomie 100 proc. przez nieograniczony czas. Przykładem może być ładowarka marki Ring. Model RESC706 ładuje dwukrotnie szybciej niż tradycyjny prostownik, jest odporny na deszcz, zapobiega przeładowaniu i posiada tryby odsiarczania, wolnego lub szybkiego ładowania, konserwacji oraz podtrzymania.

Jeśli nie mamy dostępu do gniazdka, a przerwa w jeździe autem jest zbyt długa i dojdzie do rozładowania baterii z pomocą może przyjść tzw. booster, inaczej zwany jump starterem. To urządzenie, które pozwoli na rozruch samochodu z wyładowanym akumulatorem. Czasy, gdy wszystkie boostery były duże i ciężkie już minęły. Dziś niektóre z nich bez problemu zmieszczą się w schowku, czy kieszeni w drzwiach i co najważniejsze – są bezprzewodowe i mogą służyć także jako powerbank do ładowania telefonów komórkowych, a część z produktów również jako latarka. Jest to zatem narzędzie, w które każdy kierowca powinien wyposażyć swój samochód. Jednym z wielu boosterów jest np. Ring jest RPPL300 – jump starter, który mimo niewielkich wymiarów bez problemu poradzi sobie z uruchomieniem silnika o pojemności do 3 litrów. Ma także układ zabezpieczający przed uszkodzeniem akumulatora z powodu odwrotnego podłączenia biegunów.


Tagi:
akumulator, kondycja akumulatora, rozładowanie akumulatora, ładowarki, akumulator w czasie koronawirusa, koronawirus

Zobacz podobne artykuły:

TOP 5 „tanich i dobrych” aut na co dzień zdaniem mechaników
kalendarz 28/05 2020

TOP 5 „tanich i dobrych” aut na co dzień zdaniem mechaników

Warsztat / Porady

2020.05.28

Sytuacja związana z koronawirusem zmieniła nasze podejście do przemieszczania się.
Szyberdach, targa i kabriolet – co sprawdzi się najlepiej?
kalendarz 11/05 2020

Szyberdach, targa i kabriolet – co sprawdzi się najlepiej?

Warsztat / Porady

2020.05.11

Coraz lepsza pogoda zachęca do przejażdżek pod gołym niebem.
Kupujesz „nowy” używany samochód?
kalendarz 24/04 2020

Kupujesz „nowy” używany samochód?

Warsztat / Porady

2020.04.24

Na co trzeba zwrócić uwagę?
Najnowsze artykuły:
Za kierownicą Lexusa, ale w domu

Za kierownicą Lexusa, ale w domu

Moto fanatyk

2020.06.06

W jakich grach znajdziemy auta japońskiej marki?
 VW Arteon – Facelifting i nowa wersja

VW Arteon – Facelifting i nowa wersja

Wiadomości / News

2020.06.06

W tym miesiącu VW zaprezentuje odświeżoną wersję modelu Arteon. Niespodzianką ma być nowa wersja nadwoziowa.
Rusza motosport w Polsce

Rusza motosport w Polsce

Wiadomości / Moto sport

2020.06.05

Najpierw WSMP, a potem RMPST i Motul HRSMP.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.