Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Warszawiacy przyśpieszyli za kierownicą
kalendarz 04/02 2021

Warszawiacy przyśpieszyli za kierownicą

Bezpieczeństwo

Najszybciej mknęli na Puławskiej.

Puławska i Marsa oraz al. Zieleniecka to przykłady ulic, na których w 2020 r. kierowcy najbardziej przekraczali dozwoloną prędkość. Na tej pierwszej podczas pomiaru aż 98,5 proc. kierowców łamało przepisy. Dodajmy, że na tym odcinku w ciągu kilku lat miało miejsce 12 wypadków i szereg kolizji.

W 2020 r. wzorem kilku poprzednich lat warszawski ZDM dokonał pomiaru prędkości chwilowej samochodów. Ponieważ prowadzone były w warunkach pandemii, nie rozpoczęły się wiosną, a jesienią i trwały krócej – od 22 września do 19 listopada. Łączny czas badań, które wykonano w 65 lokalizacjach na terenie 17 dzielnic Warszawy, wyniósł 65 dni pomiarowych. Zmierzono prędkość 1,37 mln pojazdów na 207 analizowanych pasach ruchu.

„Najszybszym” punktem okazała się ul. Puławska między węzłem Wyścigi a skrzyżowaniem z ulicami Pileckiego i Poleczki. Średnia prędkość pojazdów w tym miejscu wyniosła 76,6 km/h. Pomiar wykazał, że tylko garstka kierowców jechała zgodnie z przepisami. Aż 98,5 proc. zarejestrowanych w trakcie badania samochodów poruszało się z prędkością większą niż dopuszczalna. 91,1 proc. aut przekroczyło tam prędkość o ponad 10 km/h, a niemal 15 proc. jechało ponad 90 km/h. Takie dane są zatrważające – pokazują, że tylko 1,5 proc. kierowców przestrzegało przepisów.

Ul. Puławska na tym odcinku może zachęcać do rozpędzania. Między ul. Pileckiego a ul. Wałbrzyską kierowców nie ograniczają światła. Nie jest to jednak odcinek w pełni bezkolizyjny – po drodze jest skrzyżowanie bez sygnalizacji z ul. Romera i węzeł z ul. Rzymowskiego, na którym wielu kierowców zmienia pas ruchu. Efekt? W ciągu 6 lat odnotowano tam 12 wypadków i co najmniej kilkanaście kolizji (większość kolizji nie jest rejestrowana w bazie ZDM).

Drugim „najszybszym” punktem okazała się ul. Płochocińska w pobliżu wjazdu pod kompleks handlowy „Marywilska 44” (76,2 km/h średniej prędkości pojazdów), a trzecim – ul. Jagiellońska między przystankami „Dyrekcja FSO” i „Budzińskiej-Tylickiej” (75,5 km/h przy dopuszczalnej prędkości „60”). W 10 spośród 65 punktów pomiarowych ponad dwie trzecie kierowców przekraczało prędkość o ponad 10 km/h. W tej statystyce, poza Puławską, najgorzej wypadły ulice Marsa (83,8 proc.) i Sobieskiego (81,3 proc.) oraz al. Zieleniecka (80,4 proc.).

Mniej wypadków, więcej zabitych

Wyniki ubiegłorocznych pomiarów prędkości w zestawieniu z danymi z lat 2017-2019 pokazują, że kierowcy przyśpieszyli za kierownicą. W 2017 r. ZDM zmierzył prędkość ponad 3,3 mln samochodów. Szybciej niż powinno poruszało się 1 mln 858 tys. 218 aut, co dało 56 proc. wszystkich pojazdów. Rok później było ich 61 proc. (3,5 mln skontrolowanych pojazdów), a dwa lata temu – 57 proc. (2,4 mln). W 2020 r. liczba przekraczających prędkość wzrosła do 62 proc. i stała się najwyższą od czterech lat. Na 1 mln 378 tys. 663 „sprawdzone” przypadki aż 857 tys. 231 jechało zbyt szybko. 529 tys. 822 auta (38 proc.) przekroczyły prędkość o ponad 10 km/h.

Co gorsza, przybywa kierowców, którzy za zbyt szybką jazdę powinni stracić prawo jazdy. W 2017 r. więcej o co najmniej o 50 km/h poruszało się ich 12 tys. 109 (0,36 proc. wszystkich), w 2018 r. – 28 tys. 498 (0,81 proc.), w 2019 r. – 11 tys. 503 (0,47 proc.), a w ubiegłym roku – 8 tys. 135 (0,59 proc.). Wskaźnik za rok ubiegły był o jedną czwartą wyższy niż za rok wcześniejszy.

Takie dane mogą tłumaczyć, dlaczego wypadki w ubiegłym roku, choć wydarzyło się ich mniej niż w latach poprzednich, były tragiczniejsze w skutkach. Jak podaje stołeczna policja, w 2020 r. w Warszawie doszło do 664 wypadków, w których zginęły 44 osoby, a 732 zostały ranne. Rok wcześniej odnotowano 905 wypadków, 35 ofiar śmiertelnych i 1031 rannych. Można więc wnioskować, że mniej samochodów przełożyło się na niższą liczbę zdarzeń drogowych, jednak większa prędkość kierowców przyczyniła się do wzrostu zabitych./oprac. ns/

źródło: ZDM


Tagi:
ZDM Warszawa, nadmierna prędkość, pomiar prędkości w Warszawie

Zobacz podobne artykuły:

Innowacyjne laboratorium zbada przyczepność opon na śniegu
kalendarz 23/02 2021

Innowacyjne laboratorium zbada przyczepność opon na śniegu

Warsztat / Technika

2021.02.23

W Polsce 1/3 kierowców jeździ cały rok na letnich.
Kradzieże samochodów „na walizkę” to fakt
kalendarz 22/02 2021

Kradzieże samochodów „na walizkę” to fakt

Warsztat / Eksploatacja

2021.02.22

Czy teraz czas na kradzieże „na telefon”?
Blue Monday za kierownicą
kalendarz 18/01 2021

Blue Monday za kierownicą

Bezpieczeństwo

2021.01.18

Najbardziej depresyjny dzień w roku wypada na 18 stycznia. A jak ze złym samopoczuciem radzą sobie kierowcy?
Najnowsze artykuły:
VW Caddy 5 na muralu w Warszawie

VW Caddy 5 na muralu w Warszawie

Wiadomości / News

2021.02.26

W centrum Warszawy na jednym z budynków powstał niecodzienny mural według projektu Dawida Ryskiego.
Nowy samochód kupimy przez telefon...

Nowy samochód kupimy przez telefon...

Wiadomości / Gorące tematy

2021.02.25

W 2021 r. Toyota i Lexus szykują mocną ekspansję narzędzi online, by klienci mogli kupić samochód bez wychodzenia z domu.
Rusza Arktyczny Rajd Finlandii

Rusza Arktyczny Rajd Finlandii

Wiadomości / Moto sport

2021.02.25

Arktyczny Rajd Finlandii będzie jedyną prawdziwie zimową rundą w tym sezonie mistrzostw świata.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.