Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota RAV4 znana od 20 lat
kalendarz 16/02 2014

Toyota RAV4 znana od 20 lat

Wiadomości / Ciekawostki / Toyota

W 1994 roku zadebiutował podczas wystawy w Genewie jeden z najpopularniejszych pojazdów w segmencie 4x4 - Toyota RAV4.

W Japonii sprzedaż auta ruszyła w maju 1994 r., a w czerwcu dołączyła Europa, Afryka, Australia i Ameryka Łacińska. Pierwotne plany zakładały sprzedaż na poziomie 4500 egzemplarzy miesięcznie, jednak już w pierwszym miesiącu wpłynęło ponad 8000 zamówień.

W chwili debiutu RAV4 różnił się od dotychczasowych pojazdów 4x4. Miał stosunkowo niewielki, silnik o poj. 2.0, 3-drzwiowe nadwozie samonośne oraz niezależne zawieszenie wszystkich kół. Przy długości całkowitej 3,69 m był krótszy od każdego z dzisiejszych modeli segmentu B.

Główny inżynier modelu, Masakatsu Nonaka, nie miał jednak łatwej drogi w przekonaniu szefostwa firmy o słuszności wprowadzenia na rynek tego modelu. Pojęcie „Sport Utility Vehicle” jeszcze wtedy nie istniało, a projekt kompaktowego samochodu rekreacyjnego z napędem na cztery koła był nowością. Prace rozwojowe zostały nawet w pewnym momencie zawieszone, z uwagi na opór wewnątrz Toyoty. Z pomocą pośpieszyły działy odpowiedzialne za sprzedaż samochodów w Europie, które mając dobre rozeznanie rynku, przekonywały o potrzebie wprowadzenia tego typu auta na rynek. Wkrótce po debiucie, RAV4 stał się punktem odniesienia dla innych producentów.

W pierwszym roku sprzedaży nabywców znalazło 53 tys. egzemplarzy. Rok później liczba ta była dwukrotnie większa, dwa lata później trzykrotnie większa. W 2013 r. sprzedaż RAV4 dziesięciokrotnie przewyższyła wynik z pierwszego roku produkcji. Łącznie Toyota sprzedała ponad 5 mln egzemplarzy RAV4 (1,3 mln w Europie). Jednocześnie model ten od dawna zajmuje najwyższe pozycje w zestawieniach bezawaryjności.

W ciągu 20 lat powstały cztery generacje:

1994-2000, I generacja: pierwszy miejski samochód 4x4, początkowo oferowany z nadwoziem 3-drzwiowym. Kompaktowy i lekki: 3,69 m długości całkowitej, 2-litrowy silnik o mocy 129 KM, brak reduktora, niezależne zawieszenie. Dzięki małym rozmiarom i wyższej pozycji za kierownicą, wyróżniał się zwinnością i łatwością manewrowania. W 1996 r. do oferty dołączyła wersja pięciodrzwiowa i napęd 2WD. Dostępna była także wersja trzydrzwiowa z miękkim dachem. W latach 1997-2000 produkowana była pierwsza odmiana RAV4 EV, czyli wersja z napędem elektrycznym.

2000-2006, II generacja: dostępna od początku produkcji z nadwoziem 3- i 5-drzwiowym, dłuższymi odpowiednio o 5,5 i 4 cm od poprzednika. Dostępne były dwa silniki: 1.8 (123 KM), oraz 2.0 (150 KM). Pierwszy Diesel pojawił się w ofercie w 2002 r. (2.0 D-4D). Model był wyposażony w stały napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu LSD.

2006-2012, III generacja: nowa płyta podłogowa, dostępna z dwoma rozstawami osi (dłuższa na rynek amerykański i rosyjski). Długość całkowita wzrosła o 19 cm w przypadku krótkiego rozstawu osi oraz 47,5 cm w wersji długiej. Ponadto szeroka gama silników: benzynowy 2.0; 2.4; 2.5; 3.5 V6; oraz Diesel 2.2. Nowa koncepcja rozwiązania napędu: automatycznie dołączany napęd na tylne koła, systemy wspomagania zjazdu i podjazdu.

Od 2013 r. IV generacja: nadwozie pięciodrzwiowe z jednym rozstawem osi. Długość całkowita większa o 23,5 cm w stosunku do trzeciej generacji. Silniki benzynowe 2.0; 2.4; 2.5; 3.5 V6; silniki Diesla: 2.0 i 2.2. Nowe rozwiązanie napędu Integrated Dynamic Drive System, integrujące pracę wszystkich systemów elektronicznych.

Z okazji 20-lecia Toyoty RAV4, od 2014 r. dostępny jest model w wersji AWD w połączeniu z silnikiem 2.0 D-4D z napędem o nazwie Integrated Dynamic Drive System (IDDS). Jak podkreśla producent, dzięki elektronicznie sterowanemu sprzęgłu ciernemu system dołącza napęd na cztery koła w najkrótszym czasie spośród wszystkich SUV-ów dostępnych na rynku.

Model roku 2014 otrzymał nowy, brązowy kolor nadwozia, nowe wzory felg aluminiowych. We wnętrzu pojawiło się także wykończenie skórzane w odcieniach beżowym / terakota. Ponadto z okazji 20-lecia modelu, na polskim rynku oferowany jest także pakiet specjalny o nazwie „20th Anniversary”. W jego skład wchodzą elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, chromowana listwa klapy bagażnika, osłona tylnego zderzaka, 18-calowe felgi aluminiowe, system „inteligentny kluczyk”, chromowane listwy boczne, światła ksenonowe i przyciemniane tylne szyby./oprac. ns/

Foto: Toyota

 

Zobacz podobne artykuły:

 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Najnowsze artykuły:
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.