Uważaj, nie zepsuj filtra!
Na co zwracać uwagę, aby podczas montażu nie narobić więcej szkód niż pożytku.
Według najnowszych statystyk ponad 21 proc. kierowców samodzielnie podejmuje się wymiany filtra kabinowego. Podpowiadamy zatem majsterkowiczom na co zwracać uwagę, aby podczas montażu nie narobić więcej szkód niż pożytku. Jak się okazuje, wymiana nie zawsze jest tak prosta jak się wydaje.
1. Zaopatrz się w odpowiednie narzędzia
W niektórych modelach samochodów filtr zabudowany jest głęboko w desce rozdzielczej. Aby się do niego dostać należy np. zdemontować schowek lub rozebrać fragment konsoli centralnej. Bez odpowiednio dobranych wkrętaków, nasadek lub specjalnych łyżek do demontażu tapicerki nie da się tego zrobić prawidłowo. W efekcie majsterkowicz lub mechanik pozostawiają ślady swojego działania w postaci porysowanych łebków wkrętów bądź jeszcze gorzej – widać zagięcia lub rysy na elementach deski rozdzielczej.
2. Nie zostawiaj kluczyka w stacyjce
W niektórych modelach samochodów wymiana filtra wymaga demontażu podzespołów pojazdu. Przykładem jest Ford Focus Mk2, w którym aby wymienić filtr należy zdemontować pedał gazu. Wypięcie wtyczki pedału, kiedy stacyjka jest załączona może wygenerować komunikat błędu, który zaświeci się na desce rozdzielczej.
Dlatego zaleca się, aby wszelkie prace techniczne w okolicy deski rozdzielczej wykonywać przy wyjętym kluczyku. Wyeliminuje to lub przynajmniej zminimalizuje ryzyko przypadkowego odpalenia poduszki powietrznej, co w takim przypadku może spowodować kontuzje.
3. Oczyść kasetę filtra
Nie należy wkładać nowego filtra do kasety, która nie została oczyszczona. W zanadrzu warto zatem mieć odkurzacz, ponieważ z jego pomocą najłatwiej usuwa się zanieczyszczenia. Użycie sprężonego powietrza spowoduje więcej szkody niż pożytku, ponieważ wdmucha zanieczyszczenia do kanałów nawiewu.
4. Nie pognij filtra podczas montażu
Utrudniony dostęp do kasety z filtrem sprawia, że zrezygnowany majsterkowicz lub mechanik decydują się siłą wepchnąć nową część na miejsce i w ten sposób desperacko zakończyć pracę. Takie podejście najczęściej oznacza uszkodzenie elementu. Zagięcia i deformacje najprawdopodobniej nie przerwą warstwy filtracyjnej, ale filtr źle ułoży się w kasecie. W takim wypadku powietrze nie będzie oczyszczane, ponieważ między kasetą a pogniecionym filtrem pozostaną szpary.
W celach treningowych można spróbować ponownie włożyć zdemontowany, stary filtr. Ćwiczenia powtarzaj tak długo, aż będziesz pewny, że nie uszkodzisz nowego produktu.
5. Pamiętaj o kierunku
Upewnij się, że filtr został zamontowany zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Na większości filtrów kabinowych znajdują się charakterystyczne strzałki. Wskazują one kierunek przepływu powietrza w samochodzie. Nowy filtr powinien być zamontowany właśnie według tego co pokazuje strzałka. W razie wątpliwości można oczywiście zwrócić uwagę na to jak była skierowana strzałka na filtrze zdemontowanym, ale niezależnie od tego trzeba się upewnić we własnym zakresie, czy był to kierunek prawidłowy ponieważ ktoś wcześniej też mógł się pomylić.
6. Sprawdź dopasowanie
Upewnij się, że prawidłowo dobrałeś filtr i że szczelnie przylega do obudowy kasety. Kluczowe znaczenie dla skuteczności filtrowania ma dopasowanie do kasety. Warto zwrócić uwagę na to czy nowy filtr przylega do jej wnętrza prawidłowo. Jeśli tak nie jest, należy dokładnie obejrzeć zdemontowany element. Być może ma on jakąś ramkę lub warstwę filcu, którą należy przed montażem przełożyć do nowego filtra.
Zobacz podobne artykuły:
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16
Pęknięta szyba w samochodzie
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.09
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckie52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
Wiadomości / News
2024.04.15