Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Tuning w stylu Gazoo Racing
kalendarz 06/09 2020

Tuning w stylu Gazoo Racing

Tuning / Toyota

Wielu producentów aut oferuje swoje modele w zmodyfikowanych wersjach lub sprzedaje części umożliwiające ich tuning już po zakupie. Wśród nich jest także Toyota.

Japoński producent pod marką Gazoo Racing proponuje coraz więcej dodatków do tuningu. Oficjalny warsztat tuningowy firmy – Toyota Racing Development (TRD) – istnieje pod obecną nazwą od ponad 40 lat. Jego tradycje sięgają jeszcze dalej, do przełomu lat 50. i 60. XX w. i działu Toyota Sports Corner, w skrócie Tosco. TRD od dekad przygotowuje samochody Toyoty do startów na torach i odcinkach rajdowych. Dostarcza też części pozwalające na tuning wizualny i mechaniczny aut prywatnych właścicieli, przede wszystkim tych mieszkających w Japonii i Stanach Zjednoczonych.

Toyota Racing Development zdobyło sławę również w Europie, choć na Starym Kontynencie fani sportowych aut japońskiej marki doskonale znają też części ze znaczkiem TTE. To skrót od słów Toyota Team Europe, nazwy zespołu odpowiedzialnego za rajdowe sukcesy Toyoty w latach 90. Zmodyfikowane zderzaki, nakładki progów, felgi czy części mechaniczne z logo TTE otrzymywały Celiki, MR2 oraz inne modele Toyoty, a także Lexusy. Oficjalny warsztat tworzył nawet specjalne, sportowe warianty istniejących modeli, takie jak Corolla TTE Compressor o mocy 225 KM. Ale to przeszłość. Teraz międzynarodowym symbolem Toyot o sportowym lub usportowionym charakterze staje się Gazoo Racing. A elementy tuningowe tej marki można zamontować nawet w miejskich crossoverach.

Dobrym przykładem może być nowa Toyota Yaris Cross, na którą w Europie musimy zaczekać do przyszłego roku, ale w Japonii jest już dostępna. Japoński oddział TRD wziął auto na warsztat i wyposażył w szereg elementów, które dodają mu bardziej sportowego charakteru i upodobniają do terenowej rajdówki. Są to czarne, 18-calowe, aluminiowe felgi, nakładki na przedni zderzak z dodatkowymi lotkami, ochronne listwy na drzwi oraz chlapacze z logo Gazoo Racing w czerwonym lub czarnym kolorze. Miejski crossover może również dysponować podwójną końcówką wydechu ze stali nierdzewnej o średnicy 70 mm. Ciekawostką są ponadto specjalne stabilizatory drzwi, które zwiększają sztywność nadwozia i w ten sposób poprawiają prowadzenie auta.

Jednak Yaris Cross to tylko jedno z wielu aut, które japoński oddział TRD wyposaża w elementy sygnowane logo Toyota Gazoo Racing. Nie tak dawno warsztat stworzył pakiet tuningowy dla modelu Hilux, który obejmuje m.in. osłonę silnika pomalowaną na czerwono, orurowanie paki o sportowym wyglądzie, czy sporej wielkości chlapacze. Inny przykład to nowy Yaris, który otrzymał spoilery, nakładki progów, boczne grafiki ze wzorem szachownicy czy kute, aluminiowe 16-calowe obręcze.

Zestawy GR Parts Japończycy mają również dla SUV-a Harrier i oczywiście GR Supry. Flagowe coupé Toyoty otrzymuje przedni spoiler, nakładki progów, nakładki na drzwi, dodatkowe lotki oraz spoiler montowany na pokrywie bagażnika. Wszystkie elementy są wykonane z włókna węglowego. Sportowa Toyota po tuningu porusza się ponadto na polakierowanych na czarno 19-calowych obręczach z kutego aluminium.

W japońskich salonach Toyoty można kupić też modele w wersji GR Sport, czyli już poddane tuningowi. W takich odmianach dostępnych jest kilka aut, w tym C-HR, Prius Plug-in Hybrid czy Daihatsu Copen. Odmiana GR Sport znajduje się na podstawowym szczeblu tzw. piramidy Gazoo Racing, która pozwala podzielić auta stworzone pod okiem sportowego działu Toyoty według stopnia i charakteru modyfikacji. W wersji GR Sport tuning ogranicza się głównie do zmian wizualnych i bogatszego wyposażenia standardowego. Drugi poziom to modyfikowane auta z dodatkowym oznaczeniem GR po nazwie, np. Toyota 86 GR, a trzeci – limitowane serie ze znaczkiem GRMN. Na szczycie znajdują się rasowe auta sportowe ze skrótem GR przed nazwą, opracowane przez Toyota Gazoo Racing, takie jak GR Supra czy GR Yaris.

Co te oznaczenia dają w praktyce, możemy przekonać się również w Polsce. W salonach Toyoty znajdziemy obecnie Corollę w wersji GR Sport. Auto w standardzie dysponuje dwukolorowym nadwoziem z czarnym dachem i aluminiowymi obręczami o średnicy 17 lub 18 cali w tej samej barwie. A w środku uwagę zwracają głębokie fotele przednie o solidnym trzymaniu bocznym, czerwone przeszycia tapicerki oraz emblematy GR Sport, które znajdziemy zresztą również na zewnątrz auta.

W Polsce dostępna jest również GR Supra – pierwszy globalny model opracowany przez Toyota Gazoo Racing. Wkrótce na nasze drogi trafi też 261-konny hot hatch GR Yaris. Ponadto wcześniej w Polsce mieliśmy Yarisa trzeciej generacji w dwóch odmianach – GR Sport oraz w ściśle limitowanej edycji GRMN. Toyota Yaris GRMN dysponowała silnikiem 1.8 o mocy 212 KM z kompresorem i mechanizmem różnicowym Torsen. Do Europy trafiło jedynie 400 egzemplarzy samochodu. W przyszłości na Starym Kontynencie i polskim rynku możemy spodziewać się kolejnych modeli, które wyszły spod ręki inżynierów i stylistów Toyota Gazoo Racing./oprac. ns/

Foto: TRD Japan/Toyota UK/Toyota


Tagi:
Toyota, Gazoo Racing, Toyota Racing Development, TRD, Toyota Sports Corner, Tosco, TTE, GR Sport, GR Parts, GR Sport, GRMN, Toyota Yaris Cross, Toyota GR Yaris, Toyota GR Supra, Toyota Yaris GRMN, Toyota Corolla GR Sport, Toyota 86 GR, Toyota tuning

Zobacz podobne artykuły:

 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
 Trzeci sezon pucharu Toyota GR Cup
kalendarz 03/03 2024

Trzeci sezon pucharu Toyota GR Cup

Wiadomości / Moto sport

2024.03.03

Na sezon 2024 Toyota zaplanowała kolejne edycje imprezy GR Zlot, połączone z serią Toyota GR Cup.
 Toyota przed kolejnym zwycięstwem?
kalendarz 17/02 2024

Toyota przed kolejnym zwycięstwem?

Wiadomości / Moto sport

2024.02.17

Zespół Toyoty walczy o ósme zwycięstwo w Rajdzie Szwecji.
Najnowsze artykuły:
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.