Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Wstrzymanie dopłat do leasingu „elektryków” może zahamować popyt
kalendarz 07/10 2024

Wstrzymanie dopłat do leasingu „elektryków” może zahamować popyt

Gorące tematy

Większość firm odłoży zakup na przyszły rok.

Wstrzymanie dopłat do leasingu w programie „Mój elektryk” może czasowo obniżyć popyt na samochody elektryczne, zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Dla dalszego rozwoju elektromobilności potrzebny jest nie tylko stabilny system wsparcia, lecz również ujednolicenie systemów płatności, ładowania i zarządzania flotą w kontekście dalszego rozwoju elektromobilności – podkreślali eksperci podczas Kongresu Nowej Mobilności. Na koniec lipca 2024 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie ponad 70,5 tys. samochodów w pełni elektrycznych.

W ramach zrównoważonego rozwoju firmy coraz częściej w swoje strategie wpisują różnego rodzaju zmiany, które obniżają emisyjność. Do takich obszarów należy elektromobilność – mówi agencji Newseria Biznes Adam Sar, prezes zarządu ING Lease Polska. – Program „Mój elektryk” przyczyniał się do tego, że firmy mogły poprawić emisyjność floty. Program został ostatnio wstrzymany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a dotychczas pozwolił na sześciokrotny wzrost liczby rejestrowanych nowych pojazdów elektrycznych.

Licznik Elektromobilności, uruchomiony przez PZPM i PSNM, podaje, że pod koniec lipca 2024 r. flota w pełni elektrycznych osobowych samochodów (BEV) liczyła ponad 63,5 tys. (ponad 70,5 tys. razem z użytkowymi). Zdecydowaną większość nowych pojazdów – w tym zeroemisyjnych – w Polsce kupują lub leasingują firmy. Eksperci oceniają, że zawieszenie od 1 września br. dopłat do samochodów elektrycznych w leasingu może jeszcze mocniej zahamować dalszy wzrost elektromobilności.

Wstrzymanie programu zwiększa niepewność wśród przedsiębiorców i może skutkować tym, że odłożą oni zakupy na przyszły rok. To z kolei wpłynie na to, jaką wartość końcową będą miały użytkowane już samochody elektryczne, a tych aż 90 proc. jeżdżących po naszych drogach zostało zarejestrowanych w czasie obowiązywania tego programu – wyjaśnia Adam Sar.

Całkowity budżet programu „Mój elektryk” wynosił 960 mln zł, z czego na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych przeznaczono 660 mln zł. Pozostałe środki przeznaczono na dotacje do zakupu pojazdów przez osoby fizyczne (100 mln zł) oraz przez przedsiębiorców i podmioty inne niż osoby fizyczne (200 mln zł). Ogółem NFOŚiGW z programu dofinansował ok. 25 tys. pojazdów elektrycznych.

Jak wynika z komunikatu NFOŚiGW, fundusz i Ministerstwo Klimatu i Środowiska  intensywnie zabiegają o pozyskanie środków na zwiększenie budżetu programu „Mój elektryk” z dotychczasowego źródła, czyli Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, a także ze środków KPO. Wymaga to jednak uzgodnień, w tym na poziomie Komisji Europejskiej. Z uwagi na stopień zaawansowania prac nabór mógłby zostać wznowiony od stycznia 2025 roku i objąć okresem kwalifikowalności również II połowę 2024 r.

Program „Mój elektryk” przyczyniał się do poprawy w zakresie emisyjności polskich flot. 70 proc. środków popłynęło do klientów poprzez banki i firmy leasingowe, posiadające programy, które uatrakcyjniają inwestowanie w zeroemisyjne rozwiązania – wskazuje prezes ING Lease Polska.

Jak podkreśla ekspert, na rynku europejskim około 12 proc. rejestrowanych nowych samochodów to auta elektryczne, w Polsce obecnie 3 proc. Inne kraje wcześniej wprowadzały wiele udogodnień, tj. korzystanie z buspasów dla samochodów elektrycznych, niższe opłaty za parkowanie w centrach miast czy też inne benefity w postaci dopłat do zakupu. Tym samym skłaniały klientów do częstszego brania w leasing samochodów elektrycznych. My zaczęliśmy jako kraj trochę później, ale widać, że to zainteresowanie rosło.

Obserwowany dynamiczny rozwój technologii związanych z zeroemisyjnością w transporcie pozwala prognozować, że liczba samochodów zeroemisyjnych (BEV) będzie rosła. Wpływają na to także różnego rodzaju regulacje, chociażby strefy czystego transportu w miastach, których coraz więcej w całej Europie. Powinniśmy też zwrócić uwagę na to, że technologia, która stoi za pojazdami elektrycznymi w postaci baterii, będzie coraz lepsza i będzie miała coraz szersze zastosowanie, a infrastruktura pozwoli lepiej planować podróżowanie – mówi prezes ING Lease Polska.

źródło: Newseria


Tagi:
samochody elektryczne, leasing, leasing aut, dopłaty do leasingu samochodów elektrycznych

Zobacz podobne artykuły:

Autogaz w Europie – Polska i Włochy w czołówce
kalendarz 20/05 2025

Autogaz w Europie – Polska i Włochy w czołówce

Wiadomości / Gorące tematy

2025.05.20

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 mln pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy.
UE łagodzi przepisy dotyczące emisji CO2
kalendarz 12/05 2025

UE łagodzi przepisy dotyczące emisji CO2

Wiadomości / Gorące tematy

2025.05.12

Parlament Europejski zatwierdził nowe regulacje, które będą wsparciem dla europejskich producentów samochodów.
Rośnie popyt na używane auta dostawcze
kalendarz 05/05 2025

Rośnie popyt na używane auta dostawcze

Wiadomości / Gorące tematy

2025.05.05

Samochody dostawcze to nieodzowne narzędzie pracy w wielu branżach, takich jak np. kurierska.
Najnowsze artykuły:
Nierówna praca silnika benzynowego?

Nierówna praca silnika benzynowego?

Warsztat / Porady

2025.05.21

Sprawdź cewki zapłonowe.
Piąte z rzędu zwycięstwo Toyoty w sezonie WRC 2025

Piąte z rzędu zwycięstwo Toyoty w sezonie WRC 2025

Wiadomości / Moto sport

2025.05.21

Sébastien Ogier i zespół Toyoty świętują kolejne zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA - WRC.
VW w wersjach GTI i R z nowym cennikiem

VW w wersjach GTI i R z nowym cennikiem

Wiadomości / News

2025.05.21

VW obniżył na polskim rynku ceny usportowionych odmian modeli Polo, T-Roc i Golf.