
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid AllGrip – Rozsądek przede wszystkim...
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid AllGrip – Rozsądek przede wszystkim...
Suzuki Vitara nie jest autem krzykliwym. Nie emanuje także nowoczesnością. Mimo tego jest jednym z najpopularniejszych aute w swojej klasie.
Suzuki powstało w okresie, w którym najważniejsza była funkcjonalność. Dlatego kierowca ma do dyspozycji wszystko, co powinien mieć. Ale po kolei...
Z zewnątrz auto na pewno nie rzuca się w oczy. Zachowawcza linia nadwozia o proporcjonalnych kształtach może się jednak podobać. Ładnie wygląda na tle kontrastowych dwóch brarw lakieru, którymi pomalowano nadwozie. O nim samym można napisać, że jest poprawne aż do bólu.
Wszystko z głową
Wnętrze Vitary zbiera same pochwały. Zacznijmy od ergonomii, co do której nikt nie powinien mieć zastrzeżeń. Cieszy fakt, że obsługa jest analogowa. Wszystko jest czytelne i znajduje się w zasięgu ręki. Wprawdzie panel środkowy zajmuje ekran, ale nie ma wielkości telewizora i jest typowym wyświetlaczem. Systemy audio i info ciągle obsługują tradycyjne przyciski, pokrętła i przełączniki. Przed twarzą kierowcy znajdują się zgrabne, analogowe zegary a pomiędzy nimi mały ekranik. Na konsoli centralnej tylko najpotrzebniejsze funkcje i informacje. Żadnego natłoku danych, z których połowa i tak nie jest do niczego potrzebna. Po liftingu w systemie zagościła odrobina nowoczesności: Apple CarPlay/Android Auto.
Przypatrując się nadwoziu auta, nie przypuszczalibyśmy że jest ono tak obszerne. Jak Japończykom udało się wygospodarować tyle przestrzeni w niewielkim, bo liczącym 417 cm pojeździe? Fotele są przyjemnie sprężyste. Irytujące jest zastosowanie skokowej regulacji pochylenia oparcia. Mnie zabrakło też regulacji podparcia lędźwiowej części kręgosłupa.
Tylna kanapa także zdała test z komfortu. Ma bowiem idealnie dobraną długość siedziska, dobry profil i odpowiednio dobrany kąt pochylenia. Na nie, tylko bagażnik. W autach tej wielkości spodziewamy się ponad 400 litrów. Ten w Vitarze to zaledwie 375 litrów i 710 po złożeniu oparcia kanapy. I właśnie w bagażniku odkrywamy, dlaczego wnętrze auta jest aż tak przestronne…
Prawdziwa hybryda
Pod maską występuje silnik o pojemnosci 1,5-litra. Jednaostka ta generuje moc 102 KM. Wspomagana jest przy okazji silnikiem elektrycznym o mocy 33 KM. Systemowo wychodzi 116 KM. W końcu Suzuki umożliwia na podróżowanie w użyciem wyłącznie napędu elektrycznego. Poznawala na to bateria, któej pojemność wynosi 0,84 kWh. Co prawda w stopniu ograniczonym, ale jednak. Aby było to możliwe, należy jechać na dystansie kilkuset metrów do prędkości ok. 80 km/h. Powyżej jest to możliwe jedynie w przypadku zdjęcia nogi z gazu.
Auto nie należy do zbyt dynamicznych. Sprint do 100 km/h zabiera mu aż 13,9 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi katalogowo 6,4 litra. Nam udało się osiągnąć poruszając się po mieście rezultat 4,1 litra! Przypominam sobie, że podobny wynik bo zaledwie 3,5 litra uzyskałem w warunkach miejskich poruszając się taką samą Vitarą, tylko z automatyczną skrzynią biegów i napędzie na przednie koła. Ale zaznaczam, że było to bardzo wolne przemieszczanie się po mieście. Według producenta Vitara Strong Hybrid 4WD zużywa najwięcej benzyny spośród wszystkich wersji tego modelu. Na autostradzie nawet ponad 9 litrów, a w trasie ponad 5 litrów.
Jakie zapewnia Suzuki wrażenia z jazdy? Na autostradzie może brakować mocy. Szczególnie od 120 km/h. Przyzwyczaić się należy również do obsługi zautomatyzowanej skrzyni biegów ASG z sześcioma przełożeniami. Czasami działa z opóźnieniem. Zaletą Vitary jest prosty napęd AllGrip (czyli 4x4). Realizowany jest mechanicznie przez sprzęgło elektromagnetyczne. Kontrola trakcji troszczy się o przyczepność. Auto nawet w błocie daje sobie radę.
Ten samochód technicznie reprezentuje poprzednią epokę. Z tym, że nie ma to znaczenia. Choć nie jest szczytem nowoczesności, wciąż dostarcza sporo przyjemności z jazdy. Zaskakuje kultura pracy jednostki. Do pracy zawieszenia nie zgłaszam żadnych uwag. Układ tłumienia perfekcyjnie współpracuje z nierównym asfaltem. Do uszu kierowcy i pasażerów nie przedostają się odgłosy jego pracy. Do tego z godnością znosi ubytki w warstwie ścieralnej asfaltu.
Jaka jest Suzuka Vitara? To solidny produkt, choć nie pozbawiony wad. Jednak, jeżeli ktoś jest ich świadomy to powinien czerpać radość z użytkowania tego modelu. Tym bardziej, że posiada niezaprzeczalne walory.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- infotainment
- silnik
- przestronne wnętrze
- komfort
- cena
Wady auta:
- zbyt mały bagażnik
- wysokie zużycie paliwa
- wolno pracująca skrzynia biegów
Podstawowe parametry techniczne Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid AllGrip 116 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) 4175/1775/1510 mm
Silnik benzynowy z hybrydą: 1462 cm3
Skrzynia biegów: 6-biegowa zautomatyzowana
Napęd: przednia oś
Maksymalna moc: 116 KM przy 6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 138 Nm w zakresie 4400 obr.
Osiągi:(przyspieszanie 0-100 km/h): 13,9 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Deklarowane średnie spalanie: 6,4 l/100 km
Pojemność bagażnika: 357/710 l
Cena: od 89 900 zł (wersja 1.4 2WD)
Cena wersji tesowanej: od 120 400 zł
Zobacz podobne artykuły:
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony
Testy / Testy
2025.03.18
Honda CR-V e:HEV Advance AWD – Bez udawania
Testy / Testy
2025.03.14
Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD 184 KM – Mocny gracz
Testy / Testy
2025.03.13
Kajetanowicz na mecie Rajdu Safari
Wiadomości / Moto sport
2025.03.24
Lexus Surf LX Concept - Jedyny taki dla surferów
Prezentacje / Concept Cars
2025.03.22
Alfa Romeo – koniec z silnikami benzynowymi?
Wiadomości / News
2025.03.21