Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - Kolejny bestseller?
kalendarz 22/01 2014

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance - Kolejny bestseller?

Testy / Skoda

Po dotychczasowych przebojach – Fabia i Octavia, Skoda przygotowała kolejny model w nowym dla siebie segmencie.   

Skodę Rapid najpierw zapowiadał studyjny model VisonD. Nieco póżniej zaprezentowano następny - MissonL. Obydwa te auta prezentowały się atrakcyjnie i właściwie wyglądały jak pojazdy, które mogą zjeżdżać z linii produkcyjnej. Skoda jednak postanowiła zacząć od rynku indyjskiego, gdzie Rapid pojawił się w pierwszej kolejności.

Nowy model – między klasami

Skoda nie ukrywała, że kompaktowy model ma odgrywać główną rolę w modelowej ofensywie marki. Ponadto zadaniem Rapida było poszerzenie palety oferowanych dotychczas aut o nowy segment – usytuowany pomiędzy Fabią a Octavią. Jednocześnie samochód zastąpił bardzo popularną Octavię Tour.

Zgodnie z zapowiedziami Skody, Rapid to atrakcyjny, rodzinny samochód. Oczywiście jak zawsze stylizacja to rzecz gustu ale trudno Skodzie cokolwiek zarzucić. Zwarta, proprocjonalna sylwetka może się podobać. Przód auta nawiązuje do większej Octavii.

Po zajęciu miejsca we wnętrzu również nie będziemy niczym zaskoczeni. Deska rozdzielcza wygląda dość znajomo. Co istotne nie można narzekać na ergonomię. Wszystkie przełączniki znajduje się intuicyjnie. Materiały wykończeniowe są twarde ale dobrej jakości. Testowy egzemplarz otrzymał jasne wnętrze, które prezentuje się efektownie ale nie jest to praktyczne rozwiązanie na co dzień. Rapid zaskakuje przestronnością wnętrza a także ilością przydatnych schowków – kieszenie na drzwiach, schowek na okulary, zamykany przed pasażerem w desce rozdzielczej, uchwyty na napoje i w bagażniku, wyjmowana gumowa mata, chroniąca przed zabrudzeniem podłogi w przedziale bagażowym. Pozostaje jednak pytanie: dlaczego kierowca  nie może ze swojego miejsca otwierać szyb w tylnych drzwiach? To chyba zbyteczna oszczędność.

Kolejnym atutem Rapida jest bagażnik. Samochód podobnie jak Octavia nie jest sedanem lecz liftbackiem. A więc dostęp do przestrzeni bagażowej ułatwia wysoko unosząca się klapa. 550 litrów pojemności to imponujący wynik. Klasowi rywale – Citroen C-Elysee/Peugeot 301 oferują  506 l.  Niestety po złożeniu tylnych siedzeń w Skodzie, nie uzyskamy równej powierzchni.

Oszczędny typ      

Do charakterystyki auta pasuje wysokoprężny silnik 1.6 TDI, który występuje w dwóch wariantach mocy – 90 i 105 KM. Nasz testowy samochód występował w mocniejszej wersji. Skoda żwawo przyspiesza w każdym zakresie obrotów, w czym pomaga również właściwie zestopniowana 5-biegowa przekładnia. W warunkach miejskich Rapid zużywał poniżej 7,0 l/100 km, w trasie uzyskaliśmy wynik 3,3 l/100 km.

Dobrze należy ocenić także układ jezdny, który sprawdza się zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa.  Kierowcy o „sportowych” zapędach również nie powinni narzekać, ponieważ  Rapid nie wykazuje nadmiernych przechyłów podczas dynamiczniej pokonywanych łukach. Precyzyjnie działa poza tym układ kierownczy. Mankamentem jest natomiast widoczność do tyłu. Podczas parkowania pomocne okazują się czujniki parkowania.

Praktycznie i rodzinnie

Nowy model w gamie Skody zdał egzamin jako auto rodzinne. Przestronne wnętrze, obszerny bagażnik, oszczędny i dynamiczny silnik, poza tym dobre wykonanie. Rapid może nawet „podebrać” klientów Octavii i Fabii. Szczególnie w zestawieniu z Fabią ma o wiele więcej do zaoferowania. Za najtańszą wersję tego modelu trzeba zapłacić  48 500 zł (1.2 75 KM). Jak podkreślał szef Skody w chwili debiutu rynkowego Rapida, model ten ma wyznaczać standardy w segmencie aut kompaktowych. I rzeczywiście nie jest to pusty slogan.

Norbert Szwarc Foto: Paweł Pusz

Wyposażenie standardowe (wersja Active): airbagi czołowe i boczne, kurtyny powietrzne, ABS, MSR, ESP, ASR, EDS, HBA, TPM, ACS, uchwyty Isofix, centralny zamek, elektrycznie regulowane przednie szyby, fotel kierowcy z regulacją wysokości,  zestaw naprawczy kół.

Zalety auta: -przestronne i funkcjonalne wnętrze -obszerny bagażnik -układ jezdny -oszczędny i dynamiczny silnik Wady: -widoczność do tyłu Podstawowe parametry techniczne Skody Rapid 1.6 TDI Elegance: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4483/1706/1461 mm Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany Pojemność: 1598 cm3 Moc maksymalna: 105 KM przy 4400 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 1500 obr/min Osiągi (0-100 km/h) – 10,4 s. Prędkość maksymalna: 190 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 5,6/3,7/4,4  l/100 km Pojemność bagażnika: 550 – 1490  l Pojemność zbiornika paliwa: 55 l Cena auta: od 48 500 zł (1.2 wersja Active) Cena auta testowego: 72 450 zł [gallery ids="44675,44674,44673,44672,44671,44670,44669,44668,44667,44666,44665,44664,44663,44662,44661,44660,44659,44658,44657,44656,44655,44654"]

Zobacz podobne artykuły:

Škoda przedłuża umowę z Tour de France
kalendarz 18/03 2024

Škoda przedłuża umowę z Tour de France

Wiadomości / News

2024.03.18

Po dwóch dekadach Škoda przedłuża współpracę do 2028 r.
Nowa wystawa w muzeum Škody
kalendarz 10/03 2024

Nowa wystawa w muzeum Škody

Moto fanatyk

2024.03.10

Od 17 stycznia br. w muzeum marki Škoda trwa prezentacja najnowszej wystawy poświęconej działaniom firmy w ochronę środowiska.
Skoda Octavia – przed premierą
kalendarz 06/02 2024

Skoda Octavia – przed premierą

Prezentacje / Nowości

2024.02.06

Po modelach Kamiq i Scala, Skoda modernizuje kolejny przebój w swojej gamie.
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych