Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Sprawność amortyzatorów maleje z wiekiem samochodu
kalendarz 09/10 2018

Sprawność amortyzatorów maleje z wiekiem samochodu

Bezpieczeństwo / Eksploatacja / Porady

Badania przeprowadzone przez niemiecki instytut TUV (MOT) potwierdzają konieczność zwiększenia częstotliwości kontroli stanu technicznego zawieszenia wraz z upływem wieku auta.

Zaniedbanie tych czynności zwiększa ryzyko spowodowania niebezpiecznej sytuacji na drodze. Amortyzatory, jak każdy podzespół samochodu, ulegają stopniowemu zużyciu. Tempa tego procesu nie da się zaprogramować, bo uzależnione jest od wielu zewnętrznych czynników, jak roczny przebieg, stan dróg, czy styl jazdy kierowcy. To także sposób podjazdów pod krawężnik, pokonywania tzw. śpiących policjantów oraz unikania przejeżdżania przez ubytki w nawierzchni jezdni. Nie bez znaczenia pozostaje regularna kontrola ciśnienia w kołach i przestrzeganie maksymalnej ładowności pojazdu.

Co więcej, bardzo często kierowca nie jest w stanie dostrzec pogarszającej się charakterystyki pracy amortyzatorów. Po prostu podczas codziennej jazdy samochodem stopniowo przyzwyczaja się do tego, przez co traci punkt odniesienia.

„Dużą rolę w ocenie stanu technicznego amortyzatorów pełni mechanik. Dobrą więc praktyką powinna być jego kontrola przy każdej nadarzającej się sytuacji, jak nadchodząca właśnie sezonowa wymiana opon” - mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki BILSTEIN w Polsce - „Na początek wystarczy spojrzenie na przebieg samochodu i rozmowa z jego właścicielem. Po zdjęciu kół łatwo też wzrokowo ocenić wygląd amortyzatorów, już tłuste zabrudzenia mogą świadczyć o mechanicznym uszkodzeniu ich konstrukcji”.

Jednak nie wszystkie defekty można zauważyć gołym okiem. O niesprawności amortyzatorów może świadczyć tzw. nurkowanie pojazdu podczas hamowania, podskakiwanie na nierównościach z wyczuwalnym dobiciem tyłu, jak i wibracje na kole kierownicy. Dlatego też szczegółowy przegląd zawieszenia powinien być wykonywany co 20 tys. km przebiegu. Rzeczywistość jest jednak daleka od ideału.

Aby uświadomić mechanikom i kierowcom jak ważny jest to problem, specjaliści z niemieckiego instytutu TUV (MOT), postanowili przeprowadzić niezależne kontrole. W ich wyniku stwierdzono, że w grupie samochodów do trzech lat od daty produkcji, zużycie amortyzatorów stanowiło 0,2 proc. przypadków. Jednak już w kolejnej grupie, do pięciu lat, problem ten dotyczył już jednego procenta. Siedmioletnie pojazdy stanowiły odsetek 2,7 proc, zaś dziesięcioletnie 4,2 proc. W grupie zaledwie o rok starszej był to już co dwudziesty kontrolowany samochód.

Obecnie w Polsce, średnia wieku samochodu osobowego przekracza 13 lat

„Zużyte amortyzatory mają bezpośrednie przełożenie na gorszą trakcję pojazdu, która pogarsza się jeszcze na mokrej, ośnieżonej czy pokrytej lodem nawierzchni jezdni. Znacząco wydłuża się przy tym droga hamowania, a każdy dodatkowy metr zwiększa ryzyko zaistnienia niebezpiecznej sytuacji” - dodaje Andrzej Wojciech Buczek - „Zużycie to ma również wpływ na pracę pozostałych układów, takich jak ABS, czy ESP, nie tylko w zakresie uszkodzeń mechanicznych, ale też błędnie odczytanych parametrów przekazywanych do jednostki sterującej. Kierowca zdając, się na działanie tych systemów może nawet nie zdawać sobie sprawy z grożącego niebezpieczeństwa”.


Tagi:
amortyzatory, sprawność amortyzatorów

Zobacz podobne artykuły:

Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?
kalendarz 22/04 2019

Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?

Warsztat / Porady

2019.04.22

Przed rozpoczęciem wiosennych podróży, warto pomyśleć o przeglądzie i odświeżeniu auta po zimie.
Problemy z elektryką w samochodach – najczęściej zgłaszane usterki
kalendarz 18/04 2019

Problemy z elektryką w samochodach – najczęściej zgłaszane usterki

Warsztat / Eksploatacja

2019.04.18

Awarie układów elektrycznych to jedne z najczęściej zgłaszanych przez kierowców typów usterek, które mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie wielu innych podzespołów.
Szkoła sportowej jazdy Lexusa
kalendarz 14/04 2019

Szkoła sportowej jazdy Lexusa

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.04.14

Lexus już po raz trzeci udostępnił swoje sportowe modele uczestnikom programu Lexus Performance Driving School.
Najnowsze artykuły:
Kajetanowicz i Szczepaniak – debiutanci Rajdu Argentyny

Kajetanowicz i Szczepaniak – debiutanci Rajdu Argentyny

Wiadomości / Moto sport

2019.04.26

Ruszyła rywalizacja w piątej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata, Rajdzie Argentyny.
39 Rajd Argentyny

39 Rajd Argentyny

Wiadomości / Moto sport

2019.04.25

Tegoroczny cykl Rajdowych Mistrzostw Świata FIA powraca na kontynent amerykański. Piąta runda sezonu odbędzie się w Argentynie.
Lubiak i Borko przed Rajdem Świdnickim

Lubiak i Borko przed Rajdem Świdnickim

Wiadomości / Moto sport

2019.04.25

W najbliższy weekend odbędzie się Rajd Świdnicki. Wśród startujących nie zabraknie Macieja Lubiaka.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.