Skoda Superb 2.0 TDI Laurin&Klement - Nie tylko przestrzeń na potęgę
Najnowsza odmiana Skody Superb jest najlepszym dowodem potwierdzającym fakt, jak bardzo czeski koncern rozwinął się w ostatnich latach.
To już trzecia generacja Superba. Pierwsza powstała w 2001 roku. Obecna to jakby inny wymiar. Nawet pod kątem designu. Poprzednik wyglądał poprawnie, ten natomiast prezentuje pod tym względem znacznie wyższy poziom. Auto powstało w oparciu o nową modułową platformę MQB, która pozwoliła na uzyskanie lepszych proporcji. Auto jest o 28 mm dłuższe, o 47 mm szersze i o 6 mm wyższe od poprzednika. Rozstaw osi wydłużono o 80 mm, do 2 841 mm. Zwiększył się także rozstaw kół (z przodu o 39 mm, z tyłu o 54 mm). Wynikiem tych zabiegów jest oprócz znacznie lepszej prezencji również większa ilość miejsca w kabinie. Sylwetka Skody jest bardzo dynamiczna. Nadwoziu nie brakuje ostrych przetłoczeń. Z przodu rzuca się w oczy szeroki grill i reflektory z LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Efektownie prezentuje się również tył.
Niebotycznie przestronne
Wnętrze Superba prezentuje bardzo wysoki poziom. Proponuje ono niesłychaną ilość miejsca. Siedzenia są wygodne, podobnie jak ogrzewana kanapa i zapewniają bardzo komfortową podróż. W oczy rzuca się jeszcze dobra jakość wykonania. Poza tym wszystko zostało rozplanowane w przemyślany sposób. Deska rozdzielcza jest przejrzysta, ilość przycisków została zminimalizowana. Praktycznie wszystkie czynności wykonuje się za pomocą ciepłokrystalicznego wyświetlacza. Zaletą Skody Superb jest również bardzo bogate wyposażenie seryjne. Podczas testów poruszaliśmy się najbogatszą odmianą Laurint&Klement. Auto seryjnie wyposażone było w komplet czołowych, bocznych oraz także kolanową poduszkę chroniąca nogi kierowcy, systemy ESP z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, RBS, CBC, MKB, XDS+. TPM- system kontroli ciśnienia w oponach, Front Assistant – kontrolę odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, Crew Protect Assistant – aktywną funkcję ochrony kierowcy i pasażera z przodu, Emergency Assistant – funkcję nadzoru kierowania samochodem dla samochodów wyposażonych w aktywny tempomat, asystenta pasa ruchu Lane Assistant oraz automatyczną skrzynię biegów DSG, Blind Spot Detection – funkcję monitorowania martwego pola w lusterkach z Rear Traffic Alert –z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego,Lane Assistant – asystenta pasa ruchu, biksenonowe reflektory przednie z funkcją adaptacji świateł AFS, ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED (ze spryskiwaczami reflektorów, Light Assistant (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, w trójstrefową klimatyzację automatyczną Climatronic, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowany fotel kierowcy z funkcją pamięci, oświetlenie przestrzeni wokół nóg z przodu oraz z tyłu, zawieszenie adaptacyjne DCC wraz z wyborem profilu jazdy (Driving Mode Select), system nawigacji satelitarnej Columbus z mapą Europy i usługą Map Care – bezpłatne aktualizacje (DVD, 2 wejścia SD, USB, AUX-IN, MP3, obsługa głosowa, SmartLink, Wi-Fi, dysk twardy), sound System Canton (12 głośników, moc 610 W), Bluetooth IV (z obsługą WLAN, bez połączenia z anteną zewnętrzną, bez Phone Box – bez wzmacniania sygnału GSM) czy skórzaną tapicerkę. Dodatkowo auto wyposażone zostało m.in. w KESSY - bezkluczykowy system obsługi samochodu z alarmem i funkcją SAFE (dopłata 1200 zł), funkcję SMARTGATE (450 zł), DAB+ - funkcję odbioru programów radiowych w formie cyfrowej (450 zł), funkcja SmartLink ze zdalną obsługą nawigacji Columbus (aplikacja Skoda Command) (300 zł), obręcze kół ze stopów lekkich PHOENIX 8Jx19" polerowane, antracyt - (4 szt.- 1800 zł), wentylowane fotele przednie (2000 zł), trójramienną skórzaną kierownicę dla samochodów z automatyczną przekładnią DSG z łopatkami do zmiany przełożeń, z pakietem skórzanym i obsługą wielofunkcyjną: radio, telefon GSM (400 zł), elektryczną regulację fotela pasażera z tylnej kanapy ( 300 zł), ADAPTIVE CRUISE ASSISTANT - aktywny tempomat do 210 km/h (2800 zł), elektrycznie sterowane okno dachowe (4000 zł), elektrycznie ogrzewaną przednia szybę (1100 zł), DRIVER ACTIVITY ASSISTANT - funkcję wykrywania zmęczenia kierowcy (200 zł), kamerę cofania 1600 zł, TRAVELLER ASSISTANT - funkcję rozpoznawania znaków drogowych (300 zł), jak również boczne poduszki powietrzne dla zewnętrznych miejsc tylnej kanapy (1300 zł).
Właściwy wybór
Pod maska naszego auta pracował wysokoprężny silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 190 KM. Auto napędzane było napędem na cztery koła na bazie sprzęgła Haldex-5. Silnik współpracował z sześciostopniową, dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG. Auto w tej opcji jest pojazdem dynamicznym, pierwsze 100 km/h osiąga po 7,6 sekundy. Średnie spalanie to zaledwie 5 litrów. Co można powiedzieć o skrzyni biegów? Pracuje precyzyjnie, bez szarpnięć, ale brakuje jej siódmego biegu. Konkurenci w tym momencie poszli krok dalej. Glośna jest także praca jednostki napędowej. Po tego typu aucie spodziewalibyśmy się lepszego wyciszenia kabiny.
Słowa uznania należą się zawieszeniu. Po raz pierwszy debiutuje adaptacyjne zawieszenie ze zmienną pracą amortyzatorów (DCC), sprzężone z wyborem profilu jazdy. Do wyboru mamy tryby: normalny, komfortowy lub sportowy. Dla oszczędnych przygotowano tryb Eco. Możemy też wszystko dostosować do własnych preferencji (wariant indywidualny). Komfort podróżowania jest znaczny. Auto bardzo pewnie prowadzi się.
Skoda dysponuje bagażnikiem, którego pojemność wynosi niebotyczne 625 litrów, zaś po złożeniu tylnej kanapy uzyskamy aż 1760 litrów. To jest monstrualny wręcz wynik w tej klasie pojazdów. Dodatkowo tylna klapa bagażnika jest otwierana elektrycznie (posiada funkcję otwierania bez użycia rąk -wystarczy wykonać ruch stopą przy zderzaku).
Superb to bez wątpienia mocny gracz w swoim segmencie, Stanowi bardzo poważną konkurencję dla Volkswagena Passata oraz innych konkurencyjnych marek. Co jednak istotniejsze, posiada konkretne argumenty, aby z tych pojedynków wyjść zwycięsko.
Paweł Pusz
Zalety auta:
-atrakcyjna sylwetka
-przestronne wnętrze
-obszerny bagażnik
-wysoki komfort jazdy
-prowadzenie auta
-bogate wyposażenie
Wady auta:
-dosyć głośny silnik
-tylko 6-biegowa skrzynia DSG
Podstawowe parametry techniczne Skody Superb III 2.0 TDI Laurin&Klement:
Wymiary (dlugość/szerokość/wysokość): 4861/1864/1468 mm
Silnik: wysokoprężny z turbodoładowaniem
Pojemność: 1968 cm 3
Moc maksymalna: 190 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 1750-3250 obr/min
Napęd: 4x4
Skrzynia biegów: 6 – biegowa DSG
Osiągi (0-100 kmh): 7,6 s.
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Średnie zużycie paliwa: 4,9 l
Masa: 1615 kg
Pojemność bagażnika: 625/1760 litrów
Pojemność zbiornika paliwa: 66 l
Cena bazowa: 155 600 zł
Cena wersji testowej: 180 500 zł
Zobacz podobne artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
Wiadomości / News
2024.03.18
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26