Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota GR Supra w rękach mistrza driftu
kalendarz 29/04 2021

Toyota GR Supra w rękach mistrza driftu

Wydarzenia / Toyota

Toyota GR Supra zapoczątkowała linię GR w gamie Toyoty, czyli globalnych samochodów stworzonych przez inżynierów z Toyota Gazoo Racing.

“Toyota GR Supra daje ogromną frajdę z jazdy, bo to klasyczny samochód z napędem na tylne koła. Samochód jest bardzo zwarty. Bardzo dobrze prowadzi się na torze, bo stosunek rozstawu osi do rozstawu kół jest idealny” - to wrażenia Kuby Przygońskiego zza kierownicy GR Supry.

Toyota GR Supra zapoczątkowała linię GR w gamie Toyoty, czyli globalnych samochodów stworzonych przez inżynierów z Toyota Gazoo Racing. W 2020 r. do dwumiejscowego coupe dołączył hot hatch GR Yaris, a w tym roku na drogi wyjeździe lekkie coupe GR 86, następca modelu GT86.

Toyota Supra to jeden ze słynnych sportowych aut  XX w. Długa maska, zwarta karoseria oraz dach z dwoma wybrzuszeniami to nawiązanie do pierwowzoru, czyli modelu 2000GT. Do charakterystycznych elementów 4. generacji Supry nawiązuje stylistyka przodu i tyłu, a w szczególności muskularne tylne błotniki, tworzące jedną linię ze zintegrowanym spoilerem. Nadwozie zostało zaprojektowane jednak w taki sposób, by łatwo poddawało się zmianom - to też nawiązanie do poprzednika, który był jednym z najchętniej modyfikowanych aut.

“Dla mnie Toyota Supra jest legendą wszech czasów. To samochód, który w latach 90. i na początku XXI wieku był po prostu autem kultowym. A później stał się oczkiem w głowie wszystkich tych, którzy lubią modyfikacje. Do dziś pamiętam auta, których moc sięgała nawet 1000 czy 1200 KM. A GR Supra jest kontynuacją tradycji, nowa linia mi się podoba. Auto robi wrażenie. Cieszę się, że takie auto pojawiło się w grupie Toyoty” - opowiada Kuba Przygoński, czterokrotny mistrz Polski w drifcie i czwarty zawodnik ostatniego Rajdu Dakar.

Jako jeden z najbardziej wszechstronnych kierowców w globalnym motosporcie szybko zidentyfikował najmocniejsze atuty GR Supry. “Samochód jest bardzo zwarty. Bardzo dobrze prowadzi się na torze, bo stosunek rozstawu osi do rozstawu kół jest idealny. Auto ma kompaktowe wymiary, w każdym momencie czuć, co się dzieje z przodu, z tyłu, z boku. Wiesz dokładnie, w którym miejscu toru jesteś” - powiedział Przygoński.

Odniósł się do tzw. złotej proporcji. 1,55 - tyle wynosi stosunek rozstawu osi do rozstawu kół, co pozwala na najlepszy balans pomiędzy zwinnością oraz ponadprzeciętną stabilnością. Co jeszcze przyczynia się do dobrego prowadzenia auta? GR Supra otrzymała nadwozie o idealnym rozkładzie masy między przodem a tyłem w proporcji 50:50. Co podkreślali projektanci, jego środek ciężkości jest położony niżej niż w coupe Toyota GT86, konstrukcja jest sztywniejsza niż nadwozie supersamochodu Lexus LFA.

W GR Suprze znajdziemy klasyczny układ silnika z przodu i napędu na tył, znany z wielu sportowych Toyot, w tym z poprzednich generacji Supry. Pod maską auta, które testował Przygoński, był rzędowy 6-cylindrowy silnik benzynowy turbodoładowany. Jednostka o poj. 3.0 o mocy 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego rozpędza GR Suprę do setki w 4,3 s. Silnik współpracuje z 8-biegową automatyczną przekładnią.

“Toyota GR Supra daje ogromną frajdę z jazdy, bo to klasyczny samochód z napędem na tylne koła. A taki układ wymaga umiejętności, żeby dobrze nad autem zapanować. Wjeżdżając na tor, od razu można się nim bawić. Można jechać szybko, ale też driftować, jeździć w uślizgu. Czujesz się w nim jak za kierownicą dobrego samochodu wyczynowego. Uwielbiam takie auta” - stwierdził Przygoński.

Toyota Gazoo Racing Europe na bazie GR Supry buduje jej wyścigową odmianę, którą można rywalizować w kategorii GT4. Auto ma też swoją wersję w serii SuperGT, ale chętnie jest też przebudowywana przez drifterów. “GR Supra jest już tak często modyfikowana jak poprzednik. I bardzo dobrze, bo przedłuża to życie samochodu i wzbudza nim większe zainteresowanie. Wielu drifterów buduje swoje maszyny na bazie GR Supry, co dowodzi, że to dobry samochód do sportu wyczynowego” - mówi Przygoński.

Przypomnijmy, że Przygoński swoje cztery mistrzowskie tytuły wywalczył za kierownicą auta stworzonego w oparciu o model GT86. W 2021 r. pojedzie po piąte trofeum./oprac. ns/

Foto: Toyota / Kuba Przygoński


Tagi:
Kuba Przygoński, Toyota, Toyota GR Supra, Toyota Gazoo Racing

Zobacz podobne artykuły:

Porozumienie pięciu japońskich marek
kalendarz 03/05 2021

Porozumienie pięciu japońskich marek

Wiadomości / News

2021.05.03

Suzuki, Subaru, Daihatsu, Toyota, Mazda – wspólne plany.
 Audi wraca do Le Mans z nowym bolidem
kalendarz 02/05 2021

Audi wraca do Le Mans z nowym bolidem

Wiadomości / Wydarzenia

2021.05.02

Pierwszy start nowego prototypu zaplanowano na styczeń 2023 r. w wyścigu 24h Daytona.
Toyota GR010 Hybrid – Hiperbolid
kalendarz 01/05 2021

Toyota GR010 Hybrid – Hiperbolid

Prezentacje / Nowości

2021.05.01

Belgijski tor Spa-Francorchamps będzie miejscem debiutu hiperauta GR010 Hybrid.

Firmy z branży

Carolina Toyota Wola

mazowieckie
ul. Aleja Prymasa Tysiąclecia 54
01-242 Warszawa
Tel.: 22 492 55 55
http://www.toyotawola.pl/

Toyota Professional Wesoła

mazowieckie
ul. Hotelowa 2
05-070 Sulejówek
Tel.: 22 492 56 00
http://toyotadostawczewesola.pl/
Najnowsze artykuły:
Nowy VW Polo GTI na szkicach

Nowy VW Polo GTI na szkicach

Wiadomości / News

2021.05.12

VW ujawnił szkic usportowionej wersji Polo przed premierą w czerwcu.
 „Setka” Hamiltona

„Setka” Hamiltona

Wiadomości / Moto sport

2021.05.12

Lewis Hamilton zdobył swoje setne pole position.
Seat Tarraco 2,0 TDI FR 4Drive  200 KM DSG7 – Widać podobieństwo

Seat Tarraco 2,0 TDI FR 4Drive 200 KM DSG7 – Widać podobieństwo

Testy / Testy

2021.05.12

Macie wrażenie deja vu? Że gdzieś już to widzieliście? I słusznie. Bo tworząc Tarraco, Hiszpanie poszli na skróty. Zamiast bawić się długim i kosztownym procesem projektowania auta, zaadaptowali... Volkswagena Tiguana. I wysz...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.