Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin
kalendarz 19/06 2019

Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin

Gorące tematy

Dzięki produkowanym w Polsce nowoczesnym katalizatorom ekologiczne mogą być także silniki diesla.

Co roku z powodu chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza w UE umiera około 400 tys. osób. Normy dotyczące ograniczenia szkodliwych substancji w powietrzu ustanowione przez KE przekracza 23 z 28 krajów członkowskich. Za dużą część odpowiada transport. Nowe technologie pozwalają jednak znacznie zmniejszyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Dzięki produkowanym w Polsce innowacyjnym katalizatorom nawet silniki diesla mogą być ekologiczne i spełniać wyśrubowane unijne normy spalin. Dyrektor BASF Polska podkreśla, że tylko dzięki innowacjom można skutecznie odpowiedzieć na wyzwania regulacyjne i znacznie zmniejszyć szkodliwą emisję.

Głównym trendem w branży motoryzacyjnej jest trend środowiskowy, który wiąże się z emisją dwutlenku węgla, dużo też mówi się o elektromobilności. Innowacje są w dużym stopniu odpowiedzią na regulacje, tzn. nie da się w skuteczny sposób odpowiedzieć na wymagania regulacyjne dotyczące np. redukcji emisji dwutlenku węgla bez nowych technologii. Stawiamy na innowacje, które pomagają w znacznym stopniu osiągnąć te cele – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska.

Z danych WHO wynika, że co roku z powodu zanieczyszczeń powietrza na świecie umiera 7 mln osób. Pył PM 2,5 tylko w Unii Europejskiej przyczynia się do 470 tys. zgonów, z czego ok. 10 proc. z nich – w Polsce. Dla porównania nowotwory odpowiadają za ok. 100 tys. zgonów. Miasta odpowiadają za 75 proc. emisji dwutlenku węgla, zaś transport za 20–25 proc. światowej emisji. Dlatego branża motoryzacyjna stawia na rozwiązania, które mają zmniejszyć szkodliwy wpływ samochodów na środowisko.

Carbon Tracker przewiduje, że do 2035 r. co trzeci pojazd może być już zasilany energią elektryczną, a do 2050 r. udział pojazdów elektrycznych w rynku globalnym przekroczy 60 proc.

Niedawno ogłosiliśmy budowę ogniw do baterii wykorzystywanych w elektromobilności. Innym trendem jest lightweight, tzn. obniżanie mas. Wiadomo, że ciężkie samochody potrzebują więcej energii, więcej spalają paliwa, więc dążymy do tego, żeby tę masę jak najbardziej obniżyć i można to zrobić poprzez zastąpienie ciężkich metalowych elementów kompozytami z tworzyw. Wpływ mają także farby i lakiery, które odbijają promienie słoneczne, powodując, że wnętrze samochodu nagrzewa się w mniejszym stopniu, co obniża zużycie energii – wymienia ekspertka. – W ograniczeniu emisji spalin i dwutlenku węgla pomagają także katalizatory – podkreśla Katarzyna Byczkowska.

BASF zakończył właśnie rozbudowę swojego zakładu produkcji katalizatorów samochodowych w Środzie Śląskiej. Niedaleko Wrocławia powstają innowacyjne rozwiązania dla branży motoryzacyjnej. To m.in. katalizatory spełniające najsurowsze normy emisji. Podgrzewany wstępnie katalizator natychmiastowo obniża emisję tlenków azotu i tlenków węgla. W ten sposób silniki diesla mogą być znacznie bardziej ekologiczne.

– Silnik diesla jest bardzo wydajny i w krótkim czasie może pozwolić nam na osiągnięcie globalnych celów ochrony środowiska. Dzięki nowym technologiom możliwa jest produkcja samochodów z silnikami diesla o wyższej wydajności. Musimy udoskonalić wszystkie nasze technologie pod kątem emisji spalin, w tym emisji cząstek stałych i tlenków azotu, by sprostać najnowszym wymogom unijnym, w tym normie Euro 7 – wskazuje Jan Garbe, dyrektor zakładu produkcji katalizatorów BASF.

Dzięki nowoczesnym katalizatorom samochody mogą spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin. Wielu potentatów branży motoryzacyjnej zaopatruje się w katalizatory właśnie w zakładzie BASF w Środzie Śląskiej. Firma zwiększyła powierzchnię fabryki o 14 tys. m kw., a moce produkcyjne o dwie nowe linie. To jeden z najnowszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów BASF na całym świecie.

– Produkujemy tu katalizatory dla przemysłu motoryzacyjnego zarówno dla pojazdów lekkich, jak i ciężkich. Zakład charakteryzuje się najwyższą możliwą wydajnością, a praca w nim jest w wysokim stopniu zautomatyzowana. Produkujemy katalizatory metalowe i ceramiczne, które znajdują zastosowanie w branży motoryzacyjnej, przy czym korzystamy z oddzielnych linii dla poszczególnych technologii. Obecnie w zakładzie znajduje się osiem linii do produkcji katalizatorów, ale cały czas się rozwijamy i uruchamiamy kolejne dwie linie – zaznacza Jan Garbe.

źródło: Newseria


Tagi:
emisja spalin, nowe regulacje emisji spalin, ekologiczne katalizatory, BASF Polska, zanieczyszczenie powietrza z powodu emisji spalin

Zobacz podobne artykuły:

 Ceny taksówek w światowych stolicach
kalendarz 21/11 2019

Ceny taksówek w światowych stolicach

Wiadomości / Gorące tematy

2019.11.21

Ile kosztuje przejazd z lotniska do centrum miasta?
Certyfikacja i audyt polskich serwisów oponiarskich
kalendarz 18/11 2019

Certyfikacja i audyt polskich serwisów oponiarskich

Wiadomości / Gorące tematy

2019.11.18

Z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) prowadzony jest audyt serwisów oponiarskich.
Warszawa szykuje duże zmiany dla kierowców
kalendarz 06/11 2019

Warszawa szykuje duże zmiany dla kierowców

Wiadomości / Gorące tematy

2019.11.06

Możliwa większa strefa płatnego parkowania i wyższe opłaty za postój.
Najnowsze artykuły:
10 sztuczek nieuczciwych handlarzy

10 sztuczek nieuczciwych handlarzy

Warsztat / Porady

2019.12.07

Na co należy najbardziej zwracać uwagę?
 Rajd Barbórka 2019 ponownie dla Kajetanowicza i Szczepaniaka

Rajd Barbórka 2019 ponownie dla Kajetanowicza i Szczepaniaka

Wiadomości / Moto sport

2019.12.07

Siódme z rzędu zwycięstwo w Rajdzie Barbórka dla Kajetana Kajetanowicza, drugie z Maciejem Szczepaniakiem.
Takiego auta na Rajdzie Barbórka jeszcze nie było

Takiego auta na Rajdzie Barbórka jeszcze nie było

Wiadomości / Moto sport

2019.12.06

Dwukrotny mistrz Polski pojedzie autem do driftu.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.