Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
Z ponad 20 mln sprzedanych egzemplarzy sześciu generacji, Polo stało się jednym z najbardziej znanych modeli w swojej klasie.
Kiedy VW chciał w latach 70. zastąpić Garbusa nowocześniejszym autem, wprowadził od razu kilka modeli: w 1973 r. zadebiutował Passat, rok później pojawił się Golf, a Polo w 1975 r. Żaden wcześniejszy model niemieckiej marki nie był tak filigranowy. Polo, mniejsze o segment od Golfa, uzupełniało ówczesną nową gamę samochodów z napędem na przednie koła.
Miejskie auto zaprezentowane w marcu 1975 r. bazowało na Audi 50. Nieznacznie zmodyfikowany, trafił do produkcji seryjnej w Wolfsburgu jako Volkswagen Polo i szybko zapewnił powiew świeżości w segmencie małych samochodów. Dzięki swojej stylistyce i funkcjonalności trafił w potrzeby klientów. Praktyczny i niedrogi samochód charakteryzował się również zwrotnością, miał dobr właściwości jezdne i oszczędne silniki. Te zalety miały także kolejne generacje Polo, które stworzyły historię sukcesu tego modelu.
Każda kolejna generacja wyróżniała się nowoczesnymi rozwiązaniami. Debiutujące w 1981 r. Polo II przyniosło ze sobą szereg udoskonaleń, w tym więcej miejsca i komfortu, a także nowocześniejsze silniki. W 1987 r. w limitowanej wersji Polo GT G40 zadebiutował silnik ze sprężarką typu G. Trzecia generacja z 1994 r. to kolejny skok technologiczny. Polo III było jednym z pierwszych pojazdów w swojej klasie z innowacyjnymi rozwiązaniami podnoszącymi bezpieczeństwo, takimi jak poduszki powietrzne. W 1998 r. po raz pierwszy pojawiło się Polo GTI. Wprowadzona w 2002 r. czwarta generacja oferowała nowy poziom komfortu i bezpieczeństwa, z przednimi i bocznymi poduszkami powietrznymi, wspomaganiem kierownicy i ABS-em w standardzie. Była także znacznie większa i przestronniejsza od poprzedników. W Polo V wprowadzono kolejne innowacje: systemy infotainment i systemy wspomagające kierowcę sprawiły, że od 2009 r. jazda była jeszcze bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Polo V imponowało również w motorsporcie: Polo R WRC pozwoliło VW zdobyć tytuł Rajdowego Mistrza Świata cztery razy z rzędu od 2013 r. Szósta generacja, dostępna w salonach od 2017 r, oparta jest na platformie MQB i wyznacza nowe standardy, m.in. w zakresie bezpieczeństwa. Modernizacja w 2021 r. sprawiła, że Polo stało się bardziej cyfrowe. Mały samochód może pochwalić się systemami wspomagania i komfortu, które dotychczas były znane z aut z wyższych klas.
Volkswagen Classic będzie towarzyszyć Polo w jego jubileuszowym roku i w nadchodzących miesiącach zaprezentuje historyczne modele z własnej kolekcji. Np. podczas Bremen Classic Motorshow w dniach 31 stycznia – 2 lutego 2025 r. zostaną zaprezentowane dwa wczesne egzemplarze: Polo L z 1975 r. i unikatowe wyścigowe Polo z 1977 r./oprac.ns/
źródło: VW
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Nowe BMW M1 było „ukończone w 95 procentach”...
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.05
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12