Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Stanowisko GDDKiA odnośnie opłat na koncesyjnym odcinku autostrady A4
kalendarz 01/08 2020

Stanowisko GDDKiA odnośnie opłat na koncesyjnym odcinku autostrady A4

News

Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice - Kraków, zamierza od 1 października 2020 r. podnieść stawki opłat za przejazd pojazdów o dopuszczalnej masie do 3,5 tony.

W ocenie GDDKiA wzrost stawek opłat jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy.

Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej. Niezależnie od tego, bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza, GDDKiA zwróciła się z prośbą o rozważenie okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji Stalexportu w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd. W stanowisku przesłanym do Stalexportu GDDKiA wskazuje m.in. błędne założenia dotyczące przygotowanej i przedstawionej przez Stalexport Autostrada Małopolska prognozy ruchu.

Patrząc przez pryzmat planowanego wzrostu opłat na odcinku zarządzanym przez Stalexport Autostrada Małopolska, należy zwrócić uwagę, że stawki na autostradach zarządzanych przez GDDKiA od lat pozostają niezmienione. Stawki opłaty za przejazd autostradami w zarządzie GDDKiA, ustalone są Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r.

Planowana zmiana stawki opłat może prowadzić do przeniesienia się części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4, co stoi w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym.

GDDKiA zwraca uwagę, że już teraz część dróg określonych w załączniku do umowy koncesyjnej jest w sposób bardzo istotny obciążona ruchem i posiada znikome rezerwy przepustowości. Zaproponowany wzrost stawek opłat przyczyni się bezpośrednio do zwiększenia ruchu na tych drogach, co może istotnie negatywnie wpłynąć na możliwości obsługi przez nie ruchu lokalnego.

Zdaniem GDDKiA, koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności gospodarczych oraz zmieniającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej. W okresie pandemii wiele instytucji, podmiotów finansowych i przedsiębiorstw podejmuje zgoła odmienne działania, obniżając stawki opłat. GDDKiA zwraca uwagę, że wprowadzenie wnioskowanej przez koncesjonariusza podwyżki nie znajduje uzasadnienia w obecnej sytuacji.

źródło: GDDKiA/PAP


Tagi:
autostrada A4, wyższe stawki na A4, GDDKiA, Stalexport Autostrada Małopolska

Zobacz podobne artykuły:

Car of the Year 2024 - Renault Scenic E-Tech Electric
kalendarz 26/02 2024

Car of the Year 2024 - Renault Scenic E-Tech Electric

Wiadomości / News

2024.02.26

Siódmy model Renault z tym prestiżowym tytułem.
Jeep Avenger z napędem 4x4
kalendarz 26/02 2024

Jeep Avenger z napędem 4x4

Wiadomości / News

2024.02.26

Po raz pierwszy hybrydowy Avenger 4xe otrzyma napęd 4x4.
Dziwny kamuflaż Lamborghini
kalendarz 25/02 2024

Dziwny kamuflaż Lamborghini

Wiadomości / News

2024.02.25

Prototyp nowego Lamborghini testowany jest w niecodziennym maskowaniu.
Najnowsze artykuły:
Abarth 595 - sześćdziesiąt lat zadziornego malucha

Abarth 595 - sześćdziesiąt lat zadziornego malucha

Wiadomości / Ciekawostki

2024.02.27

We wrześniu 1963 r. Carlo Abarth zaprezentował Fiata-Abartha 595.
Car of the Year 2024 - Renault Scenic E-Tech Electric

Car of the Year 2024 - Renault Scenic E-Tech Electric

Wiadomości / News

2024.02.26

Siódmy model Renault z tym prestiżowym tytułem.
Jeep Avenger z napędem 4x4

Jeep Avenger z napędem 4x4

Wiadomości / News

2024.02.26

Po raz pierwszy hybrydowy Avenger 4xe otrzyma napęd 4x4.