Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Volkswagen Elektro-Transporter na wystawie Techno Classica
kalendarz 01/03 2020

Volkswagen Elektro-Transporter na wystawie Techno Classica

Moto fanatyk / Volkswagen

42 lata temu pojawił się VW Transporter T2 z napędem elektrycznym.

Prekursor współczesnych pojazdów elektrycznych pojawi się podczas wystawy Techno Classica 2020 w Essen (15-29 marca br.). Ta w pełni sprawna, elektryczna furgonetka bazuje na modelu T2. Zarejestrowany po raz pierwszy w 1978 r. samochód należał do berlińskiego przedsiębiorstwa transportu publicznego, a dziś jest częścią kolekcji samochodów historycznych marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Ten Bulli to coś więcej niż samochód zabytkowy – to jeden z niewielu zachowanych na całym świecie historycznych pojazdów zeroemisyjnych.

Minęło już 50 lat odkąd w siedzibie VW w Wolfsburgu położono dość kruche wtedy podstawy do rozwoju mobilności elektrycznej. Dokładnie w 1970 r., konstruktorzy Bulli’ego i Garbusa utworzyli w Wolfsburgu dział rozwoju, którego praca zaowocowała opracowaniem pierwszego w historii elektrycznego pojazdu. Już wtedy celem koncernu było wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, tak by stać się mniej zależnym od paliw kopalnych i poruszać się ulicami miast z zerową emisją. W 1972 r. firma pokazała pierwszy prototyp na targach w Hanowerze. Miał on postać pick-upa z odkrytą skrzynią ładunkową. W krótkim czasie rozpoczęła się produkcja krótkiej serii elektrycznych furgonetek. Volkswagen T2 Elektro-Transporter oferowany był nie tylko jako pick-up, ale też jako minibus i furgonetka, a jego ładowność wynosiła 800 kg i to pomimo dużej jak na współczesne standardy wagi akumulatora - 850 kg.

Jednym z odbiorców samochodów z tej próbnej serii był Berlin. Władze miejskie na przestrzeni kilku lat zakupiły siedem elektrycznych furgonetek, a jedną z nich był elektryczny T2 wyprodukowany w 1977 r. i zarejestrowany 14 kwietnia 1978 r. dla berlińskiego miejskiego przedsiębiorstwa transportu publicznego, a dokładnie dla zakładu prac odwadniających. Na furgonetce pojawiło się hasło: „Wir fahren mit Strom – umweltfreundlich“, czyli „Jeździmy na prąd i jesteśmy przyjaźni środowisku”. Berlin podszedł do tego zagadnienia bardzo poważnie: w dzielnicy Tiergarten utworzono stację wymiany baterii, gdzie w ciągu pięciu minut można było wymienić pustą jednostkę baterii na w pełni naładowaną. Było to możliwe, ponieważ akumulator umieszczony pod podłogą przedziału ładunkowego można było po prostu wypchnąć. Technologię ładowania i przekładania akumulatorów, VW opracował we współpracy z koncernami Rheinisch-Westfälischen Elektrizitätswerken (RWE) i ówczesnym Gesellschaft für Elektro-Straßenfahrzeuge (GES).

Alternatywnie można było również ładować trakcyjny akumulator ołowiowy marki Varta za pomocą gniazda umieszczonego z tyłu auta. Ten samochód przyszłości już ponad cztery dekady temu wyposażony był w system gromadzenia energii, za pomocą którego po wciśnięciu hamulców odzyskiwano energię kinetyczną. Pojemność akumulatora wynosiła 21,6 kWh – dość by elektryczny VW mógł pokonać ok. 85 km. Za napęd odpowiadał zewnętrznie wzbudzany silnik bocznikowy prądu stałego marki Bosch (później Siemensa). Osiągał on stałą moc 16 kW (22 KM) i na krótko mógł osiągnąć moc szczytową 32 kW (44 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosił 160 Nm.

Elektrycznie napędzany samochód dostawczy, którego masa wynosiła 2170 kg, rozwijał prędkość maksymalną 75 km/h, co było prędkością wystarczającą z racji wykorzystywania tego pojazdu w ruchu miejskim. Modelem tym osiągnięto jednak znacznie więcej: elektryczny VW był początkiem procesu rozwojowego, w którym inżynierowie próbowali stworzyć zeroemisyjnego Bulli gotowego do wejścia do produkcji seryjnej. Przez kolejne lata brakowało jednak najważniejszego: praktycznej technologii wytwarzania odpowiednich baterii. Dziś rzeczy mają się zupełnie inaczej. W ofercie marki Volkswagen Samochody Dostawcze znajdziemy e-Craftera – czyli duży, nowoczesny i zeroemisyjny samochód dostawczy, elektryczny Caddy oraz również elektryczny Transporter. W 2022 r. dołączą do nich VW ID.Buzz i ID.Buzz Cargo./oprac. ns/

źródło: VW


Tagi:
Volkswagen, VW, VW Transporter T2, Volkswagen Elektro-Transporter, VW Transporter T2 z napędem elektrycznym, Techno Classica

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Transporter T6.1 ABT – Nie tylko do pracy
kalendarz 31/03 2020

Volkswagen Transporter T6.1 ABT – Nie tylko do pracy

Moto fanatyk / Tuning

2020.03.31

Popularny Transporter jest dobrze znanym autem i cenionym za walory użytkowe. Nie musi być jednak tylko nudnym vanem.
Volkswagen przedłuża zawieszenie produkcji
kalendarz 29/03 2020

Volkswagen przedłuża zawieszenie produkcji

Wiadomości / News

2020.03.29

Volkswagen Samochody Dostawcze oraz Volkswagen Poznań wydłuża okres wstrzymania produkcji o kolejny tydzień, do Świąt Wielkanocnych tj. 10 kwietnia.
VW Amarok - Ford Ranger – wspólny projekt
kalendarz 25/03 2020

VW Amarok - Ford Ranger – wspólny projekt

Wiadomości / News

2020.03.25

W przeciwieństwie do Mercedesa Klasa X, pickup VW Amarok będzie miał następcę, który technicznie ma być spokrewniony z Fordem Rangerem.
Najnowsze artykuły:
Salon Samochodowy w Paryżu w innej formie

Salon Samochodowy w Paryżu w innej formie

Wiadomości / News

2020.04.01

Organizatorzy Paris Motor Show zasugerowali wstępnie zmiany w tegorocznej imprezie, która rozpocznie się pod koniec września.
SUV-y górą

SUV-y górą

Wiadomości / News

2020.03.31

Jak pokazują globalne wyniki sprzedaży, sedany, kombi i hatchbacki tracą na popularności na rzecz SUV-ów.
Volkswagen Transporter T6.1 ABT – Nie tylko do pracy

Volkswagen Transporter T6.1 ABT – Nie tylko do pracy

Moto fanatyk / Tuning

2020.03.31

Popularny Transporter jest dobrze znanym autem i cenionym za walory użytkowe. Nie musi być jednak tylko nudnym vanem.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.