Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Uważaj, nie zepsuj filtra!
kalendarz 04/11 2021

Uważaj, nie zepsuj filtra!

Porady

Na co zwracać uwagę, aby podczas montażu nie narobić więcej szkód niż pożytku.

Według najnowszych statystyk ponad 21 proc. kierowców samodzielnie podejmuje się wymiany filtra kabinowego. Podpowiadamy zatem majsterkowiczom na co zwracać uwagę, aby podczas montażu nie narobić więcej szkód niż pożytku. Jak się okazuje, wymiana nie zawsze jest tak prosta jak się wydaje.

1. Zaopatrz się w odpowiednie narzędzia

W niektórych modelach samochodów filtr zabudowany jest głęboko w desce rozdzielczej. Aby się do niego dostać należy np. zdemontować schowek lub rozebrać fragment konsoli centralnej. Bez odpowiednio dobranych wkrętaków, nasadek lub specjalnych łyżek do demontażu tapicerki nie da się tego zrobić prawidłowo. W efekcie majsterkowicz lub mechanik pozostawiają ślady swojego działania w postaci porysowanych łebków wkrętów bądź jeszcze gorzej – widać zagięcia lub rysy na elementach deski rozdzielczej.

2. Nie zostawiaj kluczyka w stacyjce

W niektórych modelach samochodów wymiana filtra wymaga demontażu podzespołów pojazdu. Przykładem jest Ford Focus Mk2, w którym aby wymienić filtr należy zdemontować pedał gazu. Wypięcie wtyczki pedału, kiedy stacyjka jest załączona może wygenerować komunikat błędu, który zaświeci się na desce rozdzielczej.

Dlatego zaleca się, aby wszelkie prace techniczne w okolicy deski rozdzielczej wykonywać przy wyjętym kluczyku. Wyeliminuje to lub przynajmniej zminimalizuje ryzyko przypadkowego odpalenia poduszki powietrznej, co w takim przypadku może spowodować kontuzje.

3. Oczyść kasetę filtra

Nie należy wkładać nowego filtra do kasety, która nie została oczyszczona. W zanadrzu warto zatem mieć odkurzacz, ponieważ z jego pomocą najłatwiej usuwa się zanieczyszczenia. Użycie sprężonego powietrza spowoduje więcej szkody niż pożytku, ponieważ wdmucha zanieczyszczenia do kanałów nawiewu.

4. Nie pognij filtra podczas montażu

Utrudniony dostęp do kasety z filtrem sprawia, że zrezygnowany majsterkowicz lub mechanik decydują się siłą wepchnąć nową część na miejsce i w ten sposób desperacko zakończyć pracę. Takie podejście najczęściej oznacza uszkodzenie elementu. Zagięcia i deformacje najprawdopodobniej nie przerwą warstwy filtracyjnej, ale filtr źle ułoży się w kasecie. W takim wypadku powietrze nie będzie oczyszczane, ponieważ między kasetą a pogniecionym filtrem pozostaną szpary.

W celach treningowych można spróbować ponownie włożyć zdemontowany, stary filtr. Ćwiczenia powtarzaj tak długo, aż będziesz pewny, że nie uszkodzisz nowego produktu.

5. Pamiętaj o kierunku

Upewnij się, że filtr został zamontowany zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Na większości filtrów kabinowych znajdują się charakterystyczne strzałki. Wskazują one kierunek przepływu powietrza w samochodzie. Nowy filtr powinien być zamontowany właśnie według tego co pokazuje strzałka. W razie wątpliwości można oczywiście zwrócić uwagę na to jak była skierowana strzałka na filtrze zdemontowanym, ale niezależnie od tego trzeba się upewnić we własnym zakresie, czy był to kierunek prawidłowy ponieważ ktoś wcześniej też mógł się pomylić.

6. Sprawdź dopasowanie

Upewnij się, że prawidłowo dobrałeś filtr i że szczelnie przylega do obudowy kasety. Kluczowe znaczenie dla skuteczności filtrowania ma dopasowanie do kasety. Warto zwrócić uwagę na to czy nowy filtr przylega do jej wnętrza prawidłowo. Jeśli tak nie jest, należy dokładnie obejrzeć zdemontowany element. Być może ma on jakąś ramkę lub warstwę filcu, którą należy przed montażem przełożyć do nowego filtra.


Tagi:
filtr kabinowy, wymiana filtra kabinowego

Zobacz podobne artykuły:

Czy warto płukać silnik?
kalendarz 25/04 2022

Czy warto płukać silnik?

Warsztat / Porady

2022.04.25

Olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny w samochodzie.
Świąteczno-noworoczne „niespodzianki”
kalendarz 23/12 2021

Świąteczno-noworoczne „niespodzianki”

Warsztat / Porady

2021.12.23

Problemy z uruchomieniem samochodu.
Za te rzeczy możesz stracić prawo jazdy!
kalendarz 30/11 2021

Za te rzeczy możesz stracić prawo jazdy!

Warsztat / Porady

2021.11.30

Lepiej się ich wystrzegać.

Firmy z branży

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/
Najnowsze artykuły:
Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Testy / Testy

2022.05.21

Nissan to w zasadzie prekursor elektromobilności. Jasne, że przed Japończykami kilka firm miało pojazdy typu BEV (Battery Electric Vehicle) w portfolio. Ale tylko Nissan Leaf przetrwał próbę czasu.
Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Warsztat / Eksploatacja

2022.05.21

Do analizy porównawczej przyjęto nominalną żywotność pojazdu wynoszącą 16 lat i całkowity przebieg 240000 km.
Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Testy / Testy

2022.05.20

Zadanie, jakie dostali do wykonania styliści: Ken Sahara i Akinori Myoui wydawało się zbyt karkołomne. Stworzyć nowoczesne auto elektryczne nawiązujące do pierwszej generacji Civica. Obaj panowie stanęli na wysokości zadania....

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.