Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Yukihiko Yaguchi - słynny inżynier Toyoty i Lexusa
kalendarz 26/04 2020

Yukihiko Yaguchi - słynny inżynier Toyoty i Lexusa

Ciekawostki / Lexus / Toyota

Toyoty Supra i Chaser, Lexus IS F – to tylko kilka z wielu aut, przy których pracował Yaguchi, jeden z najbardziej doświadczonych inżynierów Toyoty i Lexusa.

Yaguchi właśnie przeszedł na emeryturę. Z tej okazji przypominamy najważniejsze projekty człowieka, który wpłynął na historię japońskiej motoryzacji. Yukihiko Yaguchi urodził się w 1955 r. i dosyć szybko zrozumiał, że kariera w przemyśle motoryzacyjnym jest jego powołaniem. Zamiłowanie do techniki skłoniło go do studiowania inżynierii mechanicznej na Tokyo Metropolitan Institute of Technology. Pierwszą pracę znalazł w 1977 r. w Toyota Motor Corp. Miał wtedy zaledwie 22 lata. Na początku zajmował się opracowywaniem elementów elektronicznych do sedana Toyota Crown. Później zaczął specjalizować się w redukcji hałasu i wibracji w samochodach japońskiego koncernu.

Inżynier Yaguchi wstąpił w szeregi firmy na krótko przed rynkową premierą pierwszej Toyoty Supra. Brał udział w pracach nad tym autem, a także kolejnymi trzema generacjami tego modelu. Jego wiedza i rosnące doświadczenie przyczyniły się później do powstania pierwszego w historii samochodu Lexusa – modelu LS 400. Jak przyznał po latach w jednym z wywiadów, postawił sobie wtedy za cel stworzenie najcichszego auta w historii. Yaguchi pracował również przy drugiej odsłonie flagowego sedana Lexusa oraz sportowym Lexusie SC, a także wielu innych samochodach Toyoty i Lexusa. Ale jak się miało później okazać, jednym z najważniejszych projektów była ostatnia generacja Toyoty Chaser.

Toyota Chaser – przodek Lexusa IS F

Chaser to model praktycznie nieznany w Europie. Ten tylno napędowy duży sedan był sprzedawany wyłącznie w Japonii. Ale fani japońskiej motoryzacji dobrze go znają. Auto było nie tylko komfortowe, ale w mocniejszych wersjach zyskiwało wyraźnie sportowy charakter, który chętnie wykorzystywali drifterzy. Największą sławę zyskała ostatnia odsłona modelu, a konkretnie wersja oznaczona jako JZX100. Auto wyposażono w doładowany silnik 1JZ-GTE, zapożyczony z Toyoty Supry. A za pewne prowadzenie odpowiadało dwuwahaczowe zawieszenie, konstrukcyjnie również bardzo zbliżone do tego zastosowanego w Suprze. Praca przy modelu Chaser dała Yukihiko Yaguchiemu wiedzę i doświadczenie, które potem pomogły mu w opracowaniu przełomowego Lexusa IS F.

Ojciec serii F

Yaguchi sprawnie piął się po szczeblach kariery. W 2001 r. został szefem działu planowania Lexusa, a dwa lata później stanął na czele małej grupy wybranych przez siebie inżynierów, z którymi skonstruował mocnego sedana IS F. Tak narodził się nie tylko ponad 400-konny rywal BMW M3 z V-ósemką pod maską, a też seria sportowych modeli Lexusa oznaczona literą F. Jednak zanim w 2007 r. świat zobaczył model IS F, japoński inżynier musiał mocno natrudzić się, by przekonać kierownictwo firmy do poparcia projektu, który zrodził się w jego głowie. Projektu, który wynikał z zamiłowania do emocjonującej jazdy, sedanów i przekonania, że Lexus potrzebuje prawdziwie sportowego modelu. „Chciałem stworzyć auto, które przekształci każdą chwilę za kierownicą w czyste doświadczenie – auto, które pozwoli odczuć radość z prowadzenia za każdym razem, zapewni naprawdę angażujące wrażenia” – komentował później ten projekt.

Zwolennik wolnossącej V-ósemki

Powstanie Lexusa IS F było swego rodzaju ukoronowaniem kariery Yukihiko Yaguchiego, ale nie oznaczało jej końca. Pod okiem japońskiego inżyniera powstały też kolejne modele z serii F – coupé RC F i sportowy sedan GS F. Yaguchi uczestniczył również w pracach nad ekstremalnymi modelami IS F CCS-R oraz RC F GT3. Wszystkie otrzymały wolnossący silnik V8. To nie przypadek. Yaguchi jest wielkim zwolennikiem widlastych silników bez doładowania. Inżynier podkreślał w wielu wywiadach, że takie konstrukcje przekonują go liniowym przyrostem momentu obrotowego, natychmiastową reakcją na gaz i wspaniałym brzmieniem. Popularność rasowych, wolnossących V-ósemek w sportowych samochodach Lexusa jest doskonałym dowodem na to, jak wiele japońska marka i cała motoryzacja zawdzięczają emerytowanemu już inżynierowi.

Yukihiko Yaguchi przeszedł na zasłużoną emeryturę 1 kwietnia 2020 r. W szeregach Toyoty i Lexusa spędził aż 43 lata./oprac. ns/

Foto: Lexus/Toyota


Tagi:
Yukihiko Yaguchi, Lexus, Toyota, Lexus LS 400, Lexus SC, Toyota Chaser, Lexus IS F, Lexus IS F CCS-R, Lexus RC F GT3

Zobacz podobne artykuły:

70 lat sportowych modeli Seata
kalendarz 22/01 2021

70 lat sportowych modeli Seata

Wiadomości / Ciekawostki

2021.01.22

Od coupé o wadze zaledwie 720 kg po zaawansowane technologicznie auto miejskie o mocy 150 KM.
 Rajd Monte Carlo – Toyota walczy o podium
kalendarz 21/01 2021

Rajd Monte Carlo – Toyota walczy o podium

Wiadomości / Moto sport

2021.01.21

Zespół Toyoty rozpoczyna nowy sezon rajdowy z tą samą ekipą, co w ubiegłym roku.
 Nasser Al-Attiyah: „To dla nas fantastyczny rezultat...”
kalendarz 19/01 2021

Nasser Al-Attiyah: „To dla nas fantastyczny rezultat...”

Wiadomości / Moto sport

2021.01.19

Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, którzy zajęli drugie miejsce ze stratą niespełna 14 minut do zwycięzcy, Stephane’a Peterhansela.

Firmy z branży

Carolina Toyota Wola

mazowieckie
ul. Aleja Prymasa Tysiąclecia 54
01-242 Warszawa
Tel.: 22 492 55 55
http://www.toyotawola.pl/

Toyota Professional Wesoła

mazowieckie
ul. Hotelowa 2
05-070 Sulejówek
Tel.: 22 492 56 00
http://toyotadostawczewesola.pl/
Najnowsze artykuły:
Michelin redukuje zatrudnienie

Michelin redukuje zatrudnienie

Wiadomości / News

2021.01.22

Michelin chce w ciągu trzech lat zlikwidować we Francji do 2 300 miejsc pracy.
 Nowa Skoda Fabia – testy prototypu

Nowa Skoda Fabia – testy prototypu

Wiadomości / News

2021.01.22

Nowa Fabia w stylu studyjnego Vision RS Concept.
70 lat sportowych modeli Seata

70 lat sportowych modeli Seata

Wiadomości / Ciekawostki

2021.01.22

Od coupé o wadze zaledwie 720 kg po zaawansowane technologicznie auto miejskie o mocy 150 KM.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.