Skoda Rapid Spaceback Elegance 1.6 TDI 90 KM- Na co postawić?
Skoda Rapid dostępna jest na rynku w dwóch odmian nadwozia. Jakiś czas temu mieliśmy okazję zapoznać się z wersją sedan. Obecnie prezentujemy nadwozie typu hatchback, które nosi nazwę Spaceback.
Nie wiem, czy wiecie, ale obecnie mamy do czynienia z 3 już generacją Skody Rapid. Początki pierwszej sięgają 1935 roku, kolejna ujrzała światło dzienne w 1981 roku. Tyle historii...Obecna odmiana to jednak nowy etap historii marki. Konstrukcja Skody Rapid oparta została na wspólnej platformie podłogowej z Audi A1, Seatem Ibizą IV czy Volkswagenem Polo V.
Rynkowy cel?
Bardzo prosty. Auto wypełnić ma lukę pomiędzy Octavią Tour oraz stanowić propozycję pomiędzy Fabią, a Octavią. Nasza wersja warta jest przybliżenia nie tylko z uwagi na tę kwestię. Odmiana, którą otrzymaliśmy do testów napędzana była silnikiem wysokoprężnym, który współpracował ze skrzynią DSG, co w połączeniu z bardzo bogatym wyposażeniem mocno wywindowało cenę auta. Ale powiedzmy sobie uczciwie, że drugie tak wyposażone auto ciężko mielibyśmy znaleźć.
Skoda zaskakuje. Pierwsze zaskoczenie dotyczyło jej wymiarów. 430 cm długości powoduje, że bardzo przypomina pojazd kompaktowy. Zaskoczenie szybko przeniosło się również na wygląd. Trzeba przyznać, że bardzo ładnie komponuje się intensywna czerwień połączona z panoramicznym dachem, czarnym spojlerem tylnym, czarnymi lusterkami zewnętrznymi, przyciemnionymi tylnymi światłami i reflektorami przeciwmgłowymi. To wszystko otrzymujemy w ramach pakietu Style. Całą sylwetka przypomina Octavię, ale i nie pozbawiona została inwencji. Tak jak wspomniałem gabarytowo Rapid pretenduje do aut z segmentu C – a tam czeka na nas większa Octavia. Czy jednak dzięki niższej cenie będzie w stanie jej zagrozić?
Wnętrze Skody zachęca nas do tego, aby je często odwiedzać. Jest bardzo przytulne – duża w tym zasługa jasnej tapicerki oraz wspomnianego panoramicznego dachu. Pojazd wyposażony został we wszelkie dogodności (m.in. elektrycznie sterowane szyby, lusterka, klimatyzację automatyczną, nawigację satelitarną – znana z innych modeli Skody AMUNDSEN+).
Czy bogate wyposażenie ma przełożenie na komfort podróżowania?
Wygodne siedzenia umożliwiają bez zmęczenia pokonywanie jednorazowo wiele kilometrów. Jak na swoje wymiary z przodu i z tyłu również będzie zaskakująco wygodnie. Szczególnie jeśli chodzi o miejsce na nogi. Auto posiada także jeszcze jedną niezaprzeczalną zaletę. Jest nią przestrzeń bagażowa, która liczy sobie ponad 400 litrów. Bez mała jest to jeden z najlepszych wyników w tej klasie.
Z nieukrywaną ciekawością podchodziłem do serca, czyli jednostki napędowej naszej Skody. Silnik 1.6 TDI dysponuje mocą 90 KM i współpracuje ze skrzynia DSG. Byłem ciekaw jaki będzie tego efekt. Muszę przyznać, że doskonały. Po pierwsze autu nie brakuje wigoru (choć uczciwie napiszę, że rakietą nie jest – 12,1 s. do setki). Jednak konia z rzędem temu, kto znajdzie drugie tak oszczędne auto. Producent deklaruje spalanie w mieście na poziomie 5,6 litra. Nam przy spokojnej jeździe udało się ten wynik znacznie zaniżyć do wartości 5,1 litra!
Dzięki zgrabnemu połączeniu skrzyni DSG (siedmiobiegowa o wysokiej kulturze pracy, mająca także tryb sportowy -S) z jednostką wysokoprężną Skoda zwinnie przyspiesza, nie odczuwamy przy tym żadnej turbodziury. Jazda modelem Rapid należy także do przyjemności także z innego powodu. Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy daje kierowcy poczucie panowania nad pojazdem. O komfort i pewne prowadzenie dbają kolumny McPhersona oraz belka skrętna.
Na koniec o cenach. Nieprzypadkowo, bowiem zastanawiałem się od samego początku dla kogo przewidziany jest ten model. Podstawowa odmiana Rapida wynosi 43 850 zł (wersja benzynowa 1.2/75 KM). Taka sama odmiana Octavii, tylko 10 KM mocniejsza kosztuje blisko 15 000 zł drożej. Dlatego mniejsza Skoda powinna przyciągnąć kogoś, kto nie poszukuje większego auta, ale ceni przede wszystkim komfort oraz przede wszystkim oszczędność.
Paweł Pusz
Zalety auta:
-atrakcyjna sylwetka z pakietem Style
-ekonomiczny silnik
-wysoka kultura pracy skrzyni DSG
-komfort podróżowania
-wygodna kabina
-bardzo duży bagażnik
Wady auta:
-brak kamery parkowania
Podstawowe parametry techniczne Skody Rapid Spaceback Elegance 1.6 TDI 90 KM:
Wymiary (długość/wysokość/szerokość): 4304/1706/1459 mm
Silnik: wysokoprężny
Pojemność: 1598 cm3
Moc maksymalna: 90 KM przy 4800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 230 Nm przy 1500-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 7-biegowa DSG
Osiągi (0-100 km/h): 12,1 s.
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,6/3,7/4,4 l
Pojemność bagażnika: 413
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Cena auta: od 43 850 zł (wersja 1.2 Active 75 KM)
Cena auta prezentowanego: 86 000 zł
Zobacz podobne artykuły:
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem
Testy / Testy
2024.11.29
Skoda Enyaq RS Race - Wyczynowy "elektryk"
Prezentacje / Concept Cars
2024.10.28
Nowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11