Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Toyota 2000GT – fabryczna renowacja japońskiego klasyka
kalendarz 13/03 2021

Toyota 2000GT – fabryczna renowacja japońskiego klasyka

Moto fanatyk / Toyota

Toyota ogłosiła, że w ramach projektu GR Heritage Parts wprowadza do sprzedaży seryjne części do renowacji klasycznych sportowych aut marki.

Sportowe coupe Toyota 2000GT to bardzo ważne auto w historii japońskiej motoryzacji, które po latach zyskało status legendy i prawdziwego rarytasu na rynku aut zabytkowych. Pierwszy supersamochód Toyoty i auto Jamesa Bonda zostało wyprodukowane zaledwie w liczbie 351 egzemplarzy.

Niedawno Toyota ogłosiła, że w ramach projektu GR Heritage Parts wprowadza do sprzedaży seryjne części do renowacji klasycznych sportowych samochodów marki. Jednym z pierwszych modeli, które otrzymały takie wsparcie swojego producenta, było właśnie coupe 2000GT. W ten sposób marka zachęca prywatnych kolekcjonerów, żeby dobrze dbali o wyjątkowo rzadkie egzemplarze tego sportowego klasyka. Jednocześnie sama daje dobry przykład, co jakiś czas biorąc się za doprowadzenie kolejnego 2000GT do idealnego stanu.

Tym razem na warsztat trafił egzemplarz o numerze nadwozia MF10-10207 z kolekcji Toyota South Africa. Co ciekawe, Toyota nie jest pewna, jaki kolor oryginalnie miało to auto. W tej chwili jest czerwone, ale w fabryce otrzymało albo biały lakier albo Thunder Silver. Jego renowacją na zlecenie Toyoty zajęła się rodzinna firma Generation Old School z Gauteng w RPA. Zespół pasjonatów – ojciec i syn – ma w swoim dorobku wiele klasycznych aut: od VW Beetle przez mikrobusy po amerykańskie muscle cars. Nie stronią także od motocykli.

Toyota 2000GT po raz pierwszy weszła na scenę jako prototyp w 1965 r. na Tokyo Motor Show. Jej produkcja rozpoczęła się w 1967 r. Japończycy zamontowali pod maską rzędową szóstkę o poj. 2.0 i mocy 148 KM. Samochód otrzymał lekkie aluminiowe nadwozie i jako pierwsze japońskie auto – mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. W coupe zastosowano klasyczny układ, który powtarzał się w wielu kolejnych sportowych samochodach Toyoty – zamontowany z przodu silnik R6 oraz napęd na tylne koła. Przy masie auta zaledwie 1125 kg 2-litrowy silnik dawał bardzo dobre osiągi. 2000GT mógł rozpędzić się maksymalnie do 220 km/h, a setkę osiągał w 8,4 s.

Model 2000GT to był Lexus LFA swojej epoki. Powstał, żeby udowodnić światu, że Japończycy potrafią budować luksusowe samochody sportowe. Główny inżynier auta, Shoichi Saito, podkreślał: „musimy zrobić wszystko co konieczne, żeby nie tylko rozpocząć produkcję 2000GT, ale żeby zrobić z niego jeden z najwspanialszych – lub najwspanialszy samochód na świecie”. Jak widać, Japończycy mierzyli wysoko. Efektem tego śmiałego projektu było auto, które zainspirowało Carrolla Shelby’ego do stworzenia jego dwóch modyfikowanych wersji, a James Bond za jego kierownicą zmagał się ze złoczyńcami z organizacji Widmo w filmie „Żyje się tylko dwa razy” z 1967 r. Specjalnie dla postawnego Seana Connery’ego Toyota przygotowała dwa egzemplarze 2000GT bez dachu, co zapewne ułatwiło sfilmowanie spektakularnych ujęć.

2000GT od początku powstał z myślą o kierowcach wyścigowych i pasjonatach motosportu. Swoje możliwości model udowodnił podczas testów prędkości Yatabe High Speed w 1966 r. Żółto-zielony 2000GT zmodyfikowany przez Tosco (obecnie TRD) osiągnął średnią prędkość 128,76 mil na godzinę podczas 72-godzinnej jazdy. Nie przeszkodził mu nawet tropikalny huragan. Sportowa Toyota pobiła trzy rekordy świata i ustanowiła 13 nowych międzynarodowych rekordów szybkości i wytrzymałości, udowadniając skuteczność i niezawodność zaawansowanych technologii zastosowanych w aucie./oprac. ns/

Foto: Toyota South Africa


Tagi:
Toyota, Toyota 2000GT, Toyota 2000GT renowacja, GR Heritage Parts

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
kalendarz 07/04 2024

NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne

Moto fanatyk

2024.04.07

Pierwszy niemiecki samochód z tytułem „Samochód Roku – Car of the Year”.
 VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
kalendarz 01/04 2024

VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy

Moto fanatyk

2024.04.01

Golf kończy 50 lat. Model ten stał się najlepiej sprzedającym się europejskim samochodem wszech czasów.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.