Skoda Fabia III – Kolejny przebój z Czech?
Wiadomości / Prezentacje / Skoda / nowe auta
Skoda i tym razem nikogo nie zaskoczyła w swojej stylizacji. Ot poprawnie zaprojektowany samochód. Można jednocześnie doszukać się pewnych podobieństw do modelu Rapid, czy Octavii - szczególnie w przednim pasie, czy przetłoczeniach. Jak podkresla producent, po raz pierwszy w seryjnym modelu projektanci wykorzystali elementy stylistyczne ze studyjnego pojazdu VisionC. Nowa Fabia (również odmiana Combi) zachowała odpowiednie proporcje – jest przy tym o 90 mm szersza i o 31 mm niższa od swojej poprzedniczki.
„Nowa Skoda Fabia pod każdym względem oferuje więcej niż przeciętny samochód, łącząc innowacyjną technologię i przepełniony emocjami wygląd” - mówi prof. Winfried Vahland, prezes zarządu Skody. "To doskonały samochód zarówno dla serca, jak i rozumu, idealnie odpowiadający na potrzeby współczesnej mobilności miejskiej. Jesteśmy przekonani, że nowa Fabia napisze kolejny rozdział na kartach pełnej sukcesów historii modelu, zdobędzie nowych klientów i jako filar naszej strategii wzrostu, wzmocni wizerunek marki na międzynarodowych rynkach”.
Dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań, masę auta udało się obniżyć o 55 kg. Podstawowa wersja Fabii waży 980 kg. W wystroju wnętrza postawiono przede wszystkim na ergonomię i funkcjonalność. Nowością będzie m in. technologia MirrorLink i funkcja SmartGate, pozwalające łatwo połączyć i obsługiwać smartfony z poziomu samochodu, czy też system KESSY (bezkluczykowy dostęp do samochodu) oraz panoramiczny szklany dach. Nabywcy nowego modelu docenią również powiększony bagażnik – do 330 litrów (dotychczas 300 l.). W przypadku Combi jest to 530 l. (po złożeniu tylnych siedzeń 1395 l). Dodatkowymi atutami są regularne kształty bagażnika i niski próg, wynoszący 611 mm, ułatwiający załadunek. Ponadto na życzenie dostępna będzie regulowana podwójna podłoga bagażnika. Samochód otrzymał zmodyfikowane zawieszenie, zapewniające nie tylko wyższy komfort ale i odpowiednią stabilność. Większy jest zarówno rozstaw przednich i tylnych kół, jak i rozstaw osi. Seryjnie Fabia po raz pierwszy otrzymała rozszerzoną funkcję elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego XDS+. Bardziej bezpośredni jest także układ kierowniczy, pozwalający na lepsze wyczucie auta. Nowy model jest znacznie oszczędniejszy - nawet o 17 proc. w porównaniu z dotychczasowym. Najbardziej efektywna odmiana zadebiutuje w 2015 r.: wersja GreenLine z silnikiem 1.4 TDI o mocy 75 KM, zużywająca 3,1 l oleju napędowego na 100 km. W chwili rynkowego debiutu, nabywcy będą mieli do wyboru silniki benzynowe – 1.0 (60 i 75 KM), 1.2 TSI (90 i 110 KM) oraz wysokoprężny 1.4 TDI (90 i 105 KM). Wszystkie jednostki napędowe spełniają normę emisji spalin Euro 6, są wyposażone w system Start-Stop i układ odzyskiwania energii pochodzącej z hamowania. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem przekładni manualnej lub automatycznej.
Nabywcy będą mieli do wyboru trzy wersje wyposażenia – Active, Ambition i Style. W pierwszej kolejności w sprzedaży pojawi się Fabia w wersji hatchback w cenie od 39 380 zł. W salonach zamówienia na ten model będą przyjmowane od listopada br. Pierwsze auta u dealerów dostępne będą w styczniu 2015 r. Jednocześnie na początku przyszłego roku dołączy Fabia Combi. Dopłata do tej wersji wyniesie 2500 zł. Podstawowa wersja wyposażeniowa (Active) zawiera pełen pakiet elementów podnoszących bezpieczeństwo: systemy ABS i ESP z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS i hamulcem antykolizyjnym (Multicollision Brake), poduszki bezpieczeństwa czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne i uchwyty ISOFIX na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy. Ponadto bazowy wariant jest wyposażony w fotel kierowcy z regulacją wysokości, centralny zamek oraz elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka boczne. Klimatyzacja manualna oferowana jest w tej wersji w cenie 700 zł.
Jednocześnie z okazji wprowadzenia nowego modelu na rynek, Skoda przygotowała specjalną ofertę premierową dla wersji hatchback. Pierwsi nabywcy mogą otrzymać w cenie auta pakiet przeglądów na 4 lata (do 60 000 km) oraz pakiet pogwarancyjny 2 lata (do 60 000 km) lub alternatywnie instalację LPG firmy Landi Renzo dla silnika 1.0 MPI (dostępna od lutego 2015).
W późniejszym czasie gamę uzupełni także odmiana Scout i Monte Carlo. Szkoda natomiast, że zabraknie usportowionej wersji RS.
Norbert Szwarc Foto: Skoda [gallery ids="46876,46885,46884,46883,46882,46881,46880,46879,46878,46877"]Zobacz podobne artykuły:
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25