Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW Passat – Znany od 40 lat
kalendarz 31/12 2013

VW Passat – Znany od 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

Rok 2013 był dla VW ważny m in. z powodu dwóch istotnych rocznic, przy czym jedna z nich została przemilczana.

W tym roku przypadł jubileusz niemieckiej firmy - 75 rocznica położenia kamienia węgielnego pod budowę fabryki w Wolfsburgu. Koncern wolał jednak przemilczeć ten fakt z uwagi na niechlubną przeszłość. W uroczystości związanej z położeniem kamienia węgielnego w dniu 26 maja 1938 r. brał udział ówczesny kanclerz III Rzeszy Adolf Hitler.

Jak wiadomo inwestycja ta była częścią wielkiego planu gospodarczego, przedstawionego przez Hitlera tuż po objęciu władzy. To na zlecenie Hitlera powstał „samochód dla ludu”, czyli słynny Garbus, który zmotoryzował później Europę i świat. Realizacji projektu samochodu podjąl się Ferdynand Porsche.

Drugim ważnym faktem we dziejach marki jest rocznica jednego z najbardziej popularnych modeli  - obok Golfa i Polo. 40 lat temu zadebiutował Volkswagen Passat – model, który nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi rozpoczął nową erę w dziejach marki. Passat został zaprezentowany w maju 1973 r., a w lipcu – przed 40 laty – rozpoczęła się jego sprzedaż. Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro hatchback, po którym wkrótce pojawiła się także wersja kombi, spotkał się z zainteresowaniem klientów jako nowość w klasie średniej samochodów. Rok później znajdował się już na czele statystyki nowo zarejestrowanych samochodów w Niemczech. Pierwszy Passat, bazujący na ówczesnym Audi 80, pozostał w ofercie do 1980 r. Ogółem powstało 2,5 mln sztuk wersji B1.

Następca, oferowany do 1987 roku, był znów dostępny jako hatchback i kombi. Wprowadzono do niego nowe rozwiązania: napęd czterech kół, silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem, 5-cylindrowy silnik benzynowy oraz „Formułę E” redukującą zużycie paliwa, jako prekursora dzisiejszego rozwiązania - BlueMotion Technology. Sedan B2 otrzymał nazwę Santana. Jako światowe auto lat 80-tych samochód był produkowany nie tylko w Emden, lecz także w Belgii, Hiszpanii, Brazylii, Meksyku, RPA i Japonii. Przede wszystkim jednak model ten stał się podstawą sukcesów marki w Chinach: produkcja Santany B2 była tam kontynuowana aż do 2012 r, zmodyfikowana wersja przedłużona – Vista – nadal zjeżdża z taśmy produkcyjnej. Drugą generację Passata wraz ze wszystkimi wariantami wyprodukowano w ilości 5,5 mln sztuk. Jest to najwięcej ze wszystkich generacji.

Modele Passata trzeciej (1987 do 1993) i czwartej generacji (1993 do 1997) były produkowane wyłącznie w wersji sedan i kombi, z wariantu hatchback w rodzinie Passatów zrezygnowano. Nowe, zoptymalizowane pod względem aerodynamiki modele dzięki poprzecznemu wbudowaniu silnika i przekładni oferowały znacznie więcej miejsca we wnętrzu. Wprowadzono silniki wysokoprężne TDI, turbodoładowaną jednostkę benzynową oraz kompaktowy silnik 6-cylindrowy. Trzecia generacja Passatów sprzedała się w liczbie 1,6 mln sztuk.

Zmodyfikowany, wyprodukowany w ok. 700.000 sztuk Passat B4 otrzymał wzmocnione nadwozie, więcej rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i jeszcze mocniejsze silniki wysokoprężne, co znacznie podniosło jego wartość. 

Piąta generacja (1996 do 2005) wyznaczała jeszcze wyższe standardy. W pełni ocynkowane nadwozie, nowoczesna technologia TDI, mocniejsze cztero-, pięcio-, sześcio- i ośmiocylindrowe silniki i poziom jakości znany tylko z samochodów wyższej klasy. W Chinach, gdzie oferowana była nawet przedłużona wersja, ten model Passata był produkowany jeszcze w 2009 roku. Łącznie na świecie nabywców znalazło ponad 4 mln Passatów piątej generacji.

Oferowany od wiosny 2006 do 2009 roku, wyprodukowany w prawie 1,7 mln sztuk Passat B6 wprowadził dodatkowy wariant nadwozia: CC – czterodrzwiowe coupé. Po raz pierwszy Passat był dostępny z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG, do tego doszły mocne silniki wysokoprężne i benzynowe oraz oszczędne wersje BlueMotion.

Po nim pojawiła się aktualna, udoskonalona i jeszcze bardziej luksusowo wyposażona generacja, wyróżniająca się także pod względem bezpieczeństwa i systemów wspierających kierowcę. Passat B7 pojawił się w kilku wariantach, w tym w nowej wersji Alltrack z wyżej zawieszonym nadwoziem i opcjonalnym napędem czterech kół. Światową rodzinę Passatów uzupełniły produkowane za granicą, samodzielne modele, takie jak chiński New Midsize Sedan i Passat wytwarzany w fabryce Chattanooga w USA.

Passat przyczynił się do sukcesu VW. Do końca 2012 roku VW sprzedał łącznie na świecie ponad 20 mln Passatów i jego wariantów. Obecna, siódma generacja, niemal natychmiast po wprowadzeniu na rynek stała się jednym z najpopularniejszych modeli./oprac. ns/

Foto: VW

 

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
kalendarz 15/04 2024

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.