Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Wzrost liczby kampanii naprawczych w Polsce
kalendarz 22/01 2024

Wzrost liczby kampanii naprawczych w Polsce

Gorące tematy

Powód? Zmieniają się nie tylko przepisy, lecz także standardy.

W 2023 r. rynek motoryzacyjny w Polsce odnotował znaczny wzrost liczby kampanii naprawczych, co stanowi zauważalną różnicę w stosunku do danych z 2022 r. Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ubiegłym roku aż 237 tys. pojazdów zostało objętych kampaniami naprawczymi, co wykazuje wyraźny wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Niższa jakość produkowanych aut, coraz bardziej rygorystyczne przepisy, a może wzrost świadomości konsumentów w kwestiach bezpieczeństwa? Czy znamy jednoznaczną przyczynę?

Akcja serwisowa - co to takiego?

Akcja serwisowa jest procedurą inicjowaną przez producentów samochodów, gdy wykryją oni potencjalne usterki w swoich modelach. Mogą to być problemy mające wpływ na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu, takie jak wadliwe hamulce lub inne kwestie, na przykład związane z elektryką. W momencie identyfikacji defektu producent zobowiązany jest do poinformowania właścicieli dotkniętych pojazdów i wezwania ich do odwiedzenia autoryzowanego serwisu. Warto podkreślić, że w ramach akcji serwisowej naprawa pojazdu jest bezpłatna dla właściciela. Ta praktyka stanowi istotny element dbałości o bezpieczeństwo na drogach oraz budowania zaufania między producentami a konsumentami.

Osoby, które decydują się na zakup używanego samochodu od dealera, mają zazwyczaj większą możliwość uzyskania pełnej informacji o ewentualnych akcjach serwisowych, które dotyczyły pojazdu. Dealerzy, mając dostęp do aktualnych danych o stanie technicznym sprzedawanych samochodów, są zobowiązani do informowania nabywców o wszelkich znanych usterkach, czy przeprowadzonych kampaniach naprawczych.

Ukryta historia serwisowa z drugiej ręki

Natomiast zakup samochodu od prywatnej osoby niesie ze sobą ryzyko nieznajomości kompletnego przebiegu historii pojazdu, w tym informacji o akcjach serwisowych. Dlatego nabywcy pojazdów używanych powinni jak najczęściej korzystać z powszechnie dostępnych różnorodnych źródeł w celu weryfikacji historii samochodu, w tym informacji dostępnych w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mediach branżowych, serwisach informacyjnych a także raportach historii pojazdu. Dostarczają one cennych danych, które są kluczowe dla podjęcia świadomej decyzji zakupowej.

Wezwania serwisowe i trend europejski

Co ciekawe, według danych pochodzących z serwisu car-recalls.eu, w 2023 r. liczba akcji serwisowych w Europie również wzrosła znacząco w porównaniu z rokiem 2022. W 2023 roku zanotowano 283 wezwania do serwisu, obejmujące 249 modeli od 46 producentów. Dla porównania w 2022 r. odnotowano 207 akcji serwisowych.

„Bez względu na markę pojazdu możliwe, że wzrost wezwań serwisowych wynika z rosnącej uwagi producentów na jakość i bezpieczeństwo użytkowników, ale może także odzwierciedlać nowe wyzwania technologiczne, z jakimi muszą się mierzyć. Mogą to być chociażby zaawansowane systemy elektroniczne w pojazdach, które wymagają regularnych aktualizacji i serwisowania, a także rosnąca kompleksowość systemów bezpieczeństwa czy wyzwania związane z coraz większą elektryfikacją pojazdów” - spekuluje Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.

Raporty historii pojazdu

W kontekście rosnącej liczby kampanii naprawczych w Polsce raporty historii pojazdu, odgrywają coraz ważniejszą rolę. Dostarczają one dokładnych informacji o wszystkich przeprowadzanych serwisach na danym samochodzie.

„Dzięki tym raportom potencjalni nabywcy mogą dokładnie przeanalizować historię pojazdu przed zakupem, a obecni właściciele mają możliwość monitorowania stanu technicznego swojego auta. Te informacje są nieocenione w wykrywaniu potencjalnych problemów i pomagają zapobiegać poważniejszym awariom” - komentuje Przemysław Gąsiorowski.

Wnioski i perspektywy na przyszłość

Ten przegląd kampanii naprawczych w 2023 r pokazuje, jak ważne jest monitorowanie jakości i niezawodności samochodów. Dla właścicieli pojazdów jest to przestroga, aby być czujnym i śledzić wszelkie komunikaty producentów o możliwych usterkach. Dla producentów samochodów jest to przypomnienie o konieczności utrzymania wysokich standardów produkcji i kontroli jakości.

źródło: autobaza


Tagi:
akcje serwisowe, akcje naprawcze, historia pojazdu

Zobacz podobne artykuły:

 Kary za cofanie liczników są surowe, ale... nie działają!
kalendarz 26/02 2024

Kary za cofanie liczników są surowe, ale... nie działają!

Wiadomości / Gorące tematy

2024.02.26

Niestety nawet tak zaostrzone prawo jest bezsilne, ponieważ...
 Popyt na używane samochody przyspiesza
kalendarz 19/02 2024

Popyt na używane samochody przyspiesza

Wiadomości / Gorące tematy

2024.02.19

Na rynku dwukrotnie wzrosła liczba ofert elektryków.
SUV-y coraz bardziej niechciane w miastach
kalendarz 14/02 2024

SUV-y coraz bardziej niechciane w miastach

Wiadomości / Gorące tematy

2024.02.14

Duży problem właścicieli dużych samochodów?
Najnowsze artykuły:
Dziwny kamuflaż Lamborghini

Dziwny kamuflaż Lamborghini

Wiadomości / News

2024.02.25

Prototyp nowego Lamborghini testowany jest w niecodziennym maskowaniu.
Śmiertelne potrącenie dwulatka

Śmiertelne potrącenie dwulatka

Wiadomości / News

2024.02.25

Policja poszukuje świadków zdarzenia.
Hyundai  żegna modele serii N

Hyundai żegna modele serii N

Wiadomości / News

2024.02.25

Czy to koniec usportowionej serii Hyundaia?