Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
SUV-y górą
kalendarz 31/03 2020

SUV-y górą

News

Jak pokazują globalne wyniki sprzedaży, sedany, kombi i hatchbacki tracą na popularności na rzecz SUV-ów.

W preferencjach klientów widać już wyraźną tendencję - crossovery i SUV-y są coraz chętniej wybieranymi autami. Efektem jest powolne ograniczanie podaży hatchbacków i sedanów. W pierwszej kolejności zaczęły znikać z ofert producentów wersje 3-drzwiowe hatchbacków.

Według danych opublikowanych przez Jato Dynamics, tylko w ubiegłym roku sprzedaż samochodów, które kiedyś uważano za „tradycyjne” spadła na całym świecie. Sedany, które miały w 2018 r. 24-procentowy udział w rynku, w 2019 miały 23 proc., (z 20,26 do 18,88 mln sztuk). Grupa VW posiada 18 proc. udziału w tym segmencie, następnie Toyota z 13 proc., Hyundai-Kia z 11 proc. i Renault-Nissan z 10 proc.

Z 51 proc. rejestracji nowych samochodów, Chiny pozostają największym światowym rynkiem sedanów, podczas gdy USA i Kanada mają udział 22 proc. Ameryka Łacińska i Europa po 6 proc.

Niektóre firmy oprócz SUV-ów nadal oferuje sedany, wprowadzając nadal nowe modele. Tesla  postawiła na elektryfikację, zaś VW i Kia kuszą klientów czterodrzwiowymi coupe (VW Arteon i Kia Stinger).

W podobnej sytuacji są hatchbacki, które również straciły 1 proc. udziału w rynku, spadając z 12 proc. w 2018 r. Do 11 proc. w ubiegłym roku. Sprzedaż trzy- i pięciodrzwiowych aut kompaktowych spadła z 10,45 mln do 9,25 mln w ciągu jednego roku. Hatchbacki pozostają popularne w Europie, która utrzymuje 50 proc. globalnej sprzedaży w tym segmencie na poziomie 4,6 mln sztuk, mimo że popyt spadł o 7 proc. w stosunku do 2018 r. Drugim co do wielkości rynkiem dla hatchbacków była Ameryka Łacińska, z 1,2 mln sztuk (o 11 proc. mniej), podczas gdy Chiny były trzecim rynkiem z 717 000 sztuk (o 36 proc. mniej). W tym segmencie Volkswagen Group ma wysoką pozycję  -  z 21 proc. udziału w rynku, podczas gdy Renault-Nissan ma 14 proc, Toyota ma 12 proc., a PSA 11 proc.

W przypadku aut typu kombi jest podobnie, jak z hatchbackami. Europa nadal jest największym rynkiem zbytu dla kombi, które utrzymały 70 proc. sprzedaż w 2019 r./ns/

Foto: MotoTrendy.pl


Tagi:
sprzedaż samochodów, rynek motoryzacyjny, SUV-y, crossovery, sedany, kombi, hatchbacki

Zobacz podobne artykuły:

Alfa Romeo - nazwa Milano już była
kalendarz 24/04 2024

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
Smart Concept #5 - zapowiedź
kalendarz 20/04 2024

Smart Concept #5 - zapowiedź

Wiadomości / News

2024.04.20

Elektryczny crossover zadebiutuje w wersji produkcyjnej w drugiej połowie 2024 r.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.