Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
  Toyota o krok od seryjnej produkcji wodorowych aut dostawczych
kalendarz 15/12 2020

Toyota o krok od seryjnej produkcji wodorowych aut dostawczych

Technika / Toyota

Toyota i Hino zbudują produkcyjne prototypy samochodu dostawczego zasilanego wodorem.

Pojazdy te o ładowności do 3 ton będą gotowe w 2021 r. Trafią następnie do testów do floty pojazdów trzech sieci sklepów w Japonii – Seven-Eleven, FamilyMart i Lawson, zanim model ten zostanie wdrożony do produkcji seryjnej. Jeśli pierwsze testy wyjdą pomyślnie, mogą zostać przedłużone na kolejne lata.

Partnerzy zamierzają stworzyć cały wodorowy ekosystem, który umożliwi szerokie korzystanie z wodoru w logistyce. Przyspieszy to dekarbonizację gospodarki, ograniczenie zmian klimatu i dywersyfikację źródeł energii.

Zespół Toyoty i Hino, we współpracy z partnerami, a także z władzami publicznymi i operatorami stacji wodorowych, skupi się na problemach związanych z wygodą użytkowania wodorowej półciężarówki. Mogą się one wiązać z lokalizacją i gęstością sieci stacji tankowania, ich czasem pracy oraz wielkością dostaw wodoru do dystrybutorów, pojemnością zbiorników wodoru w samochodach, faktyczną przydatnością dostawczaków wodorowych w obsłudze sklepów, a także z procesem zakupu aut i kosztem paliwa. Te wszystkie czynniki będą miały wpływ na szanse technologii wodorowych na wolnym rynku.

Wodór ma duży potencjał jako paliwo dla samochodów dostawczych. Napęd na ogniwa paliwowe oraz zbiorniki wodoru są znacznie lżejsze od systemu opartego na bateriach, a przy tym wodór ma wysoką gęstość energii. Dzięki temu FCEV mają przewagę nad przeciętnym dostawczakiem BEV pod względem ładowności, zasięgu i czasu tankowania, które w przypadku FCEV trwa tylko kilka minut. Zasięg wodorowej półciężarówki Toyoty wyniesie około 400 km.

Półciężarówki na ogniwa paliwowe rozwijane w Japonii wspólnie z Hino to tylko jedno z wielu rozwiązań, w których Toyota skupia się na bezemisyjnym transporcie opartym na wodorze.

W USA jeszcze w tym roku do portów w Los Angeles i Long Beach trafią kolejne prototypowe duże ciężarówki z napędem wodorowym Toyoty – tym razem będą to prototypy produkcyjne, które otrzymały napęd na ogniwa paliwowe już drugiej generacji, oparty na systemie napędowym drugiego modelu Toyoty Mirai. Japoński koncern współpracuje z kalifornijskimi portami już od kilku lat – w tym czasie TIR-y z napędem z pierwszego Mirai rozwożą towary po porcie i okolicznych centrach logistycznych.

W Japonii Toyota od 2018 r. prowadzi sprzedaż miejskiego autobusu SORA zasilanego wodorem. Pojazdy te trafiły już na ulice Tokio. Jednocześnie w Portugalii powstał już miejski autobus H2.City Gold, opracowany wspólnie przez Toyotę i firmę CaetanoBus. A w tym roku Toyota rozpoczęła prace nad elektryczno-wodorowym pociągiem na japoński rynek, który ma zastąpić lokomotywy spalinowe na trasach pozbawionych trakcji elektrycznej.

Jednak koncern nie skupia się wyłącznie na motoryzacji. Zarówno Toyota, jak i Lexus, to producenci jachtów morskich. W 2017 r. Toyota zaangażowała się we francuski eksperyment naukowy, polegający na tym, że zbudowany przez Francuzów prototypowy, samowystarczalny jacht opływa świat dookoła. Co istotne, jacht ten magazynuje nadmiar generowanej przez siebie energii odnawialnej w postaci wodoru, a w tym roku Toyota dostarczyła na jego pokład eksperymentalny zestaw ogniw paliwowych odpornych na trudne warunki panujące na morzu. Komercyjne efekty tej współpracy już są – nowo powołana firma Energy Observer Developments (EODev) wprowadziła do branży jachtowej bezemisyjny generator wodorowy oparty na ogniwach Toyoty.

Transport morski bardzo potrzebuje dekarbonizacji – zarówno ze względu na emisje CO2 i spalin, jak i na zanieczyszczenie mórz i oceanów wyciekami mazutu oraz na zakłócanie hałasem życia ekosystemów morskich. Z drugiej strony, przy odpowiedniej technologii bezemisyjnych generatorów powinno się to udać dość sprawnie, gdyż statki morskie są zazwyczaj napędzane silnikami elektrycznymi, do których silniki mazutowe tylko wytwarzają prąd. Zasadniczo nie trzeba więc wymieniać całej floty morskiej, by ją zdekarbonizować – wystarczy generatory na ciężkie paliwo ropopochodne zastąpić innymi źródłami prądu, na przykład ogniwami paliwowymi.

Przypomnijmy, że pierwszym pojazdem na ogniwa paliwowe, jaki Toyota wprowadziła do sprzedaży, była Toyota Mirai. Ten średniej wielkości sedan klasy premium zadebiutował w Japonii w 2014 r, a rok później zaczął wchodzić na kolejne rynki w Europie i USA. Do 2019 r. marka dostarczyła klientom ponad 10 000 tych samochodów, często przecierając szlaki dla wodorowej motoryzacji w kolejnych krajach. W grudniu 2020 r, ponownie w Japonii, miała miejsce światowa premiera Mirai 2. generacji, która jest większa, mocniejsza, bardziej przestronna i luksusowa od poprzednika, a jednocześnie o 20 proc. tańsza. Zasięg nowego Mirai jest o 30 proc. większy od poprzednika i ma wynosić maksymalnie do 850 km (wg WLTC)./oprac. ns/

Foto: Toyota


Tagi:
wodór, wodorowe auta dostawcze, ogniwa paliwowe, Toyota, Hino, Toyota Mirai

Zobacz podobne artykuły:

 Nasser Al-Attiyah: „To dla nas fantastyczny rezultat...”
kalendarz 19/01 2021

Nasser Al-Attiyah: „To dla nas fantastyczny rezultat...”

Wiadomości / Moto sport

2021.01.19

Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, którzy zajęli drugie miejsce ze stratą niespełna 14 minut do zwycięzcy, Stephane’a Peterhansela.
 Toyota Yaris WRC w nowych barwach na sezon 2021
kalendarz 17/01 2021

Toyota Yaris WRC w nowych barwach na sezon 2021

Wiadomości / Moto sport

2021.01.17

Zespół Toyota Gazoo Racing World Rally Team pokazał nowe malowanie Toyoty Yaris WRC.
Toyota GR Supra w wersji targa
kalendarz 08/01 2021

Toyota GR Supra w wersji targa

Prezentacje / Concept Cars

2021.01.08

Toyota Supra Sport Top to nowy eksperyment, w którym producent sprawdza, co jeszcze da się wycisnąć z jej sportowego coupe.

Firmy z branży

Carolina Toyota Wola

mazowieckie
ul. Aleja Prymasa Tysiąclecia 54
01-242 Warszawa
Tel.: 22 492 55 55
http://www.toyotawola.pl/

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/

Toyota Professional Wesoła

mazowieckie
ul. Hotelowa 2
05-070 Sulejówek
Tel.: 22 492 56 00
http://toyotadostawczewesola.pl/
Najnowsze artykuły:
Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance

Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance

Finanse / Ubezpieczenia

2021.01.20

Kilkunastostopniowe mrozy i opady śniegu sprawiły, że w poniedziałek 18 stycznia br. assistance było aż o 200 proc. częściej wzywane.
Rajd Monte Carlo - odliczanie do startu

Rajd Monte Carlo - odliczanie do startu

Wiadomości / Moto sport

2021.01.20

Tegoroczny Rajd Monte Carlo będzie najkrótszym w historii.
Hybrydowa Honda HR-V

Hybrydowa Honda HR-V

Wiadomości / News

2021.01.20

Honda HR-V dołączy do gamy zelektryfikowanych modeli japońskiej marki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.