Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Takiego auta na Rajdzie Barbórka jeszcze nie było
kalendarz 06/12 2019

Takiego auta na Rajdzie Barbórka jeszcze nie było

Moto sport

Dwukrotny mistrz Polski pojedzie autem do driftu.

Wystartować ponad 800-konnym samochodem do driftu w Rajdzie Barbórka - taki plan na nadchodzący weekend ma jeden z najlepszych drifterów w Europie, Paweł Trela. Jak taka konstrukcja, przypominająca legendarne rajdówki Grupy B, wypadnie na tle Fiesty WRC, Peugeota 208 RX, Fabii R5 i rajdowych klasyków startujących w Motul HRSMP?

„Współczesne auta do driftu poziomem zaawansowania praktycznie nie różnią się od najlepszych rajdówek. Ale oczywiście charakterystyka rywalizacji jest zupełnie inna, więc ostatnie dni przed startem spędzam w warsztacie” – mówi Paweł Trela. Słynny drifter wystartuje w 57. edycji Rajdu Barbórka jedynym na świecie Oplem GT zbudowanym do driftu. Kierowca sam opracował to auto i od kilku lat rywalizuje nim pędząc bokiem po torach w całej Europie.

Lista zmian jest całkiem długa. „Sezon driftingowy trwa głównie w lecie i w samochodzie nie mam ogrzewania. Muszę zatem zamontować nagrzewnicę. Konieczne jest również rozbudowanie klatki bezpieczeństwa. W drifcie jeździmy bez pilota, więc obecnie zamontowana jest mniej złożona i lżejsza. Z myślą o szutrowych partiach na Bemowie podniosę też zawieszenie. No i zainstaluję interkom, by móc rozmawiać z pilotem” - zapowiada driftingowy mistrz i konstruktor samochodów sportowych.

Na prawym fotelu nietypowego auta usiądzie Arkadiusz Sałaciński, pilot Michała Horodeńskiego, ubiegłorocznego mistrza Polski w kategorii Youngtimerów Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Załoga będzie rywalizować w klasie R2, więc zmierzy się bezpośrednio z takimi autami jak BMW M3, Renault Clio Maxi, czy Honda Civic Type R.

Zmiany mają raczej kosmetyczny charakter, zatem samochód Pawła Treli pozostanie typową konstrukcją driftingową. A to nie ułatwi kierowcy rywalizacji w rajdowych warunkach. „Auta do driftu mają naturalną skłonność do nadsterowności, więc będę musiał mocno walczyć z uciekającym tyłem. Tym bardziej przy tak dużej mocy i dyferencjale spiętym na sto procent. Z drugiej strony w czasie jazdy na czas na wyjściach z łuków stają się podsterowne. To będzie trochę jak powrót do czasów bardzo mocnych, tylnonapędowych rajdówek Grupy B. Na pewno będzie sporo walki, żeby trafić w drogę. Ale też trochę o to chodzi. To eksperyment. Chcę zobaczyć, co da się wycisnąć z auta do driftu na rajdzie” - podsumowuje Trela.

Polski drifter zdążył już sprawdzić swoje auto w jeździe na czas. We wrześniu w kwalifikacjach do międzynarodowych zawodów Gymkhana GRiD wykręcił drugi wynik w klasyfikacji aut tylnonapędowych, pokonując m.in. obrońcę tytułu, Japończyka Daigo Saito. A rok wcześniej wystartował samochodem w imprezie typu time attack - Miata Challange. Dla Treli nie będzie to też pierwszy rajdowy start. Swoją karierę w motorsporcie zaczynał właśnie na odcinkach specjalnych. Zanim stał się jednym z najpopularniejszych drifterów na Starym Kontynencie, rywalizował w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, zdobył też Puchar Polski Automobilklubów i Klubów. Co więcej, uczestniczył już wcześniej w Rajdzie Barbórka, zarówno jako kierowca, jak i pilot.

W 57. edycji Rajdu Barbórka nie zabraknie oczywiście innych interesujących samochodów i najlepszych polskich rajdowców. Kajetan Kajetanowicz ponownie stanie na starcie w jednym z najbardziej zaawansowanych rajdówek na świecie - Fieście WRC. O zwycięstwo w rallycrossowym Peugeocie 208 RX będzie walczył z nim inny kierowca i sześciokrotny zwycięzca warszawskiego rajdu, Tomasz Kuchar. Fabią R5 pojedzie natomiast aktualny mistrz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, Mikołaj Marczyk. A gościem specjalnym tegorocznej edycji Rajdu Barbórka będzie kierowca Hyundaia i20, Jari Huttunen. W sumie na liście zgłoszeń znalazły się aż 102 załogi.

Warszawski rajd będzie też doskonałą okazją do spotkania z rajdową historią, ponieważ na starcie zobaczymy też 28 klasyków. W Rajdzie Barbórka samochody rajdowe sprzed lat podzielone są na trzy klasy H1, H2 i H3. Listę zawodników w historycznych rajdówkach otwierają tegoroczni triumfatorzy Motul HRSMP – zwycięzcy Historycznej Klasyfikacji Generalnej, czyli Robert Luty i Marcin Celiński w Subaru Legacy. Zobaczymy też Piotra Kiepurę i Mateusza Galle, mistrzów kategorii FIA 2, w Fiacie 125p Monte Carlo oraz Jerzego Skrzypka i Krzysztofa Marczewskiego w Fiacie Ritmo Abarth, mistrzów FIA 4/J1. Nie zabraknie wielu kultowych aut - zgłoszono aż pięć Fordów Sierra Cosworth, a ciekawym samochodem historycznym na liście zgłoszeń jest Datsun 280Z zbudowany przez Trax Racing – ekipę Pawła Wysockiego. W pierwszym starcie tą rajdówką Wysockiego pilotować będzie Jakub Zalega./oprac. ns/


Tagi:
Rajd Barbórka 2019, Paweł Trela, Arkadiusz Sałaciński, Tomasz Kuchar, Mikołaj Marczyk, Jari Huttunen, Robert Luty, Marcin Celiński, Piotr Kiepura, Mateusz Galle, Jerzy Skrzypek, Krzysztof Marczewski, Paweł Wysocki, Jakub Zalega

Zobacz podobne artykuły:

Thierry Neuville wygrał Rajd Monte Carlo
kalendarz 26/01 2020

Thierry Neuville wygrał Rajd Monte Carlo

Wiadomości / Moto sport

2020.01.26

To pierwsza wygrana Hyundaia w najstarszym rajdzie świata.
 Citroën C3 R5 w mistrzostwach świata w sezonie 2020
kalendarz 25/01 2020

Citroën C3 R5 w mistrzostwach świata w sezonie 2020

Wiadomości / Moto sport

2020.01.25

Zespół Citroën Racing wycofał się w tym sezonie z uczestnictwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC, jednak marka będzie obecna na rajdowych trasach zapewniając swoim klientom modele C3 R5.
5. miejsce Andrzeja i Macieja Lubiaków w Austrii
kalendarz 23/01 2020

5. miejsce Andrzeja i Macieja Lubiaków w Austrii

Wiadomości / Moto sport

2020.01.23

Dziś o świcie w austriackim kurorcie Altenmarkt, na specjalnie wytyczonym lodowym torze, kilkudziesięciu zawodników ruszyło do niezwykłego wyścigu Historic Ice Trophy.
Najnowsze artykuły:
Seat Leon ukryty pod barcelońską mozaiką

Seat Leon ukryty pod barcelońską mozaiką

Wiadomości / Ciekawostki

2020.01.27

Wygląd Leona czwartej generacji wciąż pozostaje tajemnicą. Na razie oprócz zdjęć fragmentów auta, ujawniono bryłę pojazdu, osłoniętą folią kamuflującą o wyjątkowym wzorze.
Toyota GR Yaris już w Polsce

Toyota GR Yaris już w Polsce

Wiadomości / Wydarzenia

2020.01.26

W pierwszym tygodniu stycznia Toyota pokazała w Tokio hot hatcha GR Yaris. Krótko po tej premierze, egzemplarz sportowego Yarisa zawitał także do polskiej siedziby Toyoty w Warszawie.
 Citroën C3 R5 w mistrzostwach świata w sezonie 2020

Citroën C3 R5 w mistrzostwach świata w sezonie 2020

Wiadomości / Moto sport

2020.01.25

Zespół Citroën Racing wycofał się w tym sezonie z uczestnictwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC, jednak marka będzie obecna na rajdowych trasach zapewniając swoim klientom modele C3 R5.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.