Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Warszawa jak Londyn i Madryt
kalendarz 12/03 2021

Warszawa jak Londyn i Madryt

News

Powstanie most dla pieszych i rowerzystów.

W stolicy powstanie jeden z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych na świecie. Nowa przeprawa połączy Bulwary Wiślane z Pragą. Most będzie liczył ok. 500 m długości. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie ma 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Ma to być jedna z najdłuższych na świecie przepraw tylko dla pieszych i rowerzystów. Powstanie na wysokości ul. Karowej na lewym brzegu i ul. Okrzei na prawym brzegu.

Ta inwestycja będzie najciekawszą architektonicznie przeprawą w stolicy. Z podobnych konstrukcji słyną inne miasta na świecie, choćby Millennium Bridge w Londynie czy szereg ikonicznych przepraw w nadrzecznym parku Madrid Rio – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Most stworzy nowe połączenie spacerowe między Bulwarami Wiślanymi, które są tłumnie odwiedzane niemal przez cały rok, a praskim brzegiem Wisły, który jest bardziej naturalny i niezagospodarowany. Dziś te dwa brzegi funkcjonują w zasadzie osobno, bo trudno dostępny dla pieszych most Śląsko-Dąbrowski nie zachęca, by ją przekroczyć.

Efekt trudno dziś sobie wyobrazić, bo podobnego połączenia po prostu nie ma. Również rowerzyści mogą zyskać dzięki budowie nowego mostu. Zamiast jazdy niewygodnym mostem Śląsko-Dąbrowskim będą mogli dotrzeć z Pragi nad Wisłę i do centrum nową przeprawą, z dala od ruchu samochodowego. Takie wygodne trasy rowerowe są dziś dalej na południe od tego miejsca, pod mostem Łazienkowskim i na moście Świętokrzyskim. Ale żadna z nich nie jest jednak po drodze dla prażan.

W budżecie miasta na budowę mostu ma być przeznaczone ok. 180 mln zł. Na koszty składają się m.in. ścieżki, chodniki, rampy, oświetlenie, odwodnienie i oczywiście sama konstrukcja obiektu. Kosztorys zakłada również roboty nieprzewidziane, co w przypadku tego typu inwestycji jest bardzo ważne. Warto podkreślić, że planowana konstrukcja jest jedną z najdłuższych tego typu na świecie – będzie miała niemal pół kilometra.

Projekt przeprawy przygotowała pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy, której propozycja została wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym spośród 40 prac. Konstrukcja ma być odporna na działanie sił przyrody. Proces ten udało się zakończyć w styczniu 2021 r. uzyskaniem prawomocnego pozwolenia na budowę, co otworzyło drogę do realizacji inwestycji. Przetarg na budowę może zostać ogłoszony choćby wiosną. Planowany czas budowy mostu to 2-3 lata.

Pod względem konstrukcyjnym most będzie jednopoziomową przeprawą położoną na siedmiu żelbetowych podporach. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się poszerzy i rozdzieli na dwie rampy przerzucone nad nabrzeżną promenadą na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy nimi zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem, wbudowane w taras bulwaru. To rozwiązanie inne niż w koncepcji konkursowej. Planowane na etapie koncepcji delikatne schody bezpośrednio na bulwar nie mogły być wykonane ze względu na przepisy Prawa wodnego – konstrukcja schodów musiałaby być bardzo masywna, by wytrzymać napór ewentualnej fali wezbraniowej.

W stosunku do wizji konkursowej wprowadzono także jeszcze jedną istotną zmianę. Zamiast kortenu, czyli stali trudnordzewiejącej, most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Materiał ten lepiej zniesie dużą wilgotność nad rzeką.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa zaplanowana to 6 m, a na węższej rampie po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie zaplanowano dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Projekt zakłada techniczną możliwość wjazdu pojazdu specjalnego o masie 3,5 t (np. do prac utrzymaniowych czy karetki). Maksymalne pochylenie ciągu pieszo-rowerowego wyniesie 5,5 proc.

Nowa przeprawa będzie oświetlona dzięki źródłom światła umieszczonym w balustradach, a także objęta monitoringiem.

źródło: ZDM Warszawa


Tagi:
most pieszo-rowerowy w Warszawie, nowy most w Warszawie, ZDM

Zobacz podobne artykuły:

Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu
kalendarz 19/04 2024

Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Wiadomości / News

2024.04.19

To efekt niebezpiecznej jazdy, na którą zdecydował się 40-letni mieszkaniec Sosnowca.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
kalendarz 15/04 2024

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.