Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Style – Octavia w mniejszym formacie
Małe kombi o dużych możliwościach.
Fabia to obok Octavii od lat najchętniej kupowany w Polsce samochód. Wraz z pojawieniem się trzeciej generacji Fabii w wersji 5-drzwiowej, do gamy dołączyło również praktyczne kombi. Skoda należy do niewielu producentów, którzy zdecydowali się na kombi segmentu B. Rywalem Fabii jest tylko Renault Clio Grandtour i Seat Ibiza ST.
Prawie kompakt
Styl zawsze pozostaje kwestią gustu, ale nowa Fabia naprawdę prezentuje się atrakcyjnie. Proporcjonalne nadwozie, w którym jednocześnie można doszukać się pewnych podobieństw do modelu Rapid, czy Octavii - szczególnie w przednim pasie, czy przetłoczeniach. Nowy model jest także o 90 mm szerszy i o 31 mm niższy od poprzednika. Od Rapida jest krótsza tylko o 30 mm. Gabarytami niemal dorównuje autom kompaktowym.
Wnętrze otrzymało zupełnie nowy wystrój. Atutami Fabii jest przestronność i funkcjonalność. Kierowca ma przed sobą prosty i czytelny zestaw wskaźników. Przesadą jest natomiast wyskalowanie prędkościomierza do 240 km/h. W testowym egzemplarzu grube dobrze leżące w dłoniach koło kierownicy obszyte skórą i spłaszczone u dołu. Obsługa poszczególnych funkcji jest intuicyjna. System multimedialny ma 5-calowy ekran dotykowy (bez CD). Materiały wykończeniowe są twarde ale dobrej jakości i odporne na zarysowania. Nie brakuje praktycznych schowków i uchwytów na napoje. Dobrym rozwiązaniem jest wyjmowana śmietniczka (w kieszeni na drzwiach). Fotele są wygodne z dobrym podparciem i z odpowiednio szerokim zakresem regulacji. Z tyłu dostateczna ilość miejsca – choć najwygodniej będzie tam dwójce pasażerów.
Małe kombi Skody oferuje największy w klasie bagażnik – 530 litrów. W przypadku rywali jest to odpowiednio – Clio Grandtour (443 l.) a Ibiza ST (430 l.). Po złożeniu tylnych siedzeń w Fabii otrzymamy płaską podłogę. W utrzymaniu porządku pomagają dodatkowe schowki i uchwyty oraz podwójna podłoga bagażnika (dopłata 600 zł). W przewiezieniu dłuższych przedmiotów może natomiast brakować otworu w tylnym oparciu. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność przestrzeni bagażowej wzrasta do 1395 l.
Zamiast diesla
Fabia Combi występuje z trzema silnikami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Optymalnym rozwiązaniem jest wybór najmocniejszej wersji benzynowej – 1.2 TSI o mocy 110 KM. Dzięki turbo i bezpośredniemu wtryskowi, silnik żwawo przyspiesza w szerokim zakresie obrotów, bez konieczności częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów. Jednocześnie jednostka ta pracuje dość cicho. W tej wersji silnikowej Fabia otrzymała 6-biegową przekładnię manualną. Na uwagę zasługuje również zużycie paliwa, które podczas naszego testu wyniosło - w warunkach miejskich 7,5 l/100 km a w trasie – 4,4 l/100 km. Montowany seryjnie system Stop/Start działa bez zarzutu.
Samochód prowadzi się neutralnie, jest stabilny i dobrze pokonuje nierówności. Docenić należy również komunikatywny układ kierowniczy podobnie jak i bogate wyposażenie w podstawowej wersji z zakresu bezpieczeństwa obejmujące m in. elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS+, ABS, ASR, MSR, HBA, EDL, ESP, TPM, hamulec antykolizyjny (Multicollision Brake).
Z rozsądku
Nowa Fabia Combi potrafi do siebie przekonać atutami, które trudno podważyć. Atrakcyjna sylwetka, przestronne i funkcjonalne wnętrze, ogromny bagażnik, oszczędny i dynamiczny silnik a to wszystko za rozsądną cenę. Samochód w tej wersji może się nawet okazać lepszym wyborem od tradycyjnego hatchbacka, w którym np. nie zmieścimy wózka dziecięcego. Ceny Fabii są niższe od rywali – Clio Grandtour (1.2 74 KM 44 450 zł) i Ibizy ST (1.2 60 KM 45 400 zł). W przypadku Skody, dopłata do wersji Combi wynosi 2500 zł i są to rozsądnie wydane pieniądze.
Norbert Szwarc, Wiesław Mrówczyński
Foto: N.S
Wyposażenie podstawowe (Active) - ABS, ACS, ASR, MSR, HBA, EDL, ESP, TPM, hamulec antykolizyjny (Multicollision Brake, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+, airbagi czołowe i boczne, kurtyny powietrzne i uchwyty ISOFIX, centralny zamek, elektrycznie regulowane przednie szyby i lusterka (także podgrzewane), fotel kierowcy z regulacją wysokości.
Zalety auta:
-atrakcyjna stylizacja
-przestronne i funkcjonalne wnętrze
-dynamiczny i oszczędny silnik
-prowadzenie
-obszerny bagażnik
-wyposażenie
-cena
Wady:
-brak napędu CD
-brak otworu w tylnym oparciu
Podstawowe parametry techniczne Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Style:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4257/1732/1467 mm
Silnik: benzynowy, turbodoładowany
Pojemność: 1197 cm3
Moc maksymalna: 110 KM przy 4600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 175 Nm przy 1400 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) – 9,6 s.
Prędkość maksymalna: 199 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 6,1/4,0/4,8 l/100 km
Pojemność bagażnika: 530 – 1395 l
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Cena auta: od 43 880 zł (1.0 75 KM Active)
Cena auta testowego: 57 630 zł
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
Wiadomości / News
2024.03.18
Nowa wystawa w muzeum Škody
Moto fanatyk
2024.03.10
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21