Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Volkswagen Golf GTI 2,0 TSI 220 KM – dyskretny atleta
kalendarz 17/02 2017

Volkswagen Golf GTI 2,0 TSI 220 KM – dyskretny atleta

Testy / Volkswagen

Który samochód jest najszybszy? Wiadomo, czerwony! Szczególnie, jeżeli ma na klapie bagażnika trzy literki: GTI.

Kto z nas w młodości nie marzył o „gieteiku”? Nie widzę! Ale, to akurat nie dziwi. Bo choć nawet w gamie Golfa nie jest najszybszy, jest symbolem jak żaden inny samochód. Golf, jaki jest, każdy widzi. Bo to legendarna konstrukcja. Te legendę dodatkowo utrwala jego nafaszerowany adrenaliną brat. Gran Turismo Injection (znaczy, po ludzku GTI) może więcej. A szczególnie szybciej. Paradoks polega na tym, że zdradza to w sposób bardzo dyskretny. Próżno szukać lotek wielkości statecznika od Jumbo Jeta czy ordynarnych spojlerów. Ot, tu i tam dodano parę sportowych akcentów, ale bardziej z czystego pragmatyzmu. Porównując VII generację GTI z poprzednikiem widać jednak, że Niemcy popracowali na designem. Auto jest niższe, ma zdecydowanie ostrzejsze rysy a sportowy charakter podkreśla przemodelowany przód.
Wnętrze, z gatunku znacie, to popatrzcie. Z drugiej strony, trzeba pochylić czoła nad konstruktorami. Topografia kokpitu w zasadniczy sposób nie zmieniała się do 1974 roku. Jest tylko ładniej. Nowe zegary, przełączniki, ale w tych samych miejscach. Każdego kolejnego Golfa, bez względy na literki które określają, znamy prawie jak członka najbliższej rodziny. Że nudne? No jasne, że lepiej jest kupić auto z instrukcją obsługi o objętości Encyklopedia Britannica…

Wytwórnia mocy i cała reszta
Co zmieniło się w mechanice auta w porównaniu z GTI VI generacji? Tu, w odróżnieniu od karoserii i wnętrza, zmian jest naprawdę sporo. Dwulitrowa jednostka napędowa osiąga teraz 220 KM. To o całe 10 więcej niż w Golfie VI generacji. Wzrost mocy idzie w parze z wysokim momentem obrotowym – 350 „niutków” osiąganych od 1500 do 4400 obrotów pozwala wystrzelić auto od 0-100 km/h w 6,4 sekundy. I rozpędza prawie półtorej tony do omalże 250 km/h. Tak, wiem to nie eRka, ale ma to swoje plusy dodatnie. Konkretnie, spalanie. Wprawdzie deklarowanych przez producenta 7,5 w mieście, 5,1 na terasie czy 6,0 średnio nie osiągnęliśmy, ale…niecałe 9 litrów w mieście to rewelacyjny rezultat.
Przy okazji zmian, starą „szperę”, nie do końca sprawdzającą się w czasie dynamicznego pokonywania zakrętów, zastąpiła nowa. Elektrohydrauliczna blokada mechanizmu różnicowego jest dużo wydajniejsza, dzięki czemu wyjście z zakrętu jest teraz szybsze i bardziej precyzyjne. W 220-konnym aucie, to spory handicap.
Precyzji w prowadzeniu dodaje debiutujący w aucie progresywny układ kierowniczy. Zmienne przełożenie przekładni kierowniczej jest wreszcie zdrowym kompromisem pomiędzy komfortem a czymś w rodzaju bezpośredniości doznań podczas prowadzenia samochodu. Ponadto, tak jak w innych modelach Volkswagena, Golfa GTI wyposażono w adaptacyjne zawieszenie DCC, dające możliwość wyboru pomiędzy trzema trybami pracy: Comfort, Normal i Sport.

Jak to działa
Oczywiście, GTI to nie wspominana już „eRka”, ale i tak jest bardzo szybki. Za to, dzięki homogenizowanemu zawieszeniu i pięciodrzwiowemu nadwoziu sprawdza się w codziennym życiu. Bo to i 4 osoby można przewieźć i 380 litrów bagażu. O niewielu autach o tak wyraźnie sportowych konotacjach można powiedzieć, że są praktyczne. Golf GTI, jest!
Jak zatem wyglądała jazda Golfem GTI, szczególnie w porównaniu do konkurencji. A ta jest silna. Alfa Giulietta Quadrifoglio Verde czy Ford Focus ST, to równie mocne samochody. I podobnie jak Golf, oferują pięciodrzwiowe nadwozia. A w praktyce? Praktyka jest taka, że nie ma idealnego auta rodzinnego z mocnym, sportowym zacięciem. Focus jest mniej komfortowy niż GTI i Alfa. Za to we zakrętach prowadzi się bosko. Giulietta, to taki soft sport. Niezłe osiągi i komfortowe (może nawet zbyt komfortowe) zawieszenie. Sprawdza się, ale… A GTI w tym zestawieniu jest gdzieś pośrodku. Mimo wszystko, poziom „kultowości”, fun z jazdy i strona ekonomiczna, chyba jednak przemawia za Golfem GTI.

Summa Summarum
Golf GTI to sportowy samochód do codziennej jazdy. Z pięciodrzwiowym nadwoziem, pełnowymiarowym bagażnikiem i bogatym wyposażeniem standardowym. Jeżeli dodamy do tego ponadstandardowe osiągi i umiarkowane „spożycie”, to otrzymamy auto bliskie ideału. A do tego jazda nim, to sama przyjemność. Czego i Państwu życzę…
Paweł Pusz

Zalety auta:
– wygląd
– osiągi
–  perfekcja prowadzenia

Wady auta:
– nie każdemu przypadną do gustu kultowe ”kocyki” na fotelach

Podstawowe parametry techniczne Volkswagena Golfa GTI 2,0 TSI 220 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4268/1799/1442/2631
Silnik: doładowany silnik benzynowy
Pojemność:  1984 cm3
Moc maksymalna: 230 KM/4500 obr.
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm  przy 1500 – 4500 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna. 6 biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 6,4 sek.
Prędkość maksymalna: 246 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,5/5,1/6,0
Pojemność bagażnika: 380/1270
Ceny: od 109 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
kalendarz 26/04 2024

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
kalendarz 12/04 2024

VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf

Prezentacje / Nowości

2024.04.12

Wyjątkowa chwila - 50 urodziny. Z tej okazji przygotowana została specjalna edycja bestsellerowego modelu VW.
Najnowsze artykuły:
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.
 Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite

Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite

Wiadomości / News

2024.04.29

Samochód miał pokonać 18 km na Motorworld ...
Wizja Hondy

Wizja Hondy

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.29

Honda zaprezentowała ewolucję swojego podejścia do uzyskania bardziej zrównoważonego procesu projektowania produktów podczas Milan Design Week. Tym samym po raz pierwszy w Europie, przedstawiła zelektryfikowane pojazdy miejs...