Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet AllGrip Hybrid 140 KM AWD M/T - Niepozorny
kalendarz 18/06 2022

Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet AllGrip Hybrid 140 KM AWD M/T - Niepozorny

Testy / Testy / Suzuki

To auto nie epatuje nowoczesnością. I nie w tym rzecz, że jest na rynku od 30 lat. Obecna generacja Vitary debiutowała w 2015 roku. W 2018 przeszła delikatny lifting. 7 lat od premiery jest w Polsce jednym z najpopularniejszych crossoverów. A właściciele cenią swoje auto za to, że nie jest nowoczesne!

Jak wspominałem Vitara nie epatuje najnowszym infotainmentem, monstrualnym wyświetlaczem, wyrafinowanym stylem. Vitara powstawała w czasach, kiedy najważniejsza była funkcjonalność. Dlatego kierowca ma do dyspozycji wszystko, co do bezpiecznej jazdy jest niezbędne. A owo wszystko podano w strawnej formie. Nauka obsługi systemu, jak to dawniej bywało trwa chwilkę. Nie sprawia kłopotu osobom jeszcze nie odnajdującym się w cyfrowej rzeczywistości.  

Bo liczy się ergonomia! 
I do ergonomii Vitary nikt nie powinien mieć zastrzeżeń. Jego obsługa jest jak za dawnych czasów analogowa. Wprawdzie panel środkowy zajmuje ekran, ale nie ma wielkości telewizora i jest typowym wyświetlaczem. Systemy audio i info ciągle obsługują tradycyjne przyciski, pokrętła i przełączniki. Przed twarzą kierowcy zgrabne, analogowe zegary a pomiędzy nimi mały ekranik. Na konsoli centralnej tylko najpotrzebniejsze funkcje i informacje. Żadnego natłoku danych, z których połowa i tak nie jest do niczego potrzebna. Po liftingu w systemie zagościła odrobina nowoczesności: Apple CarPlay/Android Auto. 

Czym zaskakuje?
Wnętrze, nieco vintage zaskakuje przestronnością. To zastanawiające, jak Japończykom udało się wygospodarować tyle przestrzeni w niewielkim pojeździe. Fotele są przyjemnie sprężyste. A dzięki owej sprężystości są jak balsam dla pleców i miejsca, gdzie plecy swą szlachetną nazwę straciły. Irytujące, wszakże jest zastosowanie skokowej regulacji pochylenia oparcia. Mnie zabrakło też regulacji podparcia lędźwiowej części kręgosłupa.

Tylna kanapa także zdała test z komfortu. Ma bowiem idealnie dobraną długość siedziska, dobry profil i odpowiednio dobrany kąt pochylenia. Na nie, tylko bagażnik. W autach tej wielkości spodziewamy się ponad 400 litrów. Ten w Vitarze to zaledwie 380 litrów i 710 po złożeniu oparcia kanapy. I właśnie w bagażniku odkrywamy, dlaczego wnętrze auta jest aż tak przestronne…

Co o nim sądzimy?
Pod maską testowej Vitary pracował 141 konny silnik 1,4 BoosterJet wsparty układem mikrohybrydowym SVHS. W skład układu napędowego wchodzi doładowany silnik benzynowy oraz 48-woltowa instalacja elektryczna. Układ SVHS uzupełnia niewielki silnik elektryczny, który pełni rolę rozrusznika i prądnicy. Sama jednostka nie jest konstrukcją nową.  Ale po dołożeniu hybrydowego „wspomagania” generuje 15 Nm więcej momentu obrotowego od 2000 obr./min. Choć moment wzrósł, moc jednostki termicznej spadła.  W sumie, jak wspominałem układ jest zdolny do wygenerowania 141 KM. Sam silnik termiczny bez wsparcia mikrohybrydy zapewnia 129 KM. Pracę układu wspierała dzielnie manualna skrzynia biegów o 5 przełożeniach. Do jej działania nie mam zastrzeżeń. Szczerze mówiąc, os manuali nieco już odwykłem. Ale miło czasem wrócić do auta z typowym lewarkiem i nieco nim „powachlować”. Szczególnie, jeśli skrzynia działa, tak jak w Vitarze bardzo precyzyjnie. 

Tytułem wyjaśnienie dla tych, którzy gubią się w „hybrydowości”. Miękka hybryda, czyli SVHS składa się z niewielkiego silnika elektrycznego, który w chwili ruszania lub gdy mocno wdusimy pedał gazu dodaje motorowi termicznemu momentu obrotowego. To dodaje układowi mocy, minimalizuje tak zwaną turbodziurę. Przy okazji wpływa na płynność działania układu napędowego. I co najważniejsze, wsparcie hybrydowe wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Akumulator trakcyjny uzupełnia energia odzyskiwana podczas hamowania, aby w razie potrzeby wesprzeć silnik spalinowy. Efekt jest co najmniej zadowalający.  Testowa Vitara paliła nam średnio 5,4 l/100. Na drodze ekspresowej spalanie wzrastało do około 6,6 litra a mieście wynosiło 7,2 litra/100 km.

Ten samochód technicznie reprezentuje poprzednią epokę. Z tym, że…, nie ma to znaczenia. Choć nie jest szczytem nowoczesności, wciąż dostarcza sporo przyjemności z jazdy. Wciąż jestem zaskoczony kulturą pracy jednostki. Także jej wstrzemięźliwością w konsumpcji paliwa. Do pracy zawieszenia nie zgłaszam żadnych uwag. Układ tłumienia perfekcyjnie współpracuje z nierównym asfaltem. Do uszu kierowcy i pasażerów nie przedostają się odgłosy jego pracy. Do tego z godnością znosi ubytki w warstwie ścieralnej asfaltu. Jest na tyle sprężyste, że karoseria zachowuje pion i nie kiwa się niczym pijany bosman po służbie. 

Jak spointować test Suzuki Vitary? To rzadki przykład auta, które się nie starzeje. 7 lat od dnia debiutu wciąż wygląda dobrze. Niewyszukany klasyk z dobrą ceną sprawdza się w praktyce. A o to w sumie chodzi…
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta: 
- infotainment
- silnik
- cena

Wady auta:
- zbyt mały bagażnik

Podstawowe dane techniczne  Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet AllGrip Hybrid 140 KM AWD M/T::
Długość: 4175 mm
Szerokość: 1775 mm
Wysokość: 1510 mm
Rozstaw osi: 2500 mm
Pojemność bagażnika: 357/710 l
Parametry silników i układu przeniesienie napędu:
Silnik benzynowy wsparty hybrydą: 1373 cm3
Skrzynia biegów: 
Maksymalna moc: 140 KM/ 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 235 Nm w zakresie 2000 - 4000 obr.
Napęd: 4x4
Osiągi:
Prędkość maksymalna: 161 km/h
przyspieszanie 0-100 km/h: 11,0 s
Dwa łyki ekonomiki:
Deklarowane średnie spalanie: 5,2 l/100 km
W teście: 7,2/5,4 l/100 km
Cena: od 87 900 zł


Tagi:
Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet AllGrip Hybrid 140 KM AWD. Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet AllGrip Hybrid 140 KM, Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet AllGrip Hybrid, Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet AllGrip, Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet, Suzuki Vitara, test Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet AllGrip Hybrid 140 KM AWD, test Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet AllGrip Hybrid 140 KM, test Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet AllGrip Hybrid 140 KM, test Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet AllGrip Hybrid, test Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet AllGrip, test Suzuki Vitara 1, 4 BoosterJet, test Suzuki Vitara 1, 4, test Suzuki Vitara

Zobacz podobne artykuły:

Isuzu D-Max LSE 1,9 DDI 163 KM 4x4 5A/T - Bezkonkurencyjny
kalendarz 26/07 2022

Isuzu D-Max LSE 1,9 DDI 163 KM 4x4 5A/T - Bezkonkurencyjny

Testy / Testy

2022.07.26

Isuzu D-Max III zadebiutował w 2020 roku. Poza zmianami w stylistyce w porównaniu do poprzednika stracił… 2 cylindry i sporo niutonometrów. Zyskał niższą normę emisji i (na szczęście) w terenie i pracy pozostał równie dzielny...
SsangYong Tivoli 1,5 T-GDI 163 KM 6A/T – Rozsądny wybór
kalendarz 22/06 2022

SsangYong Tivoli 1,5 T-GDI 163 KM 6A/T – Rozsądny wybór

Testy / Testy

2022.06.22

Zaprawdę nie wiem która to już próba zaistnienia niszowej koreańskiej marki na polskim rynku. Wydaje się jednak, że tym razem będzie udana.
Volvo V90 Cross Country B5 AWD diesel Mild Hybrid 249 KM A/T - Prekursor
kalendarz 22/06 2022

Volvo V90 Cross Country B5 AWD diesel Mild Hybrid 249 KM A/T - Prekursor

Testy / Testy

2022.06.22

Duże, podwyższane kombi pojawiło się na rynku w 1997 roku. Rynek przyjął je z entuzjazmem.  Auto okazało się na tyle popularne, że pomysł szybko skopiowały Audi i Mercedes.

Firmy z branży

AutoSkaczkowski. Rok założenia 1971. Autoryzowany Salon i Serwis Jeep, Chrysler, Dodge i Suzuki.

mazowieckie
ul. Oczapowskiego 3
01-843 Warszawa
Tel.: Salon: (+48) 22 864 27 07, (+48) 22 864 29 12
https://autoskaczkowski.pl/
Najnowsze artykuły:
Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Olej do skrzyni biegów a olej silnikowy – czy można stosować ten sam?

Warsztat / Porady

2022.08.02

Samochód, podobnie jak człowiek, wymaga odpowiednich elementów, by prawidłowo funkcjonować.
 Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Ile kosztuje polisa dla Tesli?

Finanse / Ubezpieczenia

2022.08.01

Ubezpieczenie komunikacyjne OC aut elektrycznych kosztuje podobnie co spalinowych tej samej klasy. Jednak w przypadku AC dla e-pojazdów trzeba liczyć się z poważnym wydatkiem.
Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji

Mitsubishi L200 – Testy rajdowej wersji

Wiadomości / Wydarzenia

2022.07.30

Mitsubishi Ralliart przy wsparciu technicznym Mitsubishi Motors weźmie udział w Rajdzie Asia Cross Country Rally.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.