Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Trzy najpopularniejsze hybrydy do miasta
kalendarz 11/11 2019

Trzy najpopularniejsze hybrydy do miasta

Toyota / Nowości

Samochody hybrydowe to odpowiednie rozwiązanie do miasta.

Nie jest zaskoczeniem, że wśród najpopularniejszych hybrydowych modeli przeważają te, które powstały z myślą o miejskim środowisku. Mocną pozycję zajmuje Toyota, która ma w swojej ofercie kompaktową Corollę, crossovera C-HR i popularnego Yarisa.

Współczesne pełne hybrydy to samochody o takiej samej funkcjonalności, jak auta z konwencjonalnym napędem, które jednak potrzebują mniej paliwa i są bardziej ekologiczne. W większości modeli ich wnętrza i bagażniki nie różnią się pojemnością. Pełne hybrydy mogą poruszać się na samym silniku elektrycznym, ale nie potrzebują ładowania z gniazdka, co ma duże znaczenie dla mieszkańców bloków, który nie mają łatwego dostępu do ładowarki we własnym garażu. Odzyskiwanie energii z hamowania i wykorzystywanie jej podczas ruszania i spokojnej jazdy to ułatwienie w korkach, w których hybrydy korzystają głównie z silnika elektrycznego. Dzięki temu zamiast kilkunastu l/100 km paliwa zużywają jedynie 2-3 l/100 km.

Samochody hybrydowe już dawno opuściły niszę i obecnie hybrydowe bestsellery osiągają wielkości sprzedaży większe od wielu porównywalnych modeli konwencjonalnych. Oto trzy najpopularniejsze w Polsce samochody hybrydowe do miasta.

Toyota Corolla Hybrid  

Corolla Hybrid zadebiutowała na polskim rynku w kwietniu tego roku i z marszu stała się najpopularniejszym autem hybrydowym w Polsce – do września z salonów wyjechało prawie 7000 egzemplarzy. Dominująca pozycja kompaktowej hybrydy Toyoty jest o tyle zrozumiała, że już od maja w rozliczeniach miesięcznych model Corolla jest liderem rankingu sprzedaży wszystkich samochodów w Polsce, a napęd hybrydowy odpowiada 70 proc. egzemplarzy Corolli.

Hybrydowa Corolla weszła na europejski rynek wraz z 12. generacją modelu. Napęd hybrydowy jest oferowany dla wszystkich wersji nadwozia – hatchback, kombi i sedan, a co więcej, dwa pierwsze można kupić z dwoma układami hybrydowymi do wyboru. Ceny Corolli Hybrid z nadwoziem hatchback zaczynają się od 85 900 zł.

Najpopularniejszą opcją napędową Corolli jest hybryda o mocy 122 KM z 98-konnym silnikiem benzynowym 1.8, wspieranym przez 72-konny silnik elektryczny i drugi, pełniący głównie funkcję generatora i rozrusznika. Za elastyczność układu odpowiada w dużej mierze silnik elektryczny, którego 163 Nm momentu obrotowego jest dostępne od zerowej prędkości obrotowej w pełnym zakresie pracy. To powoduje, że samochód, który może ruszyć zarówno na samym silniku elektrycznym, jak i dzięki współpracy obu silników, jest bardziej zrywny i dynamiczny, niż by to wynikało z popularnego parametru przyspieszenia od 0 do 100 km/h. A to sprawia, że jazda po mieście jest wygodniejsza, bezpieczniejsza i bardziej przyjemna.

Największym atutem napędu hybrydowego jest oczywiście niskie zużycie paliwa i emisja spalin. Według nowych standardów pomiaru WLTP Corolla Hybrid 1.8 z nadwoziem hatchback zużywa od 4,3-5,1 l/100 km (w zależności od wersji wyposażenia) i emituje od 97–116 g/km CO2. Charakterystyczną cechą hybrydy jest bardzo dobra wydajność w miejskich warunkach, w których hybrydy co najmniej przez połowę czasu jazdy poruszają się na samym silniku elektrycznym.

Jeszcze lepiej pod względem dynamiki i elastyczności wypada mocniejszy napęd hybrydowy, dostępny z nadwoziem hatchback i kombi. Układ 2-litrowego silnika benzynowego o rekordowej wydajności cieplnej 41 proc., silnika elektrycznego i generatora rozpędza Corollę hatchback do setki w jedyne 7,9 s, co przy znacznym wykorzystaniu silnika elektrycznego o mocy 109 KM i dostępnym cały czas pełnym momencie obrotowym 202 Nm sprawia, że 184-konna Corolla jest wyjątkowo zrywnym kompaktem. Jej zużycie paliwa rośnie nieznacznie – do 4,7–5,6 l/100 km, a emisja CO2 do wartości 106–127 g/km wg WLTP. Niskie spalanie przekłada się również na niewielką emisję szkodliwych substancji i pyłów.

Corolla to nie tylko dynamiczne i oszczędne auto. O jej atutach jako auta do miasta decyduje połączenie kompaktowych rozmiarów (4370 mm długości) i przestronnego wnętrza, co jest jednym ze skutków zastosowania modułowej platformy TNGA. Auto ma także ustawny bagażnik o poj. 361 l, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego w standardzie, z systemem automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall, a także inne zaawansowane technologie w ofercie: system multimedialny z Android Auto i Apple CarPlay, nagłośnienie JBL, nawigację satelitarną, kamerę cofania, światła LED, system automatycznego parkowania SIPA, bezprzewodową ładowarkę do telefonu czy wyświetlacz HUD na przedniej szybie.

Toyota C-HR Hybrid – stylowy crossover segmentu C

Gdy się spojrzy na hybrydową Toyotę C-HR, od razu przychodzi na myśl, że ten samochód powstał po to, by denerwować „grzecznych” rywali. Pierwszy crossover w gamie Toyoty wyznaczył nowy trend w stylistyce japońskiej marki bardzo odważnym, dynamicznym stylem, pełnym ostrych linii i przetłoczeń. Połączenie muskularnych nadkoli kompaktowego SUV-a ze ściętą linią dachu nawiązującą do coupe dało świetny efekt. Całości dopełnia tylny spoiler, bardzo długie, ostro narysowane przednie reflektory LED i trójkątne światła tylne.

C-HR Hybrid jest tak samo oszczędnym, zwinnym i solidnie wykonanym autem jak nowa Corolla. Zbudowano ją na tej samej platformie TNGA z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu i nisko położonym środkiem ciężkości. Dzięki tej kombinacji auto prowadzi się bardzo pewnie i stabilnie na poziome hatchbacka, pomimo nieco wyższego zawieszenia i nadwozia. Pod maską pracuje napęd hybrydowy 1.8 o mocy 122 KM, który w tym przypadku zużywa od 4,7–5,1 l/100 km benzyny (wg WLTP) i emituje od 106–116 g/ km CO2, zaś do setki rozpędza się w 11 sekund. Obecnie na rynek wchodzi nowa wersja Toyoty C-HR po faceliftingu, która oprócz odświeżonej stylistyki wprowadza do modelu znany z Corolli, 184-konny napęd hybrydowy 2.0.

Za nowatorskim stylem nadwozia idzie innowacyjny wystrój wnętrza. Deska rozdzielcza o oryginalnym kształcie i obniżonej górnej krawędzi poprawiającej widoczność, konsola centralna zwrócona w stronę kierowcy i bardzo wygodne fotele, łączące sportowe oparcie ze wzmocnionym, masywnym siedziskiem sprawiają, że kierowca czuje się w tym samochodzie bardzo komfortowo i swobodnie. Efekt wzmacnia system audio klasy premium marki JBL, który został zaprojektowany równolegle z projektowaniem wnętrza w taki sposób, by kierowcę otoczyła optymalna przestrzeń dźwiękowa.

Toyota C-HR Hybrid jest drugą najpopularniejszą hybrydą w Polsce – w tym roku do września Toyota sprzedała prawie 3600 egzemplarzy. Model ten przez dwa lata zajmował pozycję lidera rynku hybryd i dopiero w tym roku został zdetronizowany przez nową Corollę. W sumie po naszych drogach porusza się ponad 10 000 hybrydowych crossoverów Toyoty. Ceny modelu z napędem 1.8 Hybrid zaczynają się od 103 900 zł.

Toyota Yaris Hybrid – kwintesencja miejskiego auta

To jedno z najpopularniejszych miejskich pojazdów segmentu B, do tego jedyny z napędem hybrydowym. Ma bardzo kompaktowe wymiary nawet jak na tę klasę aut – długość poniżej 4 m i szerokość mniejszą niż 1,7 m. Nawet napęd hybrydowy z baterią trakcyjną nie przeszkodziły w wygospodarowaniu przestronnego wnętrza i 286-litrowego bagażnika, który po złożeniu kanapy zwiększa się do 1 119 l.

Pod maską hybrydowego Yarisa pracuje silnik benzynowy 1.5, silnik elektryczny o mocy 60 KM i mniejszy elektryczny silnik-generator. Łączna moc układu wynosi 100 KM i pozwala rozpędzić auto do setki w 12 s. Yaris zużywa średnio od 4,7–5,0 l/100 km wg pomiaru WLTP, a jego emisja CO2 wynosi od 106–114 g/km. Również w tym przypadku zaletą hybrydy jest niewielkie spalanie na zatłoczonych ulicach, wspierane zdolnością auta do jazdy na samym silniku elektrycznym oraz odzyskiwaniem energii z hamowania, a także elastyczność napędu oraz automatyczna skrzynia biegów w standardzie.

Jazdę po mieście Toyotą Yaris ułatwiają systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, które należą do standardowego wyposażenia tego modelu, system multimedialny z nawigacją, wyświetlaną na 7-calowym ekranie dotykowym, połączenie telefonu przez Bluetooth oraz dostępne w wyższych wersjach wyposażenia interfejs Android Auto i Apple CarPlay, kamera cofania, czy inteligentny kluczyk.

Yaris Hybrid jest obecny na polskim rynku od 7 lat, a jego sprzedaż rośnie z roku na rok średnio o kilkadziesiąt procent – z niecałych 300 sztuk w 2012 r. do 3500 aut w 2018 r. Obecnie Yaris jest czwartą najpopularniejszą hybrydą Toyoty i jedynym przedstawicielem hybryd w segmencie B. Ceny auta z napędem hybrydowym o mocy 100 KM zaczynają się od 65 400 zł.

Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar z końca września br., po polskich drogach jeździ ponad 109 000 samochodów nisko- i bezemisyjnych, z czego ponad 90 tys. (82,5 proc.) stanowią pełne hybrydy. Miękkie hybrydy, niezdolne do jazdy w trybie elektrycznym, odpowiadają za 9,5 proc. parku zelektryfikowanych samochodów, a hybrydy plug-in i samochody elektryczne na baterie mają po 4 proc. udziału.

Prawie 70 tys. (63,5 proc.) zelektryfikowanych samochodów stanowią modele Toyoty – marki, która jako pierwsza wprowadziła hybrydy na nasz rynek. Na drugim miejscu jest Lexus (13 300 aut, 12 proc.), a na trzecim Audi (6700 aut, 6 proc.). Niskoemisyjne samochody BMW nie przekraczają 2,5 proc. polskiego parku takich aut, a na kolejnych miejscach ze śladowym udziałem znajdują się kolejno Mercedes, Honda, Kia, Peugeot, Volvo i Nissan.

W tej sytuacji nie jest zaskoczeniem, że najpopularniejsze zelektryfikowane samochody w Polsce to hybrydy. W tym roku w rankingu sprzedaży hybryd doszło do zawirowania za sprawą premiery Toyoty Corolli Hybrid, której sprzedaż do końca września wyniosła 6 944 aut. Crossover C-HR przesunął się na drugie miejsce (3 584 egz.), tuż za nim znalazł się RAV4 Hybrid nowej generacji (3 521 egz.), a czwarte miejsce zajął Yaris Hybrid (1 768 egz.). Pierwszą piątkę zamyka nowy model Toyota Camry (1 576 egz.)./oprac. ns/


Tagi:
Toyota, Toyota Corolla, Toyota C-HR, Toyota Yaris, Toyota Corolla Hybrid, Toyota C-HR Hybrid, Toyota Yaris Hybrid, auta hybrydowe, hybrydy, napęd hybrydowy, najpopularniejsze hybrydy do miasta

Zobacz podobne artykuły:

 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
kalendarz 12/04 2024

VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf

Prezentacje / Nowości

2024.04.12

Wyjątkowa chwila - 50 urodziny. Z tej okazji przygotowana została specjalna edycja bestsellerowego modelu VW.
Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą
kalendarz 08/04 2024

Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2024.04.08

Wprowadzony na rynek w 2021 r. Qashqai trzeciej generacji powtórzył sukces swoich poprzedników.
Najnowsze artykuły:
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.
Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wiadomości / News

2024.04.25

Auto, które kupił legalnie Krzysztof Gawkowski za 100 tys. zł ma swojego „bliźniaka” we Francji.
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.