Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Volkswagen świętuje 50-lecie Passata
kalendarz 13/04 2023

Volkswagen świętuje 50-lecie Passata

Moto fanatyk / Volkswagen

Podczas tegorocznej edycji targów Techno Classica będzie można zobaczyć najstarszy na świecie egzemplarz Passata, a także wczesne kombi generacji B1.

VW wraca w tym roku na Techno Classica. Największe na świecie targi samochodów klasycznych będą dla Volkswagen Classic okazją do świętowania 50-lecia Passata. Pierwszy model o tej nazwie pojawił się na rynku w 1973 r. Był to zupełnie nowy model, wyposażony w silnik chłodzony cieczą. Był to początek historii globalnego sukcesu tego auta, która trwa do dziś. Aby uczcić tę wyjątkową rocznicę, Volkswagen zaprezentuje w Essen pięć specjalnie wybranych egzemplarzy Passata.

Po trzyletniej przerwie Volkswagen pojawi się na targach Techno Classica w Essen. Tegoroczna edycja imprezy odbędzie się w dniach od 12 do 16 kwietnia, a na stoisku marki z Wolfsburga będzie można zobaczyć historyczne modele aut. Oczywiście głównym bohaterem będzie Passat.

Zaprezentowany w 1973 r. Passat stanowił początek wielkiej ofensywy produktowej Volkswagena i był początkiem nowej ery dla tej marki. Za projekt nowej rodziny odpowiedzialny był włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro, chociaż jego oryginalny projekt, określany jako EA 272, został w ostatniej chwili odrzucony ze względu na koszty. Giugiaro opracował więc kolejny projekt, na bazie Audi 80 B1, ze zgrabnym nadwoziem ze ściętą tylną ścianą i zmodyfikowanym przodem. Do dzieł Giugiaro należą również Scirocco I i Golf I, które zostały wprowadzone na rynek w kolejnym roku. VW Passat zadebiutował w 1973 r. w dwu- i czterodrzwiowej odmianie. Mimo nadwozia ze ściętą tylną ścianą był to sedan – z tyłu otwierała się jedynie niewielka pokrywa, bez szyby. Wersja kombi pojawiła się w styczniu 1974 r.

Już od pół wieku Passat jest dobrze znanym i docenianym modelem. Samochód na przestrzeni tych pięciu dekad był ulepszany i rozwijany.

Na stoisku Volkswagen Classic można zobaczyć pięć pojazdów, które reprezentują historyczne początki Passata:

Passat B1 z 1973 r.

Nowy napęd, nowy styl: 14 maja 1973 r. ruszyła produkcja seryjna nowego Passata. Rodzinne auto zostało wprowadzone na rynek z małą pokrywą bagażnika; wersja z większą klapą, która sięgała aż do dachu i obejmowała tylną szybę, weszła do produkcji seryjnej w styczniu 1975 r.

Volkswagen Classic pokaże w Essen bardzo szczególny egzemplarz: najstarszego znanego Passata. Model B1 z 1973 r. stanowi część kolekcji Fundacji Muzeum Volkswagena. Posiada numer 2, co czyni go najstarszym zachowanym egzemplarzem Passata na świecie.

Passat B1 Variant z 1974 r.

Przestronność to jego siła: w styczniu 1974 r. w Wolfsburgu zadebiutował praktyczny i stylowy Passat Variant – i natychmiast odniósł ogromny sukces. W ciągu kilku generacji modelowych Passat Variant stał się wzorcem rodzinnego kombi.

Passat B1 Variant z 1974 r. w kolorze Atlas White z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już na wielu imprezach motoryzacyjnych udowodnił, że klasyczna przyjemność z jazdy jest możliwa nawet przy mocy 55 KM.

Passat B2 Formel E z 1983 r.

Nowoczesne technologie i wydajność: Passat B2 został zaprezentowany w październiku 1980 r. Druga generacja Passata jest znacznie większa od swojego dość filigranowego poprzednika, B1. Passat B2 był produkowany jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i kombi, tradycyjnie nazwane Variant. Passat B2 był oferowany również w oszczędnej wersji Formel E. Ta odmiana przewidywała m.in. takie innowacje, jak późniejsze systemy start-stop.

Passat B2 Formel E w kolorze srebrnym jest częścią kolekcji pojazdów Volkswagen Classic i w Essen może również świętować okrągłe urodziny: został zarejestrowany po raz pierwszy 5 kwietnia 1983, kończy więc 40 lat.

Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 r.

Dynamika i sportowy charakter: Passat w licznych wariantach wielokrotnie udowodnił, że nie musi być statecznym autem. Oczywiście usportowione odmiany Passata miały dość stonowany wygląd. Trzecia generacja Passata została wprowadzona na rynek w 1988 r. Nadwozie, wnętrze i zastosowane rozwiązania były wówczas całkowitą nowością. Passat B3 był dostępny jako czterodrzwiowy sedan oraz Variant. Linia wyposażenia GT oznaczała usportowionego Passata, a niezwykle dziś pożądanym, topowym modelem w gamie był produkowany od 1989 r. Passat G60 z silnikiem o poj. 1.8 l i mocy 160 KM, z napędem na wszystkie koła Syncro.

Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 r. z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już kilka razy udowodnił, że wywołuje szybsze bicie serc fanów.

Fundacja Muzeum Volkswagena: Passat B2 Electronic z 1983 r.

Fundacja Muzeum Volkswagena będzie w tym roku reprezentowana na stoisku VW. Z okazji jubileuszu Passata będzie można zobaczyć bardzo szczególny egzemplarz: Passat B2 Electronic z 1983 r.

W 1983 r. zaprezentowano prototyp Passata w wersji lifestylowej z napędem na cztery koła, turbosprężarką i rozbudowaną elektroniką, taką jak nawigacja, infotainment i liczne elektryczne elementy sterujące. Samochód przyszłości, który z pewnością miałby spore grono fanów.

Pod jednym dachem

Volkswagen Classic po raz ostatni miał swoją ekspozycję na Techno Classica w 2019 r. W tym roku pod hasłem „Pasja łączy" marki Grupy Volkswagen po raz pierwszy prezentują się w Essen na jednym stoisku: Volkswagen Classic, Volkswagen Samochody Dostawcze Classic, Audi Tradition, Skoda, Autostadt, Fundacja Muzeum Volkswagena i Volkswagen Classic Parts będzie można znaleźć w hali nr 3. Tegoroczna Techno Classica odbędzie się w dniach 12-16 kwietnia na terenach targowych w Essen. Ponad 1250 wystawców z ponad 30 krajów będzie reprezentowanych na około 120 000 m kw. w dziesięciu halach wystawowych i na terenach otwartych. Ponadto w Essen będzie ponad 200 klubów samochodów klasycznych i wielu sprzedawców części. Dodatkowo około 2700 pojazdów zabytkowych zostanie wystawionych na sprzedaż. Organizatorzy spodziewają się ok. 200 000 odwiedzających./oprac.ns/           

źródło: VW


Tagi:
Volkswagen, VW, VW Passat, VW Passat wszystkie generacje, Techno Classica, Giorgetto Giugiaro, VW Passat B1, VW Passat B1 Variant, VW Passat B2 Formel E, VW Passat B3 Variant GT G60 syncro, VW Passat B2 Electronic

Zobacz podobne artykuły:

Seat Ibiza – Najstarszy egzemplarz w Polsce
kalendarz 24/03 2024

Seat Ibiza – Najstarszy egzemplarz w Polsce

Moto fanatyk

2024.03.24

W tym roku Seat świętuje 40 rocznicę powstania Ibizy.
 Rynek aut używanych - Najbardziej zaskakujące fakty
kalendarz 21/03 2024

Rynek aut używanych - Najbardziej zaskakujące fakty

Używane

2024.03.21

Najciekawsze dane statystyczne wygenerowane na podstawie informacji zebranych w 2023 r.
Nowa wystawa w muzeum Škody
kalendarz 10/03 2024

Nowa wystawa w muzeum Škody

Moto fanatyk

2024.03.10

Od 17 stycznia br. w muzeum marki Škoda trwa prezentacja najnowszej wystawy poświęconej działaniom firmy w ochronę środowiska.
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych