Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Włoskie klasyki na rajdowych trasach
kalendarz 01/11 2020

Włoskie klasyki na rajdowych trasach

Moto fanatyk

Dzięki pasjonatom te rajdówki znów mogą błyszczeć na trasach w Polsce w ramach Motul HRSMP.

Alfa Romeo, Fiat i Lancia przez lata słynęły z produkcji nie tylko znakomitych samochodów, ale i rajdówek zdolnych do wygrywania rajdów na wszystkich kontynentach. Lista włoskich klasyków, które kibice podziwiali na odcinkach specjalnych w HRSMP jest długa. Fiatem Ritmo Abarth ścigał się w poprzednich latach Jerzy Skrzypek, Fiata 128 Rally przywozili Piotr Kiepura i Mateusz Galle zanim przesiedli się do rajdówek rodzimego przemysłu motoryzacyjnego, Artur Burtan pojawił się Fiatem 128 Sport Coupe, a Michał Dehnel Fiatem 850 Sport Coupe. Lancia Beta Montecarlo Andrzeja Banasia w sezonie 2019 zagościła w Rzeszowie i w Rajdzie Dolnośląskim.

Jednym z tych, którzy konsekwentnie stawiają na motoryzację z Półwyspu Apenińskiego, jest Andrzej Wodziński. W 2019 r. ścigał się w przede wszystkim piękną Alfą Romeo 1750 GTAm, w tym roku wrócił do innej "belli" - Lancii Fulvii Coupe. - To moje ulubione rajdowe auto. Fulvia była pierwszym modelem stworzonym do wygrywania rajdów, na przełomie lat 60. i 70. triumfowała w tak legendarnych imprezach jak Rajd Safari czy Rajd Monte Carlo. Moja Lancia ma silnik 1300 cm3 o mocy około 120 KM. To była jedna z najnowocześniejszych jednostek w swoich czasach - w pełni aluminiowy motor, cztery cylindry w układzie V z płaską głowicą, dwa wałki rozrządu. Auto waży poniżej tony i świetnie się prowadzi - mówi Wodziński.

Lancia ściga się w kategorii FIA 1, czyli dla aut z lat 1958-1969. W tegorocznej edycji Rajdu Śląska dała Wodzińskiemu i jego pilotowi Markowi Kaczmarkowi zwycięstwo w swojej klasie.

Wodziński nie jest jedynym promotorem włoskich rajdowych klasyków. Od samego początku Motul HRSMP wyjątkowe auto prezentował Mirosław Miernik - Fiata 131 Abarth Rally. Na przełomie lat 70. i 80. tym samochodem ścigały się rajdowe legendy. Ze szczytu strąciły je dopiero B-grupowe potwory z napędem czterech kół. W czym tkwił sekret? Wzięto najlepsze rozwiązania z półek koncernu i je ulepszono. Samochód został wyposażony w taki sam silnik DOHC Aurelio Lamprediego jak Fiat 124 Abarth, lecz o pojemności 2.0 i z 16 zaworową głowicą. W topowej wersji z mechanicznym wtryskiem Kugelfischera osiągał nawet 230 KM. Niezależne tylne zawieszenie było modyfikacją rozwiązania z Fiata 124 Abarth. Wykorzystano ten sam mechanizm różnicowy i tylny most. Efekty? 20 zwycięstw w WRC.

Markku Alen, Attilio Bettega, Timo Mäkinen, Sandro Munari, Simo Lampinen, Björn Waldegard, Walter Röhrl, Ulf Grönholm, Bernard Darniche, Michelle Mouton - to lista rajdowych sław, która zasiadała za kierownicą takich Abarthów. Auto wyjeździło cztery tytuły mistrzów świata w klasyfikacji producentów dla Fiata oraz dwa dla kierowców - Allena w 1978 r. i Röhrla dwa lata później.

Samochód w czasach swojej świetności pojawił się też w Polsce, choć krajowi kierowcy nie dostąpili zaszczytu ścigania się tym autem. Hiszpanie Antonio Zanini z pilotem Juanem Petisco zwyciężyli w 1978 i 1979 r. właśnie Fiatem 131 Abarth Rally w Rajdzie Polski. Po 40 latach to auto znów cieszy kibiców w Polsce.

Fiat 131 Abarth Rally, którym Miernik startował w tym sezonie w cyklu HRSMP, jest wierną repliką rajdówki zespołu Fiat de France, którym w 1977 r. załoga Jean Claude Audret/Christian Delferrier wygrała Rajd San Remo, eliminację mistrzostw świata. Fiat 131 Abarth Rally Miernika ma niespełna 190 KM i 205 Nm momentu obrotowego. - Auto chce jechać. Jest przewidywalne i wybaczające. Z wyjątkiem jednego momentu: gdy dodasz gazu w niewłaściwym momencie, wtedy trzeba korygować tor jazdy - mówi o wrażeniach zza kierownicy Miernik./oprac. ns/

Foto: h-rsmp.pl


Tagi:
Motul HRSMP, HRSMP, Fiat Ritmo Abarth, Fiat 128 Rally, Fiat 128 Sport Coupe, Fiat 850 Sport Coupe, Lancia Beta Montecarlo, Alfa Romeo 1750 GTAm, Lancia Fulvia Coupe, Fiat 131 Abarth Rally

Zobacz podobne artykuły:

BMW X6 2020 Hamann  - Prowokator
kalendarz 23/11 2020

BMW X6 2020 Hamann - Prowokator

Moto fanatyk / Tuning

2020.11.23

Po metamorfozie Hamanna X6 wygląda dość złowrogo.
Peugeot 405 T16 – Rodzinny sportowiec
kalendarz 22/11 2020

Peugeot 405 T16 – Rodzinny sportowiec

Moto fanatyk

2020.11.22

Model ten ze stałym napędem czterech kół, silnikiem o mocy 220 KM i maksymalną prędkością 235 km/h, pojawił się na początku lat 90. w sportowej wersji T16.
 McLaren Senna Novitec – Więcej ekscytacji
kalendarz 15/11 2020

McLaren Senna Novitec – Więcej ekscytacji

Moto fanatyk / Tuning

2020.11.15

Novitec stworzył kilka niesamowitych samochodów, ale ten jest szczególnie wyjątkowy.
Najnowsze artykuły:
Używane SUV-y wyprzedzą kombi?

Używane SUV-y wyprzedzą kombi?

Używane

2020.11.23

Dużą popularnością na rynku używanych aut cieszą się pojazdy w wieku do 4 lat.
BMW X6 2020 Hamann  - Prowokator

BMW X6 2020 Hamann - Prowokator

Moto fanatyk / Tuning

2020.11.23

Po metamorfozie Hamanna X6 wygląda dość złowrogo.
W przyszłym roku w Europie do utylizacji może trafić 600–700 tys. aut

W przyszłym roku w Europie do utylizacji może trafić 600–700 tys. aut

Wiadomości / Gorące tematy

2020.11.23

Branża liczy na decyzję polskiego rządu jeszcze w listopadzie.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.