Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Włoskie piękności na Salonie Zabytkowych Samochodów i Motocykli 2018
kalendarz 26/10 2018

Włoskie piękności na Salonie Zabytkowych Samochodów i Motocykli 2018

Moto fanatyk

W dniach 25-28 października, na Salonie w Padwie odbędzie się 35. edycja  "Zabytkowych samochodów i motocykli".

Wydarzenie to jest najważniejszym tego typu spotkaniem w Europie, organizowanym dla miłośników zabytkowej motoryzacji, oferującym 5000 samochodów na sprzedaż i goszczącym ponad 1600 wystawców.

Wśród gwiazd wydarzenia znajduje się FCA Heritage, dział Grupy zajmujący się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego włoskich marek Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth, który zaprezentuje na stoisku kilka cennych samochodów zabytkowych, należących do jego historycznej kolekcji: Fiata S 61 Corsa (1908), Fiata 124 Sport Spider (1967), Pininfarinę Spidereuropa (1981), Lancię Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988) oraz Alfę Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA (1988). Specjalne miejsce znalazło się również dla wyjątkowego  "gościa": Giulietty Sprint z 1955 r, należącej do piosenkarza Piero Pelù, która została poddana starannym pracom konserwatorskim i niedawno uzyskała "Certyfikat Autentyczności" w ramach nowej usługi świadczonej przez Alfa Romeo Classiche. W maju tego roku, toskański rockman wziął udział w Mille Miglia za kierownicą Giulietty Sprint, wchodzącej w skład oficjalnego kontyngentu Alfy Romeo.

Przy okazji Salonu „Zabytkowych samochodów i motocykli 2018", nastąpiła oficjalna inauguracja dwóch nowych usług Alfa Romeo Classiche, które dołączą do Certyfikatu pochodzenia, dostępnego dla samochodów zabytkowych Alfa Romeo od 2016 r. Od dzisiaj można składać wniosek o Certyfikat Autentyczności, który można odebrać zarówno w Officine Classiche, jak i u siebie w domu oraz usługi konserwatorskie, wykonywane przez zespół wykwalifikowanych techników FCA Heritage. Jedną z pierwszych zabytkowych Alf Romeo, która może pochwalić się nowym Certyfikatem Autentyczności, jest właśnie Giulietta Sprint Piero Pelù, słynnego piosenkarza i muzyka, założyciela w 1980 r. zespołu Litfiba.

FCA Heritage oferuje również certyfikat "Instant Classic", przeznaczony dla współczesnych samochodów, które zaraz po wprowadzeniu na rynek są natychmiast uznawane za przedmioty kolekcjonerskie i dlatego są pewnymi inwestycjami dla miłośników motoryzacji. Dlatego właśnie nabywcy modeli Alfa Romeo, takich jak  Stelvio Quadrifoglio "NRING" i Giulia Quadrifoglio "NRING", to znaczy limitowane serie specjalne Nürburgring Edition, wraz z 4C Coupé Competizione i 4C Spider Italia - otrzymują zestaw wydawany przez FCA Heritage, który zawiera świadectwo "Instant Classic", plakietkę z numerem z tabliczki znamionowej samochodu, album fotograficzny oraz szczegółową kartę techniczną pojazdu, podkreślającą jego kolekcjonerską wartość.

Przy okazji Salonu w Padwie, dział FCA Heritage postanowił złożyć prawdziwy hołd kultowemu Fiatowi 124 Spider, oferując w sprzedaży dwa samochody należące odpowiednio do pierwszej i ostatniej serii "spiderów, które żyją dwa razy" w Europie i w Ameryce: Fiata 124 Sport Spider z 1967 r. oraz Pininfarinę Spidereuropa z 1982 r.

Fiat 124 Sport Spider (1967):  zaprojektowany przez Toma Tjaarda dla Pininfariny, 124 Sport Spider został zaprezentowany na Salonie w Turynie w 1966 r, kiedy to zadebiutowała również Alfa Romeo Spider "Duetto". Zbudowany na bazie Fiata 124 w wersji sedan, wyróżnia się swoim sportowym charakterem: 4-cylindrową jednostką napędową o poj. 1438 cm3, głowicą z dwoma wałkami rozrządu i zaworem w kształcie V oraz gaźnikiem posiadającym dwa pionowe przeloty. W samochodzie montowana była seryjnie 5-biegowa przekładnia, radialne opony oraz dwuramienna, sportowa kierownica. Oprócz tego, we wnętrzu o niezwykłej dbałości o szczegóły świadczyły anatomiczne siedzenia, drewniane wykończenia oraz bogate oprzyrządowanie. Elegancja linii, dobre osiągi silnika, stabilność i bezpieczeństwo (dzięki 4 hamulcom tarczowym, podciśnieniowemu wspomaganiu oraz występowaniu poprzecznego drążka Panharda) zapewniły autu już od pierwszych miesięcy sukces handlowy, a w pierwszej serii zostało wyprodukowanych około 25 000 egzemplarzy.

Pininfarina Spidereuropa (1982): 124 Sport Spider jest jednym z najbardziej długowiecznych samochodów zbudowanych przez Fiata w poprzednim wieku. Zaprojektowany w atelier Pininfariny w 1966 r, aż do 1985 r. prowadził „podwójne życie" pomiędzy Europą a Ameryką, poszukując długotrwałego sukcesu. Trwało to dwadzieścia lat, podczas których kompaktowy Spider przejmował wszystkie udoskonalenia mechaniczne stosowane w różnych modelach Fiata, pozostając od 1975 r. w produkcji przeznaczonej tylko i wyłącznie dla Stanów Zjednoczonych. W 1982 r. Pininfarina zaprezentowała model przeznaczony na rynek europejski nazwany "Spidereuropa". Samochód był napędzany 4-cylindrowym silnikiem o poj. 2.0 o mocy 105 KM i wyposażonym we wtrysk oraz elektroniczny zapłon. Dzięki ograniczonej masie- niewiele ponad 1000 kg - lekki, dwuosobowy spider przekraczał maksymalną prędkość 180 km/h.

Wystawiany samochód został poddany starannym pracom konserwatorskim, które objęły karoserię, mechanikę i wnętrza. Po certyfikacji dokonanej przez zespół ekspertów z FCA Heritage, samochód został wystawiony na sprzedaż w ramach programu "Reloaded by Creators".

O sportowych zwycięstwach włoskich marek mają przypominać podczas wystawy modele: Fiat S 61 Corsa (1908), Lancia Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988) oraz Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA (1988). Jednocześnie Lancia Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988) oraz Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA (1988) świętują 30. rocznicę ważnych osiągnięć sportowych: odpowiednio zwycięstwa w Rally Safari i w „Giro d'Italia Automobilistico" w 1988 r, obydwa zdobyte przez Mikiego Biasiona, któremu towarzyszył Tiziano Siviero oraz - w Giro d'Italia - Riccardo Patrese.

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione (1988): z okazji 75. rocznicy urodzin Alfy Romeo, w 1985 r, mediolański producent zaprezentował  model 75: sportowego, kompaktowego sedana, który zastąpił Nową Giuliettę (1977-1984) i rozszerzył jej ofertę silnikową. Samochód zaprezentował bardzo indywidualny i wyróżniający się styl, który dodatkowo wniósł ze sobą dwie istotne nowości: dwulitrowy silnik z podwójnym zapłonem ("Twin Spark") oraz debiut produkowanego seryjnie silnika turbo (1779 cm3, 155 KM, 215 km/h), pierwszego, w którym zastosowano najnowszy system elektronicznej kontroli turbodoładowania. To właśnie od 75Turbo, w wersji Evoluzione, powstał w 1988 r. samochód przygotowany zgodnie z regulaminem "IMSA" (International Motor Sport Association), który wygrał dwie edycje "Giro d'Italia Automobilistico" (1988 i 1989 r.). Z takim wyposażeniem, 75 osiągnęła moc 335 KM w roku 1988 i 400 KM w następnym. Charakteryzowała się szerokim rozstawem kół i udoskonaloną aerodynamiką, z efektownym spoilerem tylnym z włókna węglowego. W obydwóch edycjach Giro d'Italia - wyjątkowych wyścigach obejmujących próby prędkościowe na zamkniętych dla ruchu drogach, próby rajdowe oraz prędkościowe na torze - Alfa Corse wystawiła trzy samochody, który zakończyły wyścig na pierwszych trzech miejscach końcowej klasyfikacji, pozostawiając konkurencję daleko z tyłu.

Lancia Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988): pośród modeli wyprodukowanych przez Lancię na przestrzeni swojej ponad 100-letniej historii, Delty nie trzeba nikomu przedstawiać: nie tylko dlatego, że była prawdziwym bestsellerem w latach 1979- 1993, ale również dlatego, że zapisała najbardziej chlubne karty w historii wyścigów, zdobywając na przykład sześć razy z rzędu tytuł "Konstruktora" w mistrzostwach świata (1987-1992). Pośród niezliczonych sukcesów odniesionych przez Deltę w wyścigach, Rally Safari zajmuje szczególne miejsce. Te niezwykłe wyścigi, potocznie nazywane "Safari", odbyły się po raz pierwszy w 1953 r, z inicjatywy East African Coronation Safari, aby uczcić koronację królowej Elżbiety II i stały się jednymi z najbardziej wymagających i najtrudniejszych wyścigów dla samochodów i załóg, zmuszonych przemierzać sawannę, stawiając czoła tysiącom nieprzewidzianych okoliczności, na jakie natknęli się w tych warunkach. Dobre dziesięć razy Lancia bezskutecznie próbowała wspiąć się na wyższy stopień podium, co było niezwykle trudne w tych wyjątkowo ciężkich, afrykańskich zawodach. Wreszcie, w 1988 r, wystawiany egzemplarz, prowadzony przez Mikiego Biasiona, zdołał wyróżnić się, choć nie bez trudności typu „spotkanie" z zebrą, która pozostawiła ślad z prawej strony samochodu. Znaczący wynik został osiągnięty ponownie w następnym roku, a później jeszcze w 1991 r.

Najbardziej centralna część stoiska została zarezerwowana dla słynnego Fiata S 61 Corsa  z 1908 r. z okazji jego 110. rocznicy urodzin. Po starannie przeprowadzonych przez zespół specjalistów FCA Heritage pracach konserwatorskich, stał się on gwiazdą działu i dzisiaj cały czas widnieje na stronie głównej oficjalnego portalu. S 61 Corsa stanowi sportową odmianę - przeznaczoną na rynek północnoamerykański - noszącą tą samą nazwę Gran Turismo, wyprodukowaną przez Fiata. Wyprodukowano tylko pięć egzemplarzy tej serii, które z powodzeniem wykorzystywane były w amerykańskich wyścigach przez zespół Corse Fiat. Model ten znajduje się wśród pierwszych samochodów wyścigowych i dlatego może być uznany za protoplastę samochodów Formuły 1. Wyposażony w wytrzymalsze i lżejsze nadwozie, 4-cylindrowy silnik z zaworami w głowicy, samochód brał udział w licznych rajdach w USA w okresie od 1908 do 1912 r, odnosząc wiele zwycięstw. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje pierwsze i trzecie miejsce w Grand Prix Ameryki w Savannah (w stanie Georgia) w 1908 r, trzecie miejsce w „500 milach" w Indianapolis w 1911 r, zwycięstwo na torze Santa Monica w 1912 r. oraz w Grand Prix Ameryki w tym samym roku w Milwaukee.

U boku tych ponadczasowych dzieł sztuki znalazła się także współczesna seria specjalna: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio NRING (2018). Wyprodukowana w limitowanej edycji 108 egzemplarzy, seria nawiązuje do rekordu na Nordschleife Nürburgring, ustanowionego przez Stelvio Quadrifoglio w 2017 r. (7 minut, 51 sekund i 7 dziesiątych sekundy)./oprac. ns/


Tagi:
Salon Zabytkowych Samochodów i Motocykli 2018 w Padwie, Piero Pelù, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio "NRING", Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio "NRING", Fiat 124 Spider, Pininfarina Spidereuropa, Fiat S 61 Corsa, Lancia Delta HF Integrale Gr. A «Safari», Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA

Zobacz podobne artykuły:

"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile
kalendarz 21/04 2019

"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

Moto fanatyk

2019.04.21

Trzynaście pojazdów studyjnych i prototypów oraz trzy motocykle wyznaczające historię Audi AG, znalazło się na nowej wystawie w Audi museum mobile w Ingolstadt.
Zlot Stulecia Citroëna
kalendarz 18/04 2019

Zlot Stulecia Citroëna

Moto fanatyk

2019.04.18

Fani marki mają czas tylko do 30 kwietnia, żeby zgłosić zabytkowe modele Citroëna do Zlotu Stulecia (Le Rassemblement du Siècle).
Toyota odpala GR Supra GT Cup
kalendarz 17/04 2019

Toyota odpala GR Supra GT Cup

Moto fanatyk

2019.04.17

Kto będzie najszybszym kierowcą nowej GR Supry?
Najnowsze artykuły:
Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?

Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?

Warsztat / Porady

2019.04.22

Przed rozpoczęciem wiosennych podróży, warto pomyśleć o przeglądzie i odświeżeniu auta po zimie.
VW ID. Roomzz - Elektryczny SUV

VW ID. Roomzz - Elektryczny SUV

Prezentacje / Concept Cars

2019.04.22

Podczas „Brand SUV Night” odbywającej się w przededniu wystawy Auto Shanghai VW zaprezentował najnowszego członka rodziny ID. – model ID. Roomzz.
"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

Moto fanatyk

2019.04.21

Trzynaście pojazdów studyjnych i prototypów oraz trzy motocykle wyznaczające historię Audi AG, znalazło się na nowej wystawie w Audi museum mobile w Ingolstadt.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.