Toyota Yaris – Lifting to mało
Wiadomości / Prezentacje / Toyota / nowe auta
Toyota podkreśla, że żadna z dotychczasowych modernizacji auta tej marki przeprowadzonych w połowie cyklu życia, nie była zakrojona na tak szeroką skalę jak w przypadku Yarisa III.
Popularny model Yaris doczekał się poważnych zmian. Projekt pochłonął rekordowe nakłady. Ogółem na prace modernizacyjne poświęcono ponad 500 000 godzin, wymieniając ponad 1000 elementów. To jednocześnie czterokrotnie więcej niż w przypadku np. liftingu minivana Verso w 2013 r. Odważna stylistyka ma przyciągnąć do salonów Toyoty młodą klientelę.
Odświeżonego Yarisa najłatwiej poznać po przedniej części pojazdu, która upodobniła się do nowego Aygo. Najbardziej charakterystycznym elementem jest motyw litery „X” i pokaźnych rozmiarów wlot powietrza. Nowy kształt otrzymały także reflektory ze światłami projektorowymi i diodami LED do jazdy dziennej. Tył pojazdu został zmieniony w znacznie mniejszym stopniu. Przede wszystkim retuszom poddano klosze lamp z czerwonymi kloszami i technologią LED. Ponadto nieznacznie przeprojektowany został zderzak.
Zmiany nie ominęły także wnętrza Yarisa. Pierre Romeo, odpowiedzialny za wygląd kabiny Yarisa powiedział: „Kluczowe okazały się trzy obszary, które zgłosili nam użytkownicy dotychczasowego modelu: zwiększenie wrażenia przestronności wnętrza, poprawa jakości materiałów oraz uatrakcyjnienie gamy kolorystycznej przy jednoczesnym utrzymaniu ergonomii i przejrzystości deski rozdzielczej".
We wnętrzu auta zastosowano nowe materiały o miękkiej fakturze, kktóre pojawiły się nie tylko na desce rozdzielczej, ale i na wykończeniu drzwi. Dominującym elementem konsoli nadal jest charakterystyczny, miękki panel przebiegający przez całą jej szerokość. Teraz będzie on występował w nowych wersjach kolorystycznych, w zależności od poziomu wyposażenia. Po raz pierwszy nabywca będzie mógł wybrać wykończenie czerwone lub brązowe, które ożywi wnętrze. Ponadto przeprojektowano środkową konsolę, osłonę zegarów, nawiewy, elementy wykończenia drzwi. Dla większej ergonomii wnętrza skrócony został także drążek zmiany biegów oraz o 23 mm podniesiony został panel centralny. Dzięki temu na tunelu centralnym wygospodarowno miejsce na dodatkowy schowek.
Na wyposażeniu Yarisa znalazł się nowy system multimedialny o nazwie Toyota Touch II. W porównaniu do poprzednika wyróżnia się on większym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, co wykracza poza standardy obowiązujące w segmencie aut tego segmentu. System wyróżnia się nowymi funkcjami - kamera cofania, pełną komunikacją Bluetooth z odtwarzaczami MP3 i telefonem, wraz z możliwością odczytu SMS-ów na ekranie, opcjonalną nawigacją z usługami Google Street View, Google Panoramio, Google Local Search i powiadomieniami o korkach na trasie przejazdu. Dzięki systemowi Toyota Touch II kierowca może zarządzać muzyką, wyświetlać zdjęcia i parametry spalania oraz sterować funkcjami samochodu za pomocą ekranu dotykowego. System ten należy do wyposażenia standardowego od wersji Premium.
Oprócz zmian w wyglądzie i wyposażeniu, dokonano istotnych modyfikacji konstrukcyjnych. Samo nadwozie otrzymało większą liczbę spawów, dzięki czemu znacznie wzrosła jego sztywność. Yaris otrzymał także sztywniejsze niż do tej pory stabilizatory, nowe amortyzatory i sprężyny, nową belkę skrętną, grubszą przegrodę grodziową i nowy system wspomagania układu kierowniczego. Dzięki temu samochód będzie nie tylko bardziej komfortowy, ale i pewniejszy w prowadzeniu. Ograniczone zostały wstrząsy i jednocześnie wzrosła stabilność przy skręcaniu. Zmiana oprogramowania elektrycznego wspomagania układu kierowniczego wpłynęła na szybkość reakcji na polecenia kierowcy i daje lepsze poczucie kontroli nad autem. Wiele uwagi poświęcono wyciszeniu komory silnika, wyciszeniu tunelu, uszczelnieniu pokrywy silnika oraz uszczelkom drzwi i lusterek. Zastosowano także nowe wieszaki układu wydechowego i poduszki pod silnikiem.
Toyota Yaris to jedyny model w segmencie B, dostępny z trzema rodzajami napędu. Nabywcy mogą wybrać silnik benzynowy 1.0 VVT-i o mocy 69 KM, 1.33 Dual VVT-i (99 KM), dostępny także z automatyczną przekładnią typu CVT, wysokoprężny 1.4 D-4D (90 KM) oraz wersję z napędem hybrydowym (100 KM), wykorzystującą silnik benzynowy i elektryczny. Jak zapewnia producent, Yaris Hybrid zużywa w warunkach miejskich około 3,1 l/100 km.
Zmodernizowany model otrzymał ponadto nowe kolory nadwozia i nowe wzory felg z lekkich stopów. Czy nowa „twarz” Yarisa spodoba się klientom, przekonamy się za kilka miesięcy gdy zostaną podane pierwsze wyniki sprzedaży. Jednak bardziej wyrazisty styl ma szanse powodzenia. Ceny auta w polskich salonach zaczynają się od 39 900 zł.
Norbert Szwarc
Foto: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.26
Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
Wiadomości / Wydarzenia
2024.03.21
Młodych nie interesuje już zrobienie „prawka”
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.19
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28