Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Turismo Competizione - Powrót do korzeni
kalendarz 11/07 2021

Turismo Competizione - Powrót do korzeni

Moto fanatyk / Abarth

Skrót „TC", pochodzący od „Turismo Competizione", nawiązuje do początków marki Abarth.

Pierwszym samochodem, który nosił tę nazwę był Fiat-Abarth 850 TC, obchodzący właśnie 60. rocznicę powstania.

Współczesne modele 595 Turismo i 595 Competizione swoją nazwą i duchem nawiązują do jednego z najsłynniejszych dzieł Carlo Abartha. W 1961 r. przekształcił on cichy samochód rodzinny w funkcjonalną, lekką i szybką sportową „bestię", która wygrała wiele europejskich wyścigów.

W latach 60. ubiegłego wieku, w okresie cudu gospodarczego, Fiat wprowadził na drogi Włoch modele 500 i 600. W przypadku obu tych aut Carlo Abarthowi udało się stworzyć funkcjonalne warianty o wysokich osiągach, które pokonywały konkurencję na europejskich torach, przyczyniając się do powstania legendy marki z logo Skorpiona. W lutym 1961 r.  założyciel marki dokonał jednej z najbardziej udanych transformacji w swojej karierze, tworząc Fiata-Abartha 850 TC. Za punkt wyjścia obrał Fiata 600 D, wyposażonego w 4-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 767 cm3. Carlo Abarth zwiększył średnicę jego cylindrów do 62,5 mm, a skok tłoka do 69 mm, co spowodowało wzrost pojemności do 847 cm3. Przy okazji nowe tłoki przyczyniły się do podniesienia stopnia sprężania do poziomu 9,2:1, a dzięki zastosowaniu nowego, mocniejszego wałka rozrządu, 32-milimetrowego gaźnika Solex, nowego filtra powietrza, innego wału korbowego oraz wydechu przystosowanego do użytku sportowego, jednostka napędowa osiągała moc 52 KM przy 5800 obr./min. Po przeprowadzonych modyfikacjach samochód mógł rozwijać prędkość 140 km/h, więc koniecznie trzeba było popracować nad układem hamulcowym, w którym na przednich kołach tarcze zastąpiły bębny. Stuningowana „600"  w wersji Abarth wkrótce zmieniła również swój wygląd zewnętrzny: najpierw pod, a następnie w miejscu przedniego zderzaka pojawiły się chłodnice oleju. Co więcej, aby jeszcze lepiej schłodzić coraz mocniejszy silnik, tylna pokrywa była utrzymywana w podniesionej pozycji za pomocą wsporników, co stanowiło zapowiedź tego, co kiedyś miało się stać tylnym spojlerem, kolejnym charakterystycznym elementem energicznego Abartha.

Wkrótce przyszły pierwsze sukcesy na torze, szczególnie w wyczerpujących wyścigach wytrzymałościowych, które uwydatniły osiągi modelu 850 TC i jego kolejnych wersji, jak 1000 i Radiale. Wystarczy wymienić m in. zwycięski wyścig na dystansie 500 km w 1961 r, odbywającym się na legendarnej pętli Nordschleife toru Nürburgring w Niemczech. Dla uczczenia tego niezwykłego wyczynu stworzono specjalną serię pod nazwą Fiat Abarth 850 TC Nürburgring, a wkrótce po niej pojawiła się nowa, jeszcze bardziej wydajna wersja o nazwie 850 TC Corsa/65. Oprócz licznych zwycięstw i sukcesów sportowych, Abartha 850 TC chwalono również za elegancję wnętrza, w którym wyróżniały się deska rozdzielcza Jaegera i trójramienna aluminiowa kierownica.

Produkcja 850 TC była możliwa, dzięki umowie zawartej z Fiatem, która przewidywała produkcję kilku modeli 600 D przeznaczonych specjalnie dla atelier Abartha na Corso Marche w Turynie, gdzie wykonywano ich modyfikacje.

Co ciekawe, skrót „TC” ma również swoją historię do opowiedzenia. Wiązał się nie tylko z modelem 850 TC, ale w późniejszym czasie nabrał także znaczenia technicznego. Na przykład w modelu Abarth Ritmo TC 125: akronim „TC” (w tym przypadku „Twin Cam”) odnosił się w rzeczywistości do zastosowaniu dwóch wałków rozrządu w głowicy silnika.

Obecnie dostępne modele Abarth 595 Turismo i Abarth 595 Competizione są oferowane w wersjach hatchback i cabrio z elektrycznie otwieranym miękkim dachem. Dodatkowo, jako ukłon w stronę sportowej historii Abartha, 595 Competizione nawiązuje do kilku historycznych modeli: nowy matowy lakier Niebieski Rally jest inspirowany kolorem Fiata 131 Abarth Rally z lat 70. XX w., a nowe 17-calowe felgi aluminiowe są ukłonem w stronę Lancii Delta Rally Integrale z lat 90. ubiegłego wieku.

Pod maską pracuje mocny silnik 1.4 T-Jet, zgodny z normą Euro 6D-Final, rozwija moc 165 KM w Turismo i 180 KM w Competizione. To ta sama jednostka napędowa, która jest wykorzystywana we włoskich i niemieckich bolidach Formuły 4./oprac. ns/

Foto: Abarth


Tagi:
Abarth, Fiat, Fiat-Abarth, Abarth 595 Turismo, Abarth 595 Competizione, Turismo Competizione, TC, Carlo Abarth, Fiat-Abarth 850 TC, Fiat 600 D

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Samochody Dostawcze zaprasza fanów na VW Bus Festival
kalendarz 24/07 2021

Volkswagen Samochody Dostawcze zaprasza fanów na VW Bus Festival

Moto fanatyk

2021.07.24

Spotkanie miłośników Volkswagenów serii T odbędzie się w dniach 15-17 lipca 2022 r. na terenie targów w Hanowerze.
 XIII Ogólnopolski Zlot Zabytkowych Citroënów
kalendarz 17/07 2021

XIII Ogólnopolski Zlot Zabytkowych Citroënów

Moto fanatyk

2021.07.17

Tym razem klasyczne Citroëny zawitały do Gliwic.
Dariusz Poloński wygrał Rajd Lipawy
kalendarz 11/07 2021

Dariusz Poloński wygrał Rajd Lipawy

Wiadomości / Moto sport

2021.07.11

Szutrowy Rajd Lipawy stanowił 2. rundę Abarth Rally Cup i wliczany jest do Rajdowych Mistrzostw Europy FIA (ERC).
Najnowsze artykuły:
„Design musi wzbudzać emocje"

„Design musi wzbudzać emocje"

Wiadomości / Wydarzenia

2021.07.25

Rozmowa z szefem działu stylistyki zewnętrznej Audi Philippem Römersem i z odpowiadającym za styl wnętrza Norbertem Weberem.
Volkswagen Samochody Dostawcze zaprasza fanów na VW Bus Festival

Volkswagen Samochody Dostawcze zaprasza fanów na VW Bus Festival

Moto fanatyk

2021.07.24

Spotkanie miłośników Volkswagenów serii T odbędzie się w dniach 15-17 lipca 2022 r. na terenie targów w Hanowerze.
Samochody z cyfrowymi lusterkami bocznymi, które kupisz w Polsce

Samochody z cyfrowymi lusterkami bocznymi, które kupisz w Polsce

Warsztat / Technika

2021.07.23

Cyfrowe lusterka boczne – gadżet, czy realne ułatwienie dla kierowców?

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.