
SUV-y górą
Jak pokazują globalne wyniki sprzedaży, sedany, kombi i hatchbacki tracą na popularności na rzecz SUV-ów.
W preferencjach klientów widać już wyraźną tendencję - crossovery i SUV-y są coraz chętniej wybieranymi autami. Efektem jest powolne ograniczanie podaży hatchbacków i sedanów. W pierwszej kolejności zaczęły znikać z ofert producentów wersje 3-drzwiowe hatchbacków.
Według danych opublikowanych przez Jato Dynamics, tylko w ubiegłym roku sprzedaż samochodów, które kiedyś uważano za „tradycyjne” spadła na całym świecie. Sedany, które miały w 2018 r. 24-procentowy udział w rynku, w 2019 miały 23 proc., (z 20,26 do 18,88 mln sztuk). Grupa VW posiada 18 proc. udziału w tym segmencie, następnie Toyota z 13 proc., Hyundai-Kia z 11 proc. i Renault-Nissan z 10 proc.
Z 51 proc. rejestracji nowych samochodów, Chiny pozostają największym światowym rynkiem sedanów, podczas gdy USA i Kanada mają udział 22 proc. Ameryka Łacińska i Europa po 6 proc.
Niektóre firmy oprócz SUV-ów nadal oferuje sedany, wprowadzając nadal nowe modele. Tesla postawiła na elektryfikację, zaś VW i Kia kuszą klientów czterodrzwiowymi coupe (VW Arteon i Kia Stinger).
W podobnej sytuacji są hatchbacki, które również straciły 1 proc. udziału w rynku, spadając z 12 proc. w 2018 r. Do 11 proc. w ubiegłym roku. Sprzedaż trzy- i pięciodrzwiowych aut kompaktowych spadła z 10,45 mln do 9,25 mln w ciągu jednego roku. Hatchbacki pozostają popularne w Europie, która utrzymuje 50 proc. globalnej sprzedaży w tym segmencie na poziomie 4,6 mln sztuk, mimo że popyt spadł o 7 proc. w stosunku do 2018 r. Drugim co do wielkości rynkiem dla hatchbacków była Ameryka Łacińska, z 1,2 mln sztuk (o 11 proc. mniej), podczas gdy Chiny były trzecim rynkiem z 717 000 sztuk (o 36 proc. mniej). W tym segmencie Volkswagen Group ma wysoką pozycję - z 21 proc. udziału w rynku, podczas gdy Renault-Nissan ma 14 proc, Toyota ma 12 proc., a PSA 11 proc.
W przypadku aut typu kombi jest podobnie, jak z hatchbackami. Europa nadal jest największym rynkiem zbytu dla kombi, które utrzymały 70 proc. sprzedaż w 2019 r./ns/
Foto: MotoTrendy.pl
Zobacz podobne artykuły:
W 4 dni wyprzedano 3,5 roku produkcji
Wiadomości / News
2025.02.06
Miał tylko zatankować i…
Wiadomości / News
2025.02.06
Lamborghini nie chce powrotów do historii
Wiadomości / News
2025.02.03
Bezpieczeństwo dzieci podczas ferii
Bezpieczeństwo
2025.02.06
W 4 dni wyprzedano 3,5 roku produkcji
Wiadomości / News
2025.02.06