VW Golf R Variant – Kombi na sportowo
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, podczas wystawy w Los Angeles, swój debiut ma Golf R Variant. Dodajmy, że po raz piewszy model ten został przygotowany również w wersji kombi. Bez wątpienia jest to najbardziej sportowy samochód wśród kompaktowych kombi na rynku.
Napędzany 300-konnym silnikiem 2.0 TSI Golf R Variant dysponuje momentem obrotowym równym 380 Nm (od 1.800 do 5.500 obr./min), przekazywanym na obie osie za pośrednictwem seryjnej, 6-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG. Model ten otrzymał ponadto sportowe zawieszenie obniżone o 20 mm, progresywny układ kierowniczy oraz system ESC Sport z możliwością wyłączenia (np. na torze wyścigowym). Dodatkiem może być zawieszenie DCC z funkcją wyboru profilu jazdy z trybem Race (tryby: Comfort, Normal i Sport). Jak zapewnia producent samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 sek, zaś od 0 do 80 km/h w 3,8 sek. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Pomimo tak imponujących osiągów, zużycie paliwa pozostaje na poziomie 7,0 l/100 km.
Oprócz sprzęgła Haldex (napęd 4Motion), działającego jako blokada podłużna, elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego (EDS) wbudowane w program kontroli stabilności jazdy (ESC) funkcjonują jako blokady poprzeczne. Ponadto zastosowano system XDS+, który przy szybkim pokonywaniu zakrętów przyhamowuje wewnętrzne koła i optymalizuje w ten sposób stabilność jazdy oraz redukuje podsterowność. Pod względem technicznym XDS+ jest rozszerzeniem funkcji elektronicznych blokad mechanizmu różnicowego.
Pomimo swojego sportowego charakteru, samochód nic nie stracił na funkcjonalności. Pod względem wielkości przestrzeni bagażowej (605 litrów) należy do liderów w swojej klasie. Po złożeniu tylnych siedzeń, można uzyskać do 1620 l.
Sportowy styl auta podkreśla wystrój wnętrza – sportowe fotele z tapicerką Race i logo R na oparciach, błękitne oświetlenie Ambient, automatyczna klimatyzacja i radioodtwarzacz CD (Composition Touch). Jako opcja dostępny jest pakiet „Skóra Nappa Carbon” (fotele obszyte ciemną skórą Nappa Carbon; środkowe części siedzeń mogą być pokryte ciemną lub jasną skórą Nappa w kolorze Antrazit lub Modern Grey; szwy mają kolor szary Kristal). Trójramienna kierownica sportowa w stylistyce R obszyta jest skórą, a jej dolne ramię zdobi logo R. Wszystkie elementy skórzane wykończone są kontrastowymi, szarymi szwami. Na desce rozdzielczej i poszyciach drzwi widoczne są aplikacje dekoracyjne Carbon Race, zaś aplikacje w drzwiach mają seryjnie wbudowane elementy oświetlenia Ambient, podświetlone są również listwy progowe (błękitnym światłem). Pedały i podparcie lewej stopy otrzymały seryjnie nakładki w kolorze stali nierdzewnej. Modyfikacje wprowadzono także do wskaźników i menu startowego ekranu dotykowego w konsoli środkowej: podświetlone na niebiesko wskazówki obrotomierza i prędkościomierza po włączeniu zapłonu przesuwają się maksymalnie w prawo – do oznaczenia 320 km/h. Ponadto wskazówki zegarów są podświetlone na niebiesko już w momencie otwierania drzwi kierowcy. Na ekranie dotykowym systemu Infotaiment jako ekran startowy wyświetla się animowane logo R.
Zewnętrznie wersja kombi i hatchback do słupków B wyglądają tak samo. Z tyłu natomiast sportowy model różni się od pozostałych Variantów innym zderzakiem w stylistyce R, czarnym i błyszczącym dyfuzorem, czterema chromowanymi końcówkami układu wydechowego, ciemnoczerwonymi światłami tylnymi i diodowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej. Cechami charakterystycznymi dla Golfa R są osłony progów w kolorze nadwozia (w stylistyce R), logo R na przednich błotnikach oraz obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze matowego chromu. Ponadto 18-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Cadiz (opony 225/40) zostały zaprojektowane specjalnie dla modeli R. Zza obręczy widoczne są czarne zaciski hamulców z logo R. Opcjonalnie dostępne będą także 19-calowe obręcze.
Rynkowy debiut auta w Europie planowany jest wiosną przyszłego roku. Na pewno warto zaczekać.
Norbert Szwarc Foto: VW [gallery ids="48228,48227,48226,48225,48224,48223"]Zobacz podobne artykuły:
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.08
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21