Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid AllGrip – Rozsądek przede wszystkim...
kalendarz 22/07 2023

Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid AllGrip – Rozsądek przede wszystkim...

Testy / Testy / Suzuki

Suzuki Vitara nie jest autem krzykliwym. Nie emanuje także nowoczesnością. Mimo tego jest jednym z najpopularniejszych aute w swojej klasie.

Suzuki powstało w okresie, w którym najważniejsza była funkcjonalność. Dlatego kierowca ma do dyspozycji wszystko, co powinien mieć. Ale po kolei...

Z zewnątrz auto na pewno nie rzuca się w oczy. Zachowawcza linia nadwozia o proporcjonalnych kształtach może się jednak podobać. Ładnie wygląda na tle kontrastowych dwóch brarw lakieru, którymi pomalowano nadwozie. O nim samym można napisać, że jest poprawne aż do bólu.

Wszystko z głową
Wnętrze Vitary zbiera same pochwały. Zacznijmy od ergonomii, co do której nikt nie powinien mieć zastrzeżeń. Cieszy fakt, że obsługa jest analogowa. Wszystko jest czytelne i znajduje się w zasięgu ręki. Wprawdzie panel środkowy zajmuje ekran, ale nie ma wielkości telewizora i jest typowym wyświetlaczem. Systemy audio i info ciągle obsługują tradycyjne przyciski, pokrętła i przełączniki. Przed twarzą kierowcy znajdują się zgrabne, analogowe zegary a pomiędzy nimi mały ekranik. Na konsoli centralnej tylko najpotrzebniejsze funkcje i informacje. Żadnego natłoku danych, z których połowa i tak nie jest do niczego potrzebna. Po liftingu w systemie zagościła odrobina nowoczesności: Apple CarPlay/Android Auto.

Przypatrując się nadwoziu auta, nie przypuszczalibyśmy że jest ono tak obszerne. Jak Japończykom udało się wygospodarować tyle przestrzeni w niewielkim, bo liczącym 417 cm pojeździe? Fotele są przyjemnie sprężyste. Irytujące jest zastosowanie skokowej regulacji pochylenia oparcia. Mnie zabrakło też regulacji podparcia lędźwiowej części kręgosłupa.

Tylna kanapa także zdała test z komfortu. Ma bowiem idealnie dobraną długość siedziska, dobry profil i odpowiednio dobrany kąt pochylenia. Na nie, tylko bagażnik. W autach tej wielkości spodziewamy się ponad 400 litrów. Ten w Vitarze to zaledwie 375 litrów i 710 po złożeniu oparcia kanapy. I właśnie w bagażniku odkrywamy, dlaczego wnętrze auta jest aż tak przestronne…

Prawdziwa hybryda
Pod maską występuje silnik o pojemnosci 1,5-litra. Jednaostka ta generuje moc 102 KM. Wspomagana jest przy okazji silnikiem elektrycznym o mocy 33 KM. Systemowo wychodzi 116 KM. W końcu Suzuki umożliwia na podróżowanie w użyciem wyłącznie napędu elektrycznego. Poznawala na to bateria, któej pojemność wynosi 0,84 kWh. Co prawda w stopniu ograniczonym, ale jednak. Aby było to możliwe, należy jechać na dystansie kilkuset metrów do prędkości ok. 80 km/h. Powyżej jest to możliwe jedynie w przypadku zdjęcia nogi z gazu.

Auto nie należy do zbyt dynamicznych. Sprint do 100 km/h zabiera mu aż 13,9 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi katalogowo 6,4 litra. Nam udało się osiągnąć poruszając się po mieście rezultat 4,1 litra! Przypominam sobie, że podobny wynik bo zaledwie 3,5 litra uzyskałem w warunkach miejskich poruszając się taką samą Vitarą, tylko z automatyczną skrzynią biegów i napędzie na przednie koła. Ale zaznaczam, że było to bardzo wolne przemieszczanie się po mieście. Według producenta Vitara Strong Hybrid 4WD zużywa najwięcej benzyny spośród wszystkich wersji tego modelu. Na autostradzie nawet ponad 9 litrów, a w trasie ponad 5 litrów. 

Jakie zapewnia Suzuki wrażenia z jazdy? Na autostradzie może brakować mocy. Szczególnie od 120 km/h. Przyzwyczaić się należy również do obsługi zautomatyzowanej skrzyni biegów ASG z sześcioma przełożeniami. Czasami działa z opóźnieniem. Zaletą Vitary jest prosty napęd AllGrip (czyli 4x4). Realizowany jest mechanicznie przez sprzęgło elektromagnetyczne. Kontrola trakcji troszczy się o przyczepność. Auto nawet w błocie daje sobie radę. 

Ten samochód technicznie reprezentuje poprzednią epokę. Z tym, że nie ma to znaczenia. Choć nie jest szczytem nowoczesności, wciąż dostarcza sporo przyjemności z jazdy. Zaskakuje kultura pracy jednostki. Do pracy zawieszenia nie zgłaszam żadnych uwag. Układ tłumienia perfekcyjnie współpracuje z nierównym asfaltem. Do uszu kierowcy i pasażerów nie przedostają się odgłosy jego pracy. Do tego z godnością znosi ubytki w warstwie ścieralnej asfaltu. 

Jaka jest Suzuka Vitara? To solidny produkt, choć nie pozbawiony wad. Jednak, jeżeli ktoś jest ich świadomy to powinien czerpać radość z użytkowania tego modelu. Tym bardziej, że posiada niezaprzeczalne walory.  
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta: 
- infotainment
- silnik
- przestronne wnętrze
- komfort
- cena

Wady auta:
- zbyt mały bagażnik
- wysokie zużycie paliwa
- wolno pracująca skrzynia biegów

Podstawowe parametry techniczne Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid AllGrip 116 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) 4175/1775/1510 mm
Silnik benzynowy z hybrydą: 1462 cm3
Skrzynia biegów: 6-biegowa zautomatyzowana
Napęd: przednia oś
Maksymalna moc: 116 KM przy 6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 138 Nm w zakresie 4400 obr.
Osiągi:(przyspieszanie  0-100 km/h): 13,9 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Deklarowane średnie spalanie: 6,4 l/100 km
Pojemność bagażnika: 357/710 l
Cena: od 89 900 zł (wersja 1.4 2WD)
Cena wersji tesowanej: od 120 400 zł 


Tagi:
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid AllGrip, Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid, Suzuki Vitara 1.5 Strong, Suzuki Vitara 1.5, Suzuki Vitara, test Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid AllGrip, test Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid, test Suzuki Vitara 1.5, test Suzuki Vitara

Zobacz podobne artykuły:

Hyundai IONIQ 5 Uniq 325 KM - Wygląd, który zaskakuje
kalendarz 10/06 2024

Hyundai IONIQ 5 Uniq 325 KM - Wygląd, który zaskakuje

Testy / Testy

2024.06.10

Bez dwóch zdań sylwetka Hyundaia IONIQ 5 wygląda na tyle awangardowo, że nie sposób jest przejść obok niego obojętnie. Jak jest naprawdę?
Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia
kalendarz 21/05 2024

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Testy / Testy

2024.05.21

Miejskie hatchbacki mogą być fajnymi hot hatchami. Dzieje się tak dlatego, ponieważ są lekkie, zwinne i niedrogie. Skoda oferowała kiedys hot hatch z prawdziwego zdarzenia. Mowa o Fabii RS. Czy Fabia Monte Carlo jest w stanie...
Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk
kalendarz 21/05 2024

Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Testy / Testy

2024.05.21

Choć nie jestem zwolennikiem aut elektrycznych, muszę uczciwie przyznać, że Enyaqa polubiłem.
Najnowsze artykuły:
W maju Polacy chętnie kupowali auta

W maju Polacy chętnie kupowali auta

Wiadomości / Gorące tematy

2024.06.13

W ubiegłym miesiącu zarejestrowano aż 27 proc. więcej używanych samochodów niż w tym samym czasie rok wcześniej.
 1000 Miglia 2024 - Silna ekipa Mercedes-Benz Classic

1000 Miglia 2024 - Silna ekipa Mercedes-Benz Classic

Moto fanatyk

2024.06.12

W tegorocznym wyścigu 1000 Miglia fabryczna ekipa Mercedes-Benz Classic będzie miała reprezentację dziesięciu aut.
 Kajetanowicz wystartuje w 80. Rajdzie Polski

Kajetanowicz wystartuje w 80. Rajdzie Polski

Wiadomości / Moto sport

2024.06.12

Kajetanowicz potwierdził udział w 80. Rajdzie Polski, który stanowi w tym roku siódmą rundę WRC.