Trzymilionowy silnik 1.2 HTP Skody
Ten 3-cylindrowy silnik serii EA 111 cieszy się dużą popularnością wśród nabywców Skody, Seata i VW.
Przypomnijmy, że jednostka ta jest produkowana od 2001 r. w zakładach w Mladá Boleslav. Oprócz silnika 1.2 HTP, Skoda wytwarza także jednostki 1.2 TSI tej samej serii, 1.2 TSI i 1.4 TSI serii EA 211 oraz manualne i automatyczne skrzynie biegów.
„Nasza firma buduje silniki już prawie 115 lat. Czyni to Škodę jednym z najdłużej istniejących projektantów i producentów jednostek napędowych na świecie” – mówi Michael Oeljeklaus, członek Zarządu Skody odpowiedzialny za produkcję i logistykę. „Te kamienie milowe w postaci wyprodukowania przez nas trzech milionów silników 1.2 HTP oraz pięciuset tysięcy skrzyń biegów MQ/SQ 100 wiele mówią o sile naszej lokalnej produkcji. Zamierzamy to wykorzystać, by jeszcze bardziej wzmocnić nasz potencjał technologiczny w najbliższych latach.”
Silnik ten napędza modele Fabia, Roomster i Rapid. Oznaczenie HTP to skrót od „High Torque Performance” – wskazuje na duży moment obrotowy dostępny już od małej prędkości obrotowej, co przekłada się zarówno na małe zużycie paliwa, jak dobrą dynamikę tej lekkiej jednostki.
Dodajmy, że Skoda wytwarza również w miejscowości Vrchlabí automatyczną, dwusprzęgłową przekładnię DQ 200, natomiast manualne skrzynie biegów MQ 200 i MQ/SQ 100 powstają od połowy 2011 r. w Mladá Boleslav. Trafiają one do miejskich samochodów Grupy Volkswagen – między innymi Skody Citigo. W marcu tego roku wyprodukowano półmilionowy egzemplarz tej skrzyni biegów.
Czeski producent wybudował nowe Centrum Układów Napędowych w Centrum Technologicznym Skody Česana w Mladá Boleslav. Ze wsparciem Grupy Volkswagen w jego budowę zainwestowano 34 mln euro. To obecnie największa inwestycja tego typu realizowana w całym przemyśle Czech. Ważnym elementem w procesie organizacji produkcji zajmują fabryczne odlewnie i kuźnie. Kilka tygodni temu świętowały one jubileusz pięćdziesięciolecia. Ta część fabryki – założona w 1963 r. – powstała niedługo przed wprowadzeniem do produkcji słynnej Skody 1000 MB.
Skoda rozpoczęła produkcję silników w 1899 r. Cztery lata po powstaniu firmy, która produkowała wtedy rowery, założyciele Václav Laurin i Václav Klement zbudowali swój pierwszy bicykl z napędem spalinowym – Motocyclette. W jednośladzie zamontowano zespół dwóch jednocylindrowych silników o mocach 1.25 i 1.75 KM.
Od tego momentu rozpoczyna się historia jednego z najdłużej istniejących na świecie producentów branży motoryzacyjnej. W 1905 r. firma Laurin&Klement ukończyła swój pierwszy pojazd Voiturette A (od francuskiego: niewielki samochód). Napędzany był 7-konnym, dwucylindrowym silnikiem o poj. 1100 cm3, chłodzonym cieczą. Kolejny ważny kamień milowy został osiągnięty w 1908 r., kiedy firma zbudowała pierwszy ośmiocylindrowy silnik na świecie. Do 1924 r. dynamicznie rozwijała się firma Laurin&Klement, produkując także lotnicze jednostki napędowe.
Po połączeniu z zakładami Skody w 1925 r., rozwój układów napędowych miał kluczowe znaczenie dla firmy. W latach 30. duże doświadczenie w tym zakresie przejawiało się także w produkcji udanych wozów sportowych Skody. Po II wojnie światowej ważnym kolejnym krokiem w rozwoju firmy był pierwszy silnik umieszczony z tyłu, wprowadzony do produkcji w 1964 r. Do silnika umieszczonego z przodu powrócono w 1987 r. Decydującym krokiem w rozwoju czeskiej marki było połączenie z Grupą Volkswagen w 1991 r.
źródło: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28
Nowy SUV Citroena
Wiadomości / News
2024.03.26
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28