Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Systemy wspomagające pracę kierowcy
kalendarz 07/04 2015

Systemy wspomagające pracę kierowcy

Warsztat / Bezpieczeństwo

Zawodowi kierowcy pokonują tysiące kilometrów miesięcznie. W transporcie długodystansowym wypadek to duże straty, dlatego tak duży nacisk kładzie się na zminimalizowanie ryzyka kolizji.

Producenci nieustannie wdrażają nowe rozwiązania, mające poprawić bezpieczeństwo pojazdów ciężarowych i wspomagać pracę kierowcy. Oferowana jest gama rozwiązań podstawowych i opcjonalnych. Systemy pełnią trzy zasadnicze funkcje: zwiększają bezpieczeństwo na drodze, usprawniają pracę kierowcy oraz ograniczają koszty przedsiębiorstwa.

Asystent hamowania awaryjnego (EBA)

32 proc. wypadków pojazdów ciężarowych wynika z najechania na pojazd przed samochodem ciężarowym. Automatyczne wspomaganie hamowania awaryjnego pozwala na uniknięcie wypadku lub minimalizację uszkodzeń poprzez znaczące wytracenie prędkości pojazdu. Jest to rozszerzenie systemu aktywnego tempomatu, który wykorzystuje radar do utrzymywania stałej odległości od następnego pojazdu.

Kiedy pojazd z przodu gwałtownie zahamuje i wystąpi ryzyko zderzenia, kierowca powiadamiany jest sygnałem dźwiękowym. W nowych modelach Volvo FH dodatkowo na przedniej szybie wyświetlany jest symbol ostrzegawczy. Jeśli kierowca nie reaguje na ostrzeżenia systemu, asystent hamowania awaryjnego EBA (Emergency Brake Assist) inicjuje je automatycznie.

Hamulec stabilizacyjny

System, który wdrożyło Volvo w modelach FH, początkowo był instalowany w zestawach z przyczepą, następnie został zaadaptowany do ciągników siodłowych z naczepą. System ma zapobiec złożeniu się zestawu drogowego podczas zjazdu ze wzniesienia na mokrej nawierzchni. Funkcja zostaje aktywowana automatycznie przy prędkościach do 50 km/h, kiedy kąt między częściami zestawu drogowego jest zbyt duży i rozpoznane zostaje łamanie zestawu. Komputer uruchamia hamulce naczepy (lub przyczepy), a pulsacyjne hamowanie pozwala na wyprostowanie zestawu.

Asystent utrzymywania pojazdu na zadanym pasie jazdy

Częstą przyczyną wypadków jest zjechanie pojazdu z zajmowanego pasa ruchu. W nowoczesnych truckach zainstalowany jest system LKS (Lane Keeping Support), który nieustannie monitoruje drogę przed pojazdem. Umożliwia to kamera zamontowana za przednią szybą, rejestrująca obraz poziomych oznaczeń na jezdni. Układ działa przy prędkościach wyższych niż 60 km/h. Jeśli kierowca zjedzie z pasa, po którym się porusza, uruchamia się alarm dźwiękowy.

Asystent wspomagania koncentracji

Nowatorskim zagadnieniem są systemy służące do pomiaru czasu reakcji kierowcy. Układ działa w połączeniu z asystentem utrzymywania pojazdu na zadanym pasie jazdy. Na podstawie danych o sposobie obsługi kierownicy, nacisku na pedał gazu i hamulca komputer określa zdolność kierowcy do prowadzenia pojazdu.

W nowych modelach FH firmy Volvo poziom koncentracji kierowcy wyświetlany jest w formie wykresu kolumnowego. Jeśli kierowca jest wypoczęty i skoncentrowany, wykres pokazuje pięć kolumn. W miarę zwiększenia czasu reakcji kierowcy liczba kolumn zmniejsza się. Jeśli zachowanie kierowcy odbiega od normy, system ostrzega go sygnałem dźwiękowym i komunikatem na wyświetlaczu pojazdu.

Mercedes w swoim rozwiązaniu również wykorzystuje sygnał dźwiękowy, a na centralnym wyświetlaczu pokazuje informację o konieczności zrobienia przerwy.

Tempomat wykorzystujący GPS

Coraz popularniejsze rozwiązaniem jest aktywny tempomat, który jako pierwsza zastosowała w 2012 roku Scania. Dzięki integracji z systemem GPS i dokładnym mapom terenu, komputer jest w stanie analizować ukształtowanie terenu przed pojazdem. Tempomat odpowiednio koryguje prędkość przed rozpoczęciem podjazdu lub zjazdu ze wzniesienia, zmieniając przełożenie skrzyni biegów na najbardziej optymalne. Producenci deklarują, że zastosowanie systemu pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 3 proc.

Alternatywną wersję rozwiązania przedstawia Volvo w modelu FH. System I-See nie korzysta z map geodezyjnych, ale z danych, które przesłały pojazdy, które wcześniej pokonały daną trasę. System wyróżnia się tym, że bazuje wyłącznie na rzeczywistych danych topograficznych terenu, a informacje aktualizowane są w czasie rzeczywistym.

Wskaźnik obciążenia osi

Dzięki czujnikom nacisku w zawieszeniu pojazdu, do komputera przekazywane są informacje o nacisku na poszczególne osie. Dane wyświetlane są na wyświetlaczu w kabinie, co pozwala na monitorowanie wagi pojazdu i zapobiega jej przekraczaniu. Możliwe jest również sczytywanie informacji o nacisku na osie naczepy, jeśli jest wyposażona w odpowiednie czujniki i interfejs komunikacyjny.

Transport długodystansowy bez kierowcy?

Na przełomie września i października ubiegłego roku, w trakcie targów IAA w Hanowerze, zespół Mercedesa zaprezentował autonomiczny ciągnik siodłowy Future Truck 2025. Pojazd może samodzielnie poruszać się po autostradzie. Czy kierowca jest zbędny? Nie, jednakże przez większość czasu nie musi skupiać się na jeździe.

Jak to działa? Autonomiczna jazda możliwa jest dzięki systemowi Highway Pilot, który integruje systemy wymienione w pierwszej części tekstu. Po uruchomieniu systemu, pojazd może poruszać się po autostradzie z prędkością do 85 km/h.

Ciągnik został wyposażony w radar drogowy i zestaw kamer skierowanych na drogę. Nawet lusterka boczne zostały zastąpione przez wyświetlacze umieszczone na słupkach, co ma pomóc wyeliminować martwe pole widzenia.

Z zewnątrz pojazd wygląda futurystycznie, zamiast klasycznego grilla zainstalowano opływowy jednolity panel podświetlany diodami LED. Kiedy diody świecą na biało, oznacza to, że kierowca kontroluje ciągnik. W momencie uruchomienia systemu Highway Pilot kolor diod zmienia się na niebieski. Informuje to innych kierowców, że pojazd porusza się w trybie autonomicznym.

Zamiast klasycznych zegarów, do których przyzwyczailiśmy się w Actrosach, Mercedes serwuje dwa wyświetlacze. Pierwszy umieszczony jest za kierownicą – wyświetlają się na nim wszystkie podstawowe parametry pracy pojazdu, kontrolki, obroty i prędkość. Drugi display pełni również funkcję tabletu, można go wyjąć ze stacji dokującej i używać niezależnie. Pełni rolę centrum multimedialnego z możliwością przesyłania wiadomości, korzystania z sieci i przeglądania zdjęć.

Inni producenci ciągników siodłowych również pracują nad pojazdami ciężarowymi mogącymi poruszać się autonomicznie. Volvo już w roku 2012 przeprowadzało testy systemu, Renault wdraża podobne rozwiązania asystujące kierowcy.

Nowa jakość? Rewolucja czy jedynie ewolucja? Wszystkie systemy zaprezentowane przez Mercedesa są dostępne na rynku od dłuższego czasu. Przedstawiony prototyp łączy je jednak w działającą całość. O tym, czy prędko powinniśmy spodziewać się podobnych pojazdów na drogach, pisano już wielokrotnie. Dopóki prawo nie zostanie znowelizowane, podobne konstrukcje nie wyjadą na europejskie drogi. Jednakże o nowych przepisach mówi się coraz częściej.

Mercedes w nazwie projektu podał rok 2025. Czy 10 lat to wystarczający czas, by wdrożyć podobne rozwiązania? Z technologicznego punktu widzenia takie zestawy drogowe mogłyby wyjechać już dzisiaj. Hardware i oprogramowanie jest gotowe, technologia dostępna, prawo powoli zaczyna się zmieniać. A ludzka psychologia? Czy to, że pojazdem będzie kierował komputer, jest niebezpieczne? Algorytmy nie miewają gorszego nastroju, nie są rozkojarzone i mają o wiele szybszy czas reakcji. O ile są to dobrze napisane algorytmy, ale to już temat na inny artykuł.

Łukasz Wajda
www.fleet.com.pl

galeria: [gallery ids="54407,54408,54409,54410,54411"]

Zobacz podobne artykuły:

Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
kalendarz 27/03 2024

Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu

Bezpieczeństwo

2024.03.27

Ponad 8,5 tys. zatrzymanych w ferie.
 Konfiskata aut pijanym kierowcom
kalendarz 18/03 2024

Konfiskata aut pijanym kierowcom

Bezpieczeństwo

2024.03.18

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o nowe przepisy.
Rewolucja w przepisach
kalendarz 11/03 2024

Rewolucja w przepisach

Wiadomości / Gorące tematy

2024.03.11

Czy konfiskata aut pijanym kierowcom zwiększy bezpieczeństwo na drogach?

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych