Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Wkrótce na drogi wyjadą pierwsze polskie elektryczne auta dostawcze
kalendarz 02/07 2019

Wkrótce na drogi wyjadą pierwsze polskie elektryczne auta dostawcze

Gorące tematy

W Polsce rusza również pierwsza w Europie liga elektrycznego rally crossu.

W 2050 r. 70 proc. sprzedawanych samochodów ma być z napędem elektrycznym. Obecnie po polskich drogach jeździ blisko 5 tys. elektryków, a do dyspozycji kierowców jest ponad 640 punktów ładowania. Samochody na prąd już wkrótce mogą też zmienić oblicze sportów motorowych – gotowy jest już Elimen E-RX1, czyli pierwszy polski samochód elektryczny do rallycrossu. Pojawiają się też elektryczne samochody dostawcze. Choć nie nadają się jeszcze na trasy, sprawdzą się w dostawach na terenach miast.

– Elektromobilność podąża w jak najlepszym kierunku. Tak naprawdę przy technologii, którą udało nam się osiągnąć, jest jedyną alternatywą dla pojazdów spalinowych i czymś, co jest w stanie realnie je zastąpić. Co więcej, osiągając przy tym lepsze parametry jezdne i eksploatacyjne niż to, czym dysponujemy w tej chwili, czyli pojazdy benzynowe czy diesle – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Łukasz Blichewicz, prezes Grupy Assay.

Już w 2030 r. samochody elektryczne mogą stanowić ok. 16 proc. wszystkich sprzedanych. Dekadę później – nawet połowę. Do 2050 r. udział elektryków może sięgnąć nawet 70 proc. Polska jest jeszcze na początku drogi.

– Pojazdów elektrycznych mamy kilka tysięcy. Wyrażając to w procentach, chociażby w Skandynawii, w Norwegii czy w Szwecji to są pułapy, które osiągają nawet 40 proc. całej floty – wskazuje Łukasz Blichewicz.

Z Licznika elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że obecnie po polskich drogach porusza się niemal 5 tys. pojazdów elektrycznych, a kierowcy mają do dyspozycji ok. 640 stacji ładowania. Wraz z poprawą infrastruktury, liczba elektryków powinna rosnąć.

– Rozwój infrastruktury to pierwszy krok, który musimy poczynić, żeby ta flota elektromobilna się rozwinęła. Kolejnym mogą być ogniwa wodorowe i to, w jaki sposób możemy rozwinąć technologię tankowania wodoru. Zarówno otrzymywanie wodoru, jak i budowa infrastruktury w rozumieniu stacji benzynowych i tankowania wodoru są po prostu ekonomicznie zupełnie nieopłacalne. Technologia musi pójść do przodu, a jej koszty muszą spaść, żebyśmy byli w stanie to w ogóle skomercjalizować – przekonuje prezes Grupy Assay.

Na rynku pojawia się coraz więcej pojazdów elektrycznych, które z łatwością mogą zastąpić te z tradycyjnym silnikiem.

– Samochody dla motosportów w sensie obsługi na torach obsługi ekip rajdowych to jest coś, co się dzieje. Dystanse, które musimy przebywać, są dosyć krótkie, więc to jest coś zupełnie realnego i tutaj nie ma szczególnie na co czekać. Natomiast auta dla logistyki to głównie jest kwestia dostaw ostatniej mili, jeżeli chodzi o bieżącą technologię i to, na co ona pozwala z uwagi na to, że elektryki dzisiaj w trasę się nie nadają, bo mają zasięgi 250–300 km – wymienia Łukasz Blichewicz.

Pod koniec 2019 r. do sprzedaży trafi Elimen E-VN1, czyli ultralekki użytkowy samochód elektryczny, który może służyć jako samochód dostawczy.

To pojazd, który możemy dostosować pod różne branże rynku, zarówno dla kurierów, jak i np. dla samorządów jako pojazd komunalny. Stworzyliśmy platformę, którą możemy zabudować w taki sposób, jak klient sobie tego życzy. Przejechanie 100 km tym samochodem będzie kosztowało nawet 7–8 zł – tłumaczy Paweł Kruszyński, członek zarządu Grupy Assay.

Całkowita powierzchnia ładowni to 4 m3, a maksymalna ładowność pojazdu sięga 800 kg. Elektryczny dostawczak może pokonać do 300 km bez ładowania z maksymalną prędkością do 75 km/h. Co więcej, bateria samochodu umożliwia szybkie ładowanie, bo w 30 minut można zwiększyć poziom naładowania o 80 proc.

Zainteresowanie rynku jest bardzo duże i to nie tylko ze strony biznesu kurierskiego, czy dostawców różnego rodzaju paczek, lecz także ze strony samorządów z uwagi na ustawę o elektromobilności, która weszła i nakazuje zmianę flot samochodów samorządom – mówi Paweł Kruszyński.

Trwają też prace nad samochodem przeznaczonym do rallycrossu – Elimen E-RX1. Choć już wiemy, że w Polsce wystartuje pierwsza liga elektrycznego rallycrossu, to samochód ma być przede wszystkim możliwością sprawdzenia napędu o wysokich mocach, a tak opracowane rozwiązania zastosować później w pojazdach do wersji drogowej.

Decydujące dla motosportu są może nie tyle moce silników, ile maksymalny moment obrotowy, który auta elektryczne mają w całym zakresie obrotów, w związku z tym jakby od samego początku można zupełnie inną techniką i technologią jazdy te samochody prowadzić. Kierowcy z czołówki mistrzostw Polski, którzy testowali te pojazdy, są po prostu zaszokowani ich możliwościami i łatwością prowadzenia w stosunku do pojazdów spalinowych – podkreśla Wojciech Skarbonkiewicz z Biomass Energy Project.

Testowanie pojazdu w wyścigach rallycrossowych na różnych nawierzchniach, a przy tym na pełnej mocy i przy ogromnych obciążeniach, będzie – zdaniem twórców – najlepszym poligonem doświadczalnym.

– Musimy opanować gigantyczne prądy, które tam występują, ponad tysiąc amper, więc kwestie rozpracowania nie tylko silników, lecz wszystkich układów kontrolujących ten silnik, baterii, możliwości przeciążania tych baterii, wiązek elektrycznych. To gwarantuje przy wprowadzeniu do wersji cywilnej, że nasz produkt od samego początku będzie spełniał wszystkie normy jakościowe i wymogi klienta. Jeżeli coś wytrzyma warunki rallycrossu, to na sto procent wytrzyma warunki normalnego użytkowania – przekonuje Wojciech Skarbonkiewicz.

źródło: Newseria


Tagi:
pierwszy polski elektryczny samochód dostawczy, Elimen E-RX1, elektryczny samochód do rallycrossu, liga elektrycznego rally crossu, samochody elektryczne, elektromobilność

Zobacz podobne artykuły:

Cyfrowe prawo jazdy może być dostępne już w I kwartale 2020 r.
kalendarz 17/09 2019

Cyfrowe prawo jazdy może być dostępne już w I kwartale 2020 r.

Wiadomości / Gorące tematy

2019.09.17

Dowód rejestracyjny i polisa OC już w aplikacji mobilnej.
Co dziesiąte importowane do Polski auto sprowadzane jest z Wielkiej Brytanii
kalendarz 09/09 2019

Co dziesiąte importowane do Polski auto sprowadzane jest z Wielkiej Brytanii

Wiadomości / Gorące tematy

2019.09.09

Są one tańsze w zakupie, ale trzeba zapłacić więcej za ich ubezpieczenie.
Od poniedziałku do miast wracają korki
kalendarz 31/08 2019

Od poniedziałku do miast wracają korki

Wiadomości / Gorące tematy

2019.08.31

Tradycyjnie już, wraz z końcem wakacji na ulicach zrobi się bardziej tłoczno.
Najnowsze artykuły:
Baja Szczecinek 2019

Baja Szczecinek 2019

Wiadomości / Moto sport

2019.09.17

Wymagające i zróżnicowane trasy na dwóch poligonach oraz blisko 60 załóg - Rajd Baja Szczecinek 2019 będzie piątą rundą Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych.
 VW – Pod znakiem elektromobilności

VW – Pod znakiem elektromobilności

Wiadomości / News

2019.09.17

Ekspozycję Volkswagena podczas IAA 2019 zdominowały auta elektryczne.
Marc Coma pilotem Fernando Alonso

Marc Coma pilotem Fernando Alonso

Wiadomości / Moto sport

2019.09.16

Pięciokrotny zwycięzca Rajdu Dakar w kategorii motocykli oraz sześciokrotny zdobywca Pucharu Świata FIM dołączył jako pilot do Fernando Alonso w zespole Toyoty Gazoo Racing.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.