Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Rapid Spaceback Elegance 1.6 TDI 90 KM- Na co postawić?
kalendarz 23/09 2014

Skoda Rapid Spaceback Elegance 1.6 TDI 90 KM- Na co postawić?

Testy / Skoda

Skoda Rapid dostępna jest na rynku w dwóch odmian nadwozia. Jakiś czas temu mieliśmy okazję zapoznać się z wersją sedan. Obecnie prezentujemy nadwozie typu hatchback, które nosi nazwę Spaceback.

Nie wiem, czy wiecie, ale obecnie mamy do czynienia z 3 już generacją Skody Rapid. Początki pierwszej sięgają 1935 roku, kolejna ujrzała światło dzienne w 1981 roku. Tyle historii...Obecna odmiana to jednak nowy etap historii marki. Konstrukcja Skody Rapid oparta została na wspólnej platformie podłogowej z Audi A1, Seatem Ibizą IV czy Volkswagenem Polo V.

Rynkowy cel?

Bardzo prosty. Auto wypełnić ma lukę pomiędzy Octavią Tour oraz stanowić propozycję pomiędzy Fabią, a Octavią. Nasza wersja warta jest przybliżenia nie tylko z uwagi na tę kwestię. Odmiana, którą otrzymaliśmy do testów napędzana była silnikiem wysokoprężnym, który współpracował ze skrzynią DSG, co w połączeniu z bardzo bogatym wyposażeniem mocno wywindowało cenę auta. Ale powiedzmy sobie uczciwie, że drugie tak wyposażone auto ciężko mielibyśmy znaleźć.

Skoda zaskakuje. Pierwsze zaskoczenie dotyczyło jej wymiarów. 430 cm długości powoduje, że bardzo przypomina pojazd kompaktowy. Zaskoczenie szybko przeniosło się również na wygląd. Trzeba przyznać, że bardzo ładnie komponuje się intensywna czerwień połączona z panoramicznym dachem, czarnym spojlerem tylnym, czarnymi lusterkami zewnętrznymi, przyciemnionymi tylnymi światłami i reflektorami przeciwmgłowymi. To wszystko otrzymujemy w ramach pakietu Style. Całą sylwetka przypomina Octavię, ale i nie pozbawiona została inwencji. Tak jak wspomniałem gabarytowo Rapid pretenduje do aut z segmentu C – a tam czeka na nas większa Octavia. Czy jednak dzięki niższej cenie będzie w stanie jej zagrozić?

Wnętrze Skody zachęca nas do tego, aby je często odwiedzać. Jest bardzo przytulne – duża w tym zasługa jasnej tapicerki oraz wspomnianego panoramicznego dachu. Pojazd wyposażony został we wszelkie dogodności (m.in. elektrycznie sterowane szyby, lusterka, klimatyzację automatyczną, nawigację satelitarną – znana z innych modeli Skody AMUNDSEN+).

Czy bogate wyposażenie ma przełożenie na komfort podróżowania?

Wygodne siedzenia umożliwiają bez zmęczenia pokonywanie jednorazowo wiele kilometrów. Jak na swoje wymiary z przodu i z tyłu również będzie zaskakująco wygodnie. Szczególnie jeśli chodzi o miejsce na nogi. Auto posiada także jeszcze jedną niezaprzeczalną zaletę. Jest nią przestrzeń bagażowa, która liczy sobie ponad 400 litrów. Bez mała jest to jeden z najlepszych wyników w tej klasie.

Z nieukrywaną ciekawością podchodziłem do serca, czyli jednostki napędowej naszej Skody. Silnik 1.6 TDI dysponuje mocą 90 KM i współpracuje ze skrzynia DSG. Byłem ciekaw jaki będzie tego efekt. Muszę przyznać, że doskonały. Po pierwsze autu nie brakuje wigoru (choć uczciwie napiszę, że rakietą nie jest – 12,1 s. do setki). Jednak konia z rzędem temu, kto znajdzie drugie tak oszczędne auto. Producent deklaruje spalanie w mieście na poziomie 5,6 litra. Nam przy spokojnej jeździe udało się ten wynik znacznie zaniżyć do wartości 5,1 litra!

Dzięki zgrabnemu połączeniu skrzyni DSG (siedmiobiegowa o wysokiej kulturze pracy, mająca także tryb sportowy -S) z jednostką wysokoprężną Skoda zwinnie przyspiesza, nie odczuwamy przy tym żadnej turbodziury. Jazda modelem Rapid należy także do przyjemności także z innego powodu. Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy daje kierowcy poczucie panowania nad pojazdem. O komfort i pewne prowadzenie dbają kolumny McPhersona oraz belka skrętna.

Na koniec o cenach. Nieprzypadkowo, bowiem zastanawiałem się od samego początku dla kogo przewidziany jest ten model. Podstawowa odmiana Rapida wynosi 43 850 zł (wersja benzynowa 1.2/75 KM). Taka sama odmiana Octavii, tylko 10 KM mocniejsza kosztuje blisko 15 000 zł drożej. Dlatego mniejsza Skoda powinna przyciągnąć kogoś, kto nie poszukuje większego auta, ale ceni przede wszystkim komfort oraz przede wszystkim oszczędność.

Paweł Pusz

Zalety auta:

-atrakcyjna sylwetka z pakietem Style

-ekonomiczny silnik

-wysoka kultura pracy skrzyni DSG

-komfort podróżowania

-wygodna kabina

-bardzo duży bagażnik

 

Wady auta:

 -brak kamery parkowania

 

Podstawowe parametry techniczne Skody Rapid Spaceback Elegance 1.6 TDI 90 KM:

Wymiary (długość/wysokość/szerokość): 4304/1706/1459 mm

Silnik: wysokoprężny

Pojemność: 1598 cm3

Moc maksymalna: 90 KM przy 4800 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 230 Nm przy 1500-2500 obr./min

Skrzynia biegów: 7-biegowa DSG

Osiągi (0-100 km/h): 12,1 s.

Prędkość maksymalna: 182 km/h

Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,6/3,7/4,4 l

Pojemność bagażnika: 413

Pojemność zbiornika paliwa: 55 l

Cena auta: od 43 850 zł (wersja 1.2 Active 75 KM)

Cena auta prezentowanego: 86 000 zł


 

galeria: [gallery ids="49599,49600,49601,49602,49603,49604,49605,49606,49607,49608,49609,49610,49611,49612,49613,49614,49615,49616,49617"]

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
kalendarz 18/03 2024

Škoda przedłuża umowę z Tour de France

Wiadomości / News

2024.03.18

Po dwóch dekadach Škoda przedłuża współpracę do 2028 r.
Nowa wystawa w muzeum Škody
kalendarz 10/03 2024

Nowa wystawa w muzeum Škody

Moto fanatyk

2024.03.10

Od 17 stycznia br. w muzeum marki Škoda trwa prezentacja najnowszej wystawy poświęconej działaniom firmy w ochronę środowiska.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.