Skoda Octavia – Przed premierą
Oficjalna prezentacja nowej Octavii została zaplanowana na 11 listopada, jednak na kilka dni przed tym wydarzeniem ujawniono kilka ważnych faktów na temat tego modelu.
Najlepiej sprzedający się model firmy zadebiutuje w Pradze, w wersji kombi. Dlaczego? Bo właśnie ta odmiana nadwoziowa cieszy się o wiele większą popularnością niż liftback.
Premiera nowego modelu jest okazją do uczczenia 60. rocznicy rozpoczęcia produkcji tego samochodu. Jak zapewnia Skoda, czwarta generacja bestsellera będzie miała większe wymiary i pojemniejszy bagażnik. Ponadto ma wyróżniać się także większą funkcjonalnością i przestronnością oraz wysoką jakością materiałów.
Dyrektor generalny Skoda Auto, Bernhard Maier, powiedział: „Dla firmy Skoda model Octavia jest niezmiernie ważny. Dlatego zupełnie odnowiliśmy ten samochód. W efekcie jest to najlepsza Octavia wszech czasów: jeszcze bardziej praktyczna, przestronna i bezpieczna niż dotąd. Nowa generacja, której premiera zbiega się z 60. rocznicą produkcji tego modelu, to duży krok w przyszłość. W ciągu minionych sześciu dekad Octavia istotnie przyczyniła się do rozwoju przedsiębiorstwa i marki. Jestem przekonany, że nowa generacja odegra znaczącą rolę w utrzymaniu tego pozytywnego trendu”.
Na razie samochód skrywany jest pod kamuflażem. Wiadomo jednak, że Octavia „urośnie”, ponieważ kompaktowym modelem marki jest teraz Scala. Nowa Octavia Combi ma długość 4689 mm, czyli o 22 mm więcej niż jej poprzedniczka; szerokość zwiększono o 15 mm do 1829 mm (długość liftbacka wzrosła o 19 mm do 4689 mm, a szerokość o 15 mm do 1829 mm). Rozstaw osi to 2686 mm.
Nowością mają być światła LED w węższych reflektorach i tylnych światłach. W topowej wersji zastosowane będą reflektory Full LED Matrix. We wnętrzu przeprojektowano konsolę środkową, panele drzwiowe i tablicę wskaźników. Nowa Octavia będzie także pierwszym modelem marki, wyposażonym w wyświetlacz head-up display a także Virtual Cockpit. Ten cyfrowy, indywidualnie konfigurowany zestaw wskaźników najnowszej generacji jest wyposażony w ekran o przekątnej 10 cali. Kierowca ma do wyboru cztery widoki: podstawowy, klasyczny, nawigacja, systemy wspomagające kierowcę. Pasażerowie siedzący z tyłu będą mieli więcej przestrzeni na wysokości kolan – 78 mm. Ponadto pojemność bagażnika – największa w tym segmencie – wzrosła do 640 l w wersji Combi oraz do 600 l w wersji litfback.
W czwartej generacji Octavii wprowadzono kilka nowych systemów wspomagających, jak np. system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist), aktywnie zwiększający moment skrętu w razie bezpośredniego zagrożenia kolizją z pieszym, rowerzystą lub innym pojazdem.
Z kolei system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) informuje kierowcę o zbliżaniu się z tyłu innego pojazdu lub rowerzysty przy otwieraniu drzwi samochodu. Funkcja wykrywania rąk na kierownicy (Hands-on Detect) sprawdza, czy kierowca stale dotyka kierownicy, czy też stracił on panowanie nad pojazdem na przykład z powodu nagłego problemu zdrowotnego. W takiej sytuacji awaryjnej samochód zostanie zatrzymany przez asystenta zatrzymania awaryjnego (Emergency Assist).
Nabywcy będą mieli do wyboru nowoczesne silniki benzynowe TSI, wysokoprężne TDI a także po raz pierwszy warianty hybrydowe typu plug-in oraz silniki w technologii tzw. miękkiej hybrydy. Przy wyposażeniu w 7-biegową przekładnię DSG 3-cylindorwy silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM oraz 4-cylindrowy silnik 1.5 TSI (150 KM), wykorzystują rozrusznik 48V napędzany paskiem oraz akumulator 48 V. System umożliwia „żeglowanie” przy wyłączonym silniku spalinowym, odzyskiwanie energii przy hamowaniu oraz wspomaganie silnika poprzez elektryczne zwiększanie mocy. Jednocześnie silnik uruchamia się ciszej i z mniejszymi drganiami. Obydwa silniki są także dostępne w połączeniu z 6-biegową manualną przekładnią bez technologii miękkiej hybrydy. Skrzynia biegów stosowana z silnikiem 1.5 TSI została zaprojektowana do jednostek generujących wysoki moment obrotowy i jest używana także w połączeniu z silnikami Diesla. Silnik 2.0 TSI (190 KM) jest dostępny wyłącznie z napędem czterech kół i 7-biegową skrzynią DSG. Wszystkie silniki TSI są wyposażone w filtr cząstek stałych.
Nowa Octavia będzie kolejnym po Superbie iV autem wyposażonym w technologię hybrydową typu plug-in. Model ten będzie oferowany z silnikiem benzynowym 1.4 TSI oraz silnikiem elektrycznym o docelowo dwóch wariantach mocy. Ofertę obejmującą model o mocy 204 KM planuje się poszerzyć o wersję o mocy 245 KM. Obydwa warianty będą wyposażone w 6-biegową skrzynię DSG. Dodatkowo w ofercie znajdą się trzy nowe silniki wysokoprężne o mocy od 115 do 200 KM. Każda jednostka TDI ma pojemność 2.0 i należy do nowo opracowanej generacji silników EVO. Warianty o mocy 150 i 200 KM są dostępne z opcjonalnym napędem 4x4.
Oprócz standardowego zawieszenia, wśród opcji znajdzie się możliwość wyboru odmiany z o 15 mm niższym zawieszeniem sportowym oraz pakietem na bezdroża ze zwiększonym o 15 mm prześwitem. Opcjonalnie dostępna jest funkcja dynamicznej kontroli zawieszenia (DCC), która na bieżąco dostosowuje zawieszenie i tłumienie. Przy wyposażeniu w układ DCC w hybrydach typu plug-in prześwit nie zmienia się, natomiast we wszystkich innych wariantach jest obniżony o 10 mm.
W chwili debiutu, Octavia będzie dostępna w wersji wyposażenia Ambition oraz Style. W ciągu 2020 r. do oferty wejdzie wersja wyposażenia Active, a gamę wzbogacą odmiany Scout i RS.
Norbert Szwarc
Foto: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
Wiadomości / News
2024.03.18
Fiat Pandina – Ulubieniec
Prezentacje / Nowości
2024.03.16
Audi Q6 e-tron – Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.03.12
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28