Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW Passat – Wstęp do klasy wyższej
kalendarz 04/07 2014

VW Passat – Wstęp do klasy wyższej

Wiadomości / Prezentacje / nowe auta

W tym roku na rynku zadebiutuje ósma generacja niemieckiego bestsellera. Czym chce VW tym razem przyciągnąć klientów do salonów?

Światowa  premiera nowego Passata miała miejsce wczoraj wieczorem w Poczdamie. Wtedy też ujawniliśmy pierwsze fakty dotyczące tego modelu. Jak podkreśla producent, samochód jest w 100 procentach nowy. Nie chodziło tylko o zmianę w stylizacji ale dzięki nowoczesnym rozwiązaniom o wejście do klasy business. Passat najwyraźniej nie chce być już rywalem Forda Mondeo, Opla Insigni, czy Renault Laguny. VW zamierza konkurować z Audi i BMW.

Nowy Passat powstał na bazie modułowej platformy podłogowej MQB, która pozwoliła na wprowadzenie znacznie dalej idących zmian pod względem stylu, jak i rozwiązań technologicznych. Dzięki temu zmieniono proporcje (m.in. niższe nadwozie, większy rozstaw osi, większe koła), a także poprawiono możliwości rozmieszczenia poszczególnych podzespołów. Dzięki innowacyjnej, lekkiej konstrukcji nowy model jest nawet o 85 kg lżejszy od poprzednika. Pomimo, że samochód jest o 2 mm krótszy od dotychczasowego modelu, to zwiększono o 79 mm rozstaw osi (2,79 m). Ponadto nowy Passat jest o 14 mm niższy (1456 mm) i o 12 mm szerszy (1832 mm). W przypadku wersji kombi (Variant), pojemność bagażnika wzrosła o 47 litrów do 650 litrów, natomiast sedana o 21 litrów (586 litrów). W najbogatszej wersji Highline, samochód będzie seryjnie wyposażony w diodowe reflektory.

Nowe rozwiązania pojawiły się także we wnętrzu, jak poziomy element z pasem wlotów wentylacji oraz technologiom, jak Active Info Display (interaktywne wskaźniki cyfrowe), wyświetlacz Head-up czy oświetlenie wykonane jako wąskie pasy. Ponadto nowe systemy wspomagające kierowcę, Infotainment i systemy poprawiające komfort, wykorzystujące odpowiednie aplikacje Rear Seat Entertainment na tablet, Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i rozpoznawania pieszych oraz trzy światowe nowości: Emergency Assist (zatrzymanie samochodu w przypadku zasłabnięcia kierowcy), Trailer Assist (wspomaganie manewrowania z przyczepą) i asystent jazdy w korkach.

Kolejną nowością są silniki – według zapewnień producenta nawet o 20 proc. oszczędniejsze. W ofercie znajdzie się 10 silników TSI i TDI - z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem o mocy od 120 do 280 KM. Wszystkie wersje wyposażone są w system Start-Stop i tryb rekuperacji. Dla każdego silnika dostępna jest opcjonalnie, a dla najmocniejszych jednostek – seryjnie, dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Gama silników benzynowych rozpoczyna się od jednostki o mocy 125 KM. Kolejna propozycją jest 4-cylindrowy TSI o poj. 1.4 (150 KM) z funkcją aktywnego odłączania cylindrów, zużywający 4,9 l/100 km (emisja CO2 115 g/km), czyli o 1,3 l/100 km mniej, niż porównywalny poprzednik. Pozostałe warianty silników dysponują mocą: 180, 220 i 280 KM.

Po raz pierwszy Passat będzie także dostępny z napędem hybrydowym plug-in (silnik benzynowy TSI 156 KM plus silnik elektryczny 80 kW oraz ładowana zewnętrznie bateria) i będzie mógł pokonać maksymalnie 50 km tylko wykorzystując napęd elektryczny. Z mocą systemową 211 KM jest to jak na razie najmocniejsza hybryda plug-in VW. Zużycie paliwa i emisja CO2 jest porównywalne z Golfem GTE z napędem hybrydowym plug-in (Golf GTE: 1,5 l/100 km w NEFZ i 35 g CO2/km).

Najmocniejszą jednostką TDI jaką kiedykolwiek oferował VW, jest 2.0-litrowy silnik bi-turbo o mocy 240 KM, zużywający 5,3 l/100 km. Passat Limousine z tym silnikiem rozwija prędkość maksymalną 240 km/h, Variant – 238 km/h. Ze względu na wysoki maksymalny moment obrotowy (500 Nm), model ten będzie wyposażony seryjnie w napęd czterech kół 4MOTION i 7-biegową przekładnię DSG. Ponadto w palecie jednostek TDI znajdzie się także wariant o mocy 150 KM, zużywający 4,1 l/100 km (emisja CO2: 108 g/km) – o 0,5 l/100 km mniej, niż porównywalny poprzednik. Mocniejszy turbodiesel będzie dysponował mocą 190 KM.

Nabywcy nowego Passata, podobnie jak poprzednika, będą mieli do wyboru trzy wersje  wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline. Na liście podstawowej odmiany znajdzie się m in.  system Start-Stop z trybem rekuperacji, ponadto 16-calowe obręcze z oponami 215 i diodowe światła tylne. We wnętrzu chłodzony schowek podręczny, środkowy podłokietnik z przodu ze schowkiem oraz regulacja wysokości przednich foteli, centralny zamek z pilotem i Keyless-Go (przycisk uruchamiający i wyłączający silnik), system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, hamulec multikolizyjny, wskaźnik ciśnienia w oponach, system radiowy z 5-calowym ekranem dotykowym, wyświetlacz wielofunkcyjny Plus, kierownicę multifunkcyjną, światła do jazdy w dzień, asystent ruszania pod górę, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold, tryb biegu jałowego (przy DSG) oraz klimatyzacja. Nie zabraknie także sportowego pakietu R-Line,   obejmującego tapicerkę ze skóry Vienna/tkaniny, kierownicę sportową R-Line obszytą skórą z dźwigienkami zmiany biegów (w przypadku wersji z przekładnią DSG), nakładki na pedały ze stali nierdzewnej, aplikacje R-Line i czarną podsufitkę. W skład pakietu R-Line Exterieur wchodzą między innymi zderzaki R-Line, charakterystyczna osłona chłodnicy z logo R-Line, chromowane, trapezowe końcówki rur wydechowych, nakładki poszerzające progi, spojler dachowy (Variant) i czarny, błyszczący dyfuzor. Oferowane będą także różne 17-, 18- i 19-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich o sportowej stylistyce.

Z liczbą prawie 1,1 mln produkowanych rocznie Passatów (2013; wraz z modelami pochodnymi); seria ta jest numerem 1 koncernu. Wraz ze wszystkimi wersjami tego modelu, ogółem z linii montażowych zjechało już prawie 22 mln egzemplarzy. Teoretycznie w ubiegłym roku co 29 sekund ktoś na świecie kupował Passata (Magotana w Chinach). Dwa Passaty na minutę, 126 na godzinę, ponad 3.000 dziennie. Nowy model przyczyni się do poprawienia tych wyników, wyznaczając jednocześnie nowe standardy w tym segmencie. Debiut Passata w Europie planowany jest w czwartym kwartale tego roku.

Norbert Szwarc Foto: VW   [gallery ids="45742,45758,45757,45756,45754,45753,45752,45751,45750,45749,45748,45747,45746,45745,45744,45743"]

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
Najnowsze artykuły:
Wizja Hondy

Wizja Hondy

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.29

Honda zaprezentowała ewolucję swojego podejścia do uzyskania bardziej zrównoważonego procesu projektowania produktów podczas Milan Design Week. Tym samym po raz pierwszy w Europie, przedstawiła zelektryfikowane pojazdy miejs...
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?