Włoskie piękności na Salonie Zabytkowych Samochodów i Motocykli 2018
W dniach 25-28 października, na Salonie w Padwie odbędzie się 35. edycja "Zabytkowych samochodów i motocykli".
Wydarzenie to jest najważniejszym tego typu spotkaniem w Europie, organizowanym dla miłośników zabytkowej motoryzacji, oferującym 5000 samochodów na sprzedaż i goszczącym ponad 1600 wystawców.
Wśród gwiazd wydarzenia znajduje się FCA Heritage, dział Grupy zajmujący się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego włoskich marek Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth, który zaprezentuje na stoisku kilka cennych samochodów zabytkowych, należących do jego historycznej kolekcji: Fiata S 61 Corsa (1908), Fiata 124 Sport Spider (1967), Pininfarinę Spidereuropa (1981), Lancię Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988) oraz Alfę Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA (1988). Specjalne miejsce znalazło się również dla wyjątkowego "gościa": Giulietty Sprint z 1955 r, należącej do piosenkarza Piero Pelù, która została poddana starannym pracom konserwatorskim i niedawno uzyskała "Certyfikat Autentyczności" w ramach nowej usługi świadczonej przez Alfa Romeo Classiche. W maju tego roku, toskański rockman wziął udział w Mille Miglia za kierownicą Giulietty Sprint, wchodzącej w skład oficjalnego kontyngentu Alfy Romeo.
Przy okazji Salonu „Zabytkowych samochodów i motocykli 2018", nastąpiła oficjalna inauguracja dwóch nowych usług Alfa Romeo Classiche, które dołączą do Certyfikatu pochodzenia, dostępnego dla samochodów zabytkowych Alfa Romeo od 2016 r. Od dzisiaj można składać wniosek o Certyfikat Autentyczności, który można odebrać zarówno w Officine Classiche, jak i u siebie w domu oraz usługi konserwatorskie, wykonywane przez zespół wykwalifikowanych techników FCA Heritage. Jedną z pierwszych zabytkowych Alf Romeo, która może pochwalić się nowym Certyfikatem Autentyczności, jest właśnie Giulietta Sprint Piero Pelù, słynnego piosenkarza i muzyka, założyciela w 1980 r. zespołu Litfiba.
FCA Heritage oferuje również certyfikat "Instant Classic", przeznaczony dla współczesnych samochodów, które zaraz po wprowadzeniu na rynek są natychmiast uznawane za przedmioty kolekcjonerskie i dlatego są pewnymi inwestycjami dla miłośników motoryzacji. Dlatego właśnie nabywcy modeli Alfa Romeo, takich jak Stelvio Quadrifoglio "NRING" i Giulia Quadrifoglio "NRING", to znaczy limitowane serie specjalne Nürburgring Edition, wraz z 4C Coupé Competizione i 4C Spider Italia - otrzymują zestaw wydawany przez FCA Heritage, który zawiera świadectwo "Instant Classic", plakietkę z numerem z tabliczki znamionowej samochodu, album fotograficzny oraz szczegółową kartę techniczną pojazdu, podkreślającą jego kolekcjonerską wartość.
Przy okazji Salonu w Padwie, dział FCA Heritage postanowił złożyć prawdziwy hołd kultowemu Fiatowi 124 Spider, oferując w sprzedaży dwa samochody należące odpowiednio do pierwszej i ostatniej serii "spiderów, które żyją dwa razy" w Europie i w Ameryce: Fiata 124 Sport Spider z 1967 r. oraz Pininfarinę Spidereuropa z 1982 r.
Fiat 124 Sport Spider (1967): zaprojektowany przez Toma Tjaarda dla Pininfariny, 124 Sport Spider został zaprezentowany na Salonie w Turynie w 1966 r, kiedy to zadebiutowała również Alfa Romeo Spider "Duetto". Zbudowany na bazie Fiata 124 w wersji sedan, wyróżnia się swoim sportowym charakterem: 4-cylindrową jednostką napędową o poj. 1438 cm3, głowicą z dwoma wałkami rozrządu i zaworem w kształcie V oraz gaźnikiem posiadającym dwa pionowe przeloty. W samochodzie montowana była seryjnie 5-biegowa przekładnia, radialne opony oraz dwuramienna, sportowa kierownica. Oprócz tego, we wnętrzu o niezwykłej dbałości o szczegóły świadczyły anatomiczne siedzenia, drewniane wykończenia oraz bogate oprzyrządowanie. Elegancja linii, dobre osiągi silnika, stabilność i bezpieczeństwo (dzięki 4 hamulcom tarczowym, podciśnieniowemu wspomaganiu oraz występowaniu poprzecznego drążka Panharda) zapewniły autu już od pierwszych miesięcy sukces handlowy, a w pierwszej serii zostało wyprodukowanych około 25 000 egzemplarzy.
Pininfarina Spidereuropa (1982): 124 Sport Spider jest jednym z najbardziej długowiecznych samochodów zbudowanych przez Fiata w poprzednim wieku. Zaprojektowany w atelier Pininfariny w 1966 r, aż do 1985 r. prowadził „podwójne życie" pomiędzy Europą a Ameryką, poszukując długotrwałego sukcesu. Trwało to dwadzieścia lat, podczas których kompaktowy Spider przejmował wszystkie udoskonalenia mechaniczne stosowane w różnych modelach Fiata, pozostając od 1975 r. w produkcji przeznaczonej tylko i wyłącznie dla Stanów Zjednoczonych. W 1982 r. Pininfarina zaprezentowała model przeznaczony na rynek europejski nazwany "Spidereuropa". Samochód był napędzany 4-cylindrowym silnikiem o poj. 2.0 o mocy 105 KM i wyposażonym we wtrysk oraz elektroniczny zapłon. Dzięki ograniczonej masie- niewiele ponad 1000 kg - lekki, dwuosobowy spider przekraczał maksymalną prędkość 180 km/h.
Wystawiany samochód został poddany starannym pracom konserwatorskim, które objęły karoserię, mechanikę i wnętrza. Po certyfikacji dokonanej przez zespół ekspertów z FCA Heritage, samochód został wystawiony na sprzedaż w ramach programu "Reloaded by Creators".
O sportowych zwycięstwach włoskich marek mają przypominać podczas wystawy modele: Fiat S 61 Corsa (1908), Lancia Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988) oraz Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA (1988). Jednocześnie Lancia Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988) oraz Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA (1988) świętują 30. rocznicę ważnych osiągnięć sportowych: odpowiednio zwycięstwa w Rally Safari i w „Giro d'Italia Automobilistico" w 1988 r, obydwa zdobyte przez Mikiego Biasiona, któremu towarzyszył Tiziano Siviero oraz - w Giro d'Italia - Riccardo Patrese.
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione (1988): z okazji 75. rocznicy urodzin Alfy Romeo, w 1985 r, mediolański producent zaprezentował model 75: sportowego, kompaktowego sedana, który zastąpił Nową Giuliettę (1977-1984) i rozszerzył jej ofertę silnikową. Samochód zaprezentował bardzo indywidualny i wyróżniający się styl, który dodatkowo wniósł ze sobą dwie istotne nowości: dwulitrowy silnik z podwójnym zapłonem ("Twin Spark") oraz debiut produkowanego seryjnie silnika turbo (1779 cm3, 155 KM, 215 km/h), pierwszego, w którym zastosowano najnowszy system elektronicznej kontroli turbodoładowania. To właśnie od 75Turbo, w wersji Evoluzione, powstał w 1988 r. samochód przygotowany zgodnie z regulaminem "IMSA" (International Motor Sport Association), który wygrał dwie edycje "Giro d'Italia Automobilistico" (1988 i 1989 r.). Z takim wyposażeniem, 75 osiągnęła moc 335 KM w roku 1988 i 400 KM w następnym. Charakteryzowała się szerokim rozstawem kół i udoskonaloną aerodynamiką, z efektownym spoilerem tylnym z włókna węglowego. W obydwóch edycjach Giro d'Italia - wyjątkowych wyścigach obejmujących próby prędkościowe na zamkniętych dla ruchu drogach, próby rajdowe oraz prędkościowe na torze - Alfa Corse wystawiła trzy samochody, który zakończyły wyścig na pierwszych trzech miejscach końcowej klasyfikacji, pozostawiając konkurencję daleko z tyłu.
Lancia Delta HF Integrale Gr. A «Safari» (1988): pośród modeli wyprodukowanych przez Lancię na przestrzeni swojej ponad 100-letniej historii, Delty nie trzeba nikomu przedstawiać: nie tylko dlatego, że była prawdziwym bestsellerem w latach 1979- 1993, ale również dlatego, że zapisała najbardziej chlubne karty w historii wyścigów, zdobywając na przykład sześć razy z rzędu tytuł "Konstruktora" w mistrzostwach świata (1987-1992). Pośród niezliczonych sukcesów odniesionych przez Deltę w wyścigach, Rally Safari zajmuje szczególne miejsce. Te niezwykłe wyścigi, potocznie nazywane "Safari", odbyły się po raz pierwszy w 1953 r, z inicjatywy East African Coronation Safari, aby uczcić koronację królowej Elżbiety II i stały się jednymi z najbardziej wymagających i najtrudniejszych wyścigów dla samochodów i załóg, zmuszonych przemierzać sawannę, stawiając czoła tysiącom nieprzewidzianych okoliczności, na jakie natknęli się w tych warunkach. Dobre dziesięć razy Lancia bezskutecznie próbowała wspiąć się na wyższy stopień podium, co było niezwykle trudne w tych wyjątkowo ciężkich, afrykańskich zawodach. Wreszcie, w 1988 r, wystawiany egzemplarz, prowadzony przez Mikiego Biasiona, zdołał wyróżnić się, choć nie bez trudności typu „spotkanie" z zebrą, która pozostawiła ślad z prawej strony samochodu. Znaczący wynik został osiągnięty ponownie w następnym roku, a później jeszcze w 1991 r.
Najbardziej centralna część stoiska została zarezerwowana dla słynnego Fiata S 61 Corsa z 1908 r. z okazji jego 110. rocznicy urodzin. Po starannie przeprowadzonych przez zespół specjalistów FCA Heritage pracach konserwatorskich, stał się on gwiazdą działu i dzisiaj cały czas widnieje na stronie głównej oficjalnego portalu. S 61 Corsa stanowi sportową odmianę - przeznaczoną na rynek północnoamerykański - noszącą tą samą nazwę Gran Turismo, wyprodukowaną przez Fiata. Wyprodukowano tylko pięć egzemplarzy tej serii, które z powodzeniem wykorzystywane były w amerykańskich wyścigach przez zespół Corse Fiat. Model ten znajduje się wśród pierwszych samochodów wyścigowych i dlatego może być uznany za protoplastę samochodów Formuły 1. Wyposażony w wytrzymalsze i lżejsze nadwozie, 4-cylindrowy silnik z zaworami w głowicy, samochód brał udział w licznych rajdach w USA w okresie od 1908 do 1912 r, odnosząc wiele zwycięstw. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje pierwsze i trzecie miejsce w Grand Prix Ameryki w Savannah (w stanie Georgia) w 1908 r, trzecie miejsce w „500 milach" w Indianapolis w 1911 r, zwycięstwo na torze Santa Monica w 1912 r. oraz w Grand Prix Ameryki w tym samym roku w Milwaukee.
U boku tych ponadczasowych dzieł sztuki znalazła się także współczesna seria specjalna: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio NRING (2018). Wyprodukowana w limitowanej edycji 108 egzemplarzy, seria nawiązuje do rekordu na Nordschleife Nürburgring, ustanowionego przez Stelvio Quadrifoglio w 2017 r. (7 minut, 51 sekund i 7 dziesiątych sekundy)./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Seat Ibiza – Najstarszy egzemplarz w Polsce
Moto fanatyk
2024.03.24
Nowa wystawa w muzeum Škody
Moto fanatyk
2024.03.10
Klasyki Mercedesa na skutym lodem jeziorze St. Moritz
Moto fanatyk
2024.02.27
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28