Solaris na szynach
Solaris Tramino na testach w Krakowie.
Od dzisiaj przez trzy kolejne miesiące Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie będzie testować niskopodłogowy tramwaj marki Solaris. O jego zaletach będą mogli przekonać się m.in. mieszkańcy Nowej Huty korzystający z linii nr 1, łączącej Wzgórza Krzesławickie z Salwatorem.
Do tej pory mieszkańcom Krakowa były dobrze znane niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino. Od 23 lutego przez trzy kolejne miesiące będą mogli oni przekonać się także o komforcie jazdy, jaki oferują tramwaje polskiego producenta. MPK w Krakowie postanowiło przetestować pojazd szynowy tej marki.
Tramino, który trafił do Krakowa ma długość blisko 32 metrów. Jest to pojazd w pełni niskopodłogowy, jednoprzestrzenny i składa się z pięciu członów. Tramwaj nie posiada żadnych stopni wewnątrz, przez co jest bardziej przyjazny dla pasażerów, w szczególności dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Wnętrze w pełni klimatyzowanego Tramino jest oświetlane za pomocą nowoczesnej technologii LED. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku poznański tramwaj wyróżnia się także nowoczesnym stylem. Testowy pojazd, który będzie użytkowany w Krakowie, jest pomalowany w czerwono-perłowe barwy.
Z technicznego punktu widzenia jedną z największych innowacji, jakie oferuje prezentowany w stolicy Małopolski tramwaj Solaris, jest zamontowany na dachu Układ Odzysku Energii z systemem superkondensatorów. Dzięki nim pojazd może gromadzić energię elektryczną, która później wykorzystywana jest przy przyspieszaniu. To rozwiązanie powoduje, iż Tramino z takim układem zużywa o około 20-30 proc. energii mniej w porównaniu z innymi tramwajami. Jest to pierwszy w Polsce tak wyposażony tramwaj. Układ superkondensatorów po odpowiedniej adaptacji może być wykorzystany dla zapewnienia jazdy autonomicznej tramwaju.
„Z wielką uwagą przyglądamy się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym. Stąd właśnie zainteresowanie tramwajem wyprodukowanym przez firmę Solaris, wyposażonym w innowacyjny system gromadzenia energii. Warto także podkreślić, że na testach zyskają mieszkańcy Nowej Huty, bo ten niskopodłogowy tramwaj będzie kursował na linii nr 1 ze Wzgórz Krzesławickich do Salwatora” – mówi Rafał Świerczyński, Prezes MPK SA w Krakowie.
„Bardzo się cieszymy, że władze krakowskiego MPK są otwarte na nowe rozwiązania techniczne, jakie pojawiają się na rynku tramwajowym, i wyraziły zainteresowanie przetestowaniem nowoczesnej technologii zastosowanej w tramwajach Solarisa. Mamy także nadzieję, że Tramino zbierze pozytywne oceny wśród krakowskich pasażerów. Zebrane tutaj doświadczenia z pewnością będą niezwykle cennym materiałem dla naszego biura badań i rozwoju, tym bardziej, że Kraków ma bardzo ambitne plany i w niedalekiej przyszłości zamierza zainwestować w nowy tabor i rozbudowę systemu tramwajowego. Firma Solaris z pewnością będzie zainteresowana udziałem w nadchodzących przetargach” – mówi Zbigniew Palenica, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. odpowiedzialny za obszar pojazdów szynowych.
źródło: Solaris
Zobacz podobne artykuły:
Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”
Wiadomości / Wydarzenia
2024.05.03
Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.05.01
Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite
Wiadomości / News
2024.04.29
Jak zabezpieczyć się przed klonem?
Używane
2024.05.03
Chris Evans: „To ekscytujący czas dla miłośników samochodów”
Wiadomości / Wydarzenia
2024.05.03