
Zabytkowe Skody podczas Rajdu Oldtimer Bohemia
Do tegorocznej imprezy, czeska marka wystawiła sześć klasycznych samochodów.
Bogatą historię czeskiej marki reprezentowały trzy wersje legendarnego modelu 1000 MB, który w tym roku obchodzi swoje 50. urodziny, a także Laurin & Klement 110 z 1925 r. oraz Skody z lat trzydziestych – 645 i Super 3000 OHV.
Dla Skody był to „domowy” rajd, ponieważ zarówno linia startu, jak i mety znalazły się w Mlada Boleslav - mieście, gdzie znajduje się główna siedziba marki. Czeski producent wspiera to wydarzenie jako oficjalny partner, udostępniając swoje pomieszczenia i teren organizatorom i uczestnikom.
„Rajd Oldtimerów Bohemia stanowi dużą atrakcję w naszym kalendarzu imprez motoryzacyjnych” – wyjaśnia Michal Velebny, koordynator warsztatu renowacji w Muzeum Škody. „Jesteśmy zachwyceni, że mogliśmy zaprezentować rodzimej publiczności sześć fantastycznych klasyków z kolekcji Škody.”
Model 1000 MB, który w tym roku skończył już 50 lat, jako pierwsza Skoda z tylnym napędem, silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośnym nadwoziem, stanowi kamień milowy w 119-letniej historii firmy. 1000 MB była prawdziwym bestsellerem, łącznie wyprodukowano około 443 tys. egzemplarzy.
Niebieska Skoda 1000 MB przypomina najlepiej sprzedające się wersje modelu. Ten pięczołowicie odrestaurowany egzemplarz jest częścią kolekcji Skody od 2012 r. Większe otwory w tylnych błotnikach są charakterystyczne dla konstrukcji z 1966 r. Jeszcze rzadszy widok stanowi dwudrzwiowa Skoda 1100 MBX, która również wzięła udział w Rajdzie Bohemii. Powstało zaledwie 1114 takich pojazdów w latach 1967-1969.
Jubileuszowe trio uzupełniła Skoda 1000 MB Rally. Pojazd ten jest seryjną wersją modelu z 1967 roku, który 20 lat później przystosowano do rajdów długodystansowych. Auto wzięło udział m.in. w Rajdach Londyn-Sydney (1993 r.) i Panama-Alaska (1997 r.).
Jednym z najrzadszych i jednocześnie najstarszych pojazdów, który uczestniczył w rajdzie, był Laurin & Klement z 1925 r - model z pierwszej serii, który jako ostatni był produkowany pod marką Laurin & Klement. Można go poznać dzięki emblematowi L&K. Od 1926 r. model ten otrzymał już logo Skody, w wyniku połączenia L&K z zakładami Skody w Pilźnie – największym czeskim przedsiębiorstwem przemysłowym w tamtym czasie. Pomiędzy 1925 a 1929 rokiem wyprodukowano 2985 takich pojazdów.
Pozostałe modele Skody reprezentowały luksus motoryzacji lat trzydziestych ubiegłego wieku. Skoda 645 była produkowana w latach 1929-1934. Auto startujące w Rajdzie Bohemia pochodzi z sierpnia 1930 r. Do napędu służy 45-konny, 6-cylindrowy silnik o pojemności 2492 ccm.
Równie majestatycznie podczas rajdu prezentowała się Skoda Super 3000 OHV datowana na 1939 r. Tylko 113 takich samochodów opuściło linię produkcyjną przed II wojną światową. 6-cylindrowy motor o pojemności 3137 ccm generuje 85 KM.
Piąta edycja Rajdu Bohemia dla samochodów zabytkowych odbyła się w dniach 5-8 czerwca. 76 historycznych pojazdów przebyło 450-kilometrową trasę widokową na terenie historycznej krainy Czech. Rajd Oldtimer Bohemia jest jedynym tego typu wydarzeniem w Republice Czeskiej, które jest organizowane pod szyldem stowarzyszenia samochodów zabytkowych FIVA („Fédération Internationale des Véhicules Ancien”)./oprac. ns/
Foto: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
XVII Ogólnopolski Zlot Mustangów
Moto fanatyk
2025.04.17
VW zapowiada święto GTI na Nürburgringu
Moto fanatyk
2025.03.30
Cupra Formentor i Leon z pakietem ABT
Moto fanatyk / Tuning
2025.03.30
Uważaj na samochody z USA
Używane
2025.04.18
Sześciogodzinny wyścig WEC na torze Imola
Wiadomości / Moto sport
2025.04.18
Mustang Mach-E – nowe kolory i nie tylko
Wiadomości / News
2025.04.18