Volkswagen Passat 1.8 TSI BlueMotion Technology 180 KM – Klasyka klasyki!
Volkswagen Passat 1.8 TSI BlueMotion Technology 180 KM – Klasyka klasyki!
Passat to klasyk. „Ósmy” Passat to swoiste opus magnum w gamie.
Pięknie kształty i równie piękne wnętrze. I, niestety, piękna cena. Ale, to takie signum temporis. Volkswagen Passat, jakkolwiek paradoksalnie by to nie brzmiało, powoli zaczyna dobijać się do segmentu premium…
Ósma generacja Passata…
… to prawdziwa rewolucja. Koncern z Wolfsburga przestał ukrywać, że Passat jest już ludowy tylko z nazwy. Auto przestało być egalitarnym sedanem segmentu D. Zaczyna doszlusowywać do elity. Flagowa limuzyna z Wolfsburga zmieniła się nie tylko w porównaniu do poprzedniej generacji oczywiście, wprost rewolucyjnie. Pięknie wyrysowana dłonią stylisty linia reflektorów, przestylizowany grill i zderzaki. Te elementy, niczym okulary człowiekowi, dodały Passatowi dostojeństwa.
Coś o wnętrzu…
Nawet najwięksi krytycy marki nie mogą na jego temat powiedzieć nic złego. Tym razem koncernowi designerzy postanowili odłożyć na bok konwenanse i zaszaleli. Z poprzednika pozostał tylko logiczny i ponadczasowy układ kokpitu. Poza tym, wszystko zrobiono od nowa, nie tylko w kwestii ergonomii, ale również pod kątem estetycznym. Przykładem może tutaj być choćby taki uroczy elemencik, jak kratka nawiewu powielająca styl designu przedniego grilla. Niby niewiele, a robi wrażenie.
Do tego VW nas przyzwyczaił…
Pod maskę auta, jak na klasycznego klasyka przystało może trafić jeden z całej gamy 17 (!) silników. Wśród nich jest i hybryda. Zakres mocy od 120 do 280 KM. Jest zatem w czym wybierać. My do testu wybraliśmy „coś ze środka”. Testowego Passata sprawnie popychał do przodu 1,8-litrowy benzynowy motor TSI, zbudowany w technologii BlueMotion Technology. Jednostka generuje 180 KM (przy 4000 obr./min.) i 320 Nm. (dostępne od 1450 do 3500 obr./min.) . Jednostka napędowa jest bardzo elastyczna, a wsparta bardzo sprawnie działającą i precyzyjną manualną 6 przełożeniową skrzynią biegów, pozwala na sprint do pierwszej setki w 7,7 sekundy i rozpędzenie się do ponad 230 km/h. Bardzo godne rezultaty. Producent zapewnia, że auto w tej konfiguracji konsumuje 5,7 litra średnio, 4,9 na trasie oraz 7,1 w mieście.
Jak, co i za ile?
Jak już wspomniałem, auto jest dynamiczne i elastyczne. Jednostka napędowa zapewnia aż 320 Nm i to od 1450 obrotów. To przekłada się na świetną dynamikę. Motor ciągnie „od dołu”, co jest zasadniczą cechą motorów diesla. A tu proszę benzyna, 1,8 litra, i aż 320 Nm. Tylko w takim przypadku downsizing ma sens. Kwestię konsumpcji benzyny skonstatujemy krótko. Tyle, ile chce producent to chyba się nie uda, ale… Wiele więcej nie jest. Po naszym teście, do danych fabrycznych dodajemy po litrze i jesteśmy na realnym świecie.
Auto, komfortowo przewiezie 4 osoby. Bardzo wygodnie, 5. Wiem, to standard w segmencie. Ale czy aby na pewno?
Pojazd w swoim przedziale bagażowym pomieści 586 litrów w standardzie i 1152 litrów po złożeniu kanapy. Warto dodać, że Volkswagen nie oszczędzał nie tylko na detalach w kokpicie, ale nawet na wykończeniu komory bagażnika.
Ciekawostką w Passacie jest montowana od podstawowego wyposażenia trójstrefowa klimatyzacja. Przedział pasażerski ma więc oddzielny regulator temperatury, a to skutecznie podnosi komfort podróży.
Najtańszy Passat Limousine kosztuje 90 790 zł. Jego standardowe wyposażenie obejmuje takie elementy jak wspomniana trzystrefowa klimatyzacja, system radiowy Composition Media, tylne światła LED, czujnik deszczu, przyciemniane lusterko wsteczne, system automatycznego hamowania po kolizji, Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania, proaktywny system ochrony pasażerów Pre Crash, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold…
Summa Summarum
Lżejszy, ładniejszy, nowocześniejszy. Taki względem poprzednika jest Passat ósmej generacji. Poza tym auto świetnie jeździ i wygląda nareszcie mniej zachowawczo. Ale, jako że zawsze jest coś za coś, to tanio nie jest.
Paweł Pusz
Zalety auta:
– perfekcyjny wygląd
– bogata gama jednostek napędowych
– praktyczne i przestronne wnętrze
– świetne wyposażenie
– bardzo wysoka jakość montażu i samych materiałów wykończeniowych
Wada auta:
– wysoka cena
Podstawowe parametry techniczne Volkswagena Passata 1.8 TSI BlueMotion Technology 180 KM :
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4762/1832/1456/2791
Silnik: benzynowy w technologii BlueMotion
Pojemność: 1798 cm3
Moc maksymalna: 180 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm w zakresie od 1450 do 3500 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna, 6 biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 7,7
Prędkość maksymalna: 232 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,5/4,9/5,9
Pojemność bagażnika: 56l
Bagażnik: 586/1152
Ceny: od 118 tys. zł. do 155 tys. zł bez opcji dodatkowych
Cena wersji testowej: 220 tys. zł
Zobacz podobne artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
Prezentacje / Nowości
2024.04.12
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25