Skoda Octavia 1.0 TSI - Mniejsza pojemność, większa moc
Wiadomości / Prezentacje / Skoda / nowe auta / slider
Skoda Octavia 1.0 TSI - Mniejsza pojemność, większa moc
Wiadomości / Prezentacje / Skoda / nowe auta / slider
Czeska marka zaprezentowała Octavię wyposażoną w litrowy, doładowany silnik z rodziny TSI.
Tak niewielka pojemność w tak dużym aucie? W pierwszej chwili można odnieść wrażenie, że to pomyłka. Według Skody natomiast, to znakomity pomysł. Tym samym w ofercie wersja 1.0 TSI zastąpi dotychczas występujący model – 1.2 TSI (110 KM). Dodajmy, że jest to od kilku lat coraz powszechniejszy trend – mała pojemność plus turbo. Litrowy silnik benzynowy zamontowany w samochodzie segmentu C powoli staje się standardem. Jednostka o tej pojemności od kilku lat jest oferowana w Fordzie Focus. Całkiem niedawno do ekologicznej rodziny dołączył też m.in. Opel Astra. Sam downsizing też nie jest nowym zjawiskiem. Pierwsze konstrukcje o zredukowanej pojemności pojawiły się w sprzedaży ponad dekadę temu. Wiadomo ponadto, że silniki o niewielkiej pojemności są znane od bardzo dawna. Przez dziesięciolecia były jednak montowane głównie w małych samochodach miejskich i w nich często miały pojemność mniejszą niż 0.7 l. Żadną nowością nie jest też wtrysk bezpośredni, który po raz pierwszy został zamontowany w roku 1955 w - uwaga! - Mercedesie 300SL oraz doładowanie znane od końca lat 70.
Recepta na nowy silnik Skody była dosyć prosta. Inżynierowie stworzyli lekki blok, umieścili w nim tylko trzy cylindry i całość połączyli z doładowaniem. Jednostka dysponuje mocą 116 KM i do 200 Nm momentu obrotowego. Octavia 1.0 TSI w wersji liftback przyspiesza do 100 km/h w 9,9 sek. Dla porównania Octavia 1.2 TSI o mocy 110 KM na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje 2 sekund więcej. Różnicę widać także w przypadku szybkości maksymalnej. Silnik 3-cylindrowy rozpędza Skodę do 202 km/h, zaś poprzednik z czterema cylindrami kończy sprint przy prędkości 181 km/h.
Dla potencjalnych nabywców auta w tej wersji, nie bez znaczenia pozostaje kwestia zużycia paliwa. Jak zapewnia producent, Octavia 1.0 TSI spala w cyklu miejskim 5,4 l/100 km. Samochód wyposażony w silnik 1.2 TSI, potrzebuje na pokonanie 100 km ponad pół litra paliwa więcej. W cyklu mieszanym liftback z mniejszym silnikiem spala 4,5 litra. Tym samym różnica maleje do 0,3 litra.
Producent uporał się z charakterystycznymi wibracjami, towarzyszącymi 3-cylindrowym silnikom. Są one jednak bardziej odczuwalne przy niskich obrotach. Jednocześnie zrezygnowano z wałka wyrównoważającego. Sam odgłos pracy jednostki napędowej również nie jest zbytnio obniżający komfort jazdy.
Skoda wzbogaciła ponadto listę wyposażenia Octavii o nowe elementy, jak np. znane z flagowego Superba adaptacyjne zawieszenie DCC, Internet na pokładzie, możliwość bezprzewodowego ładowania telefonu. Ceny Octavii 1.0 TSI zaczynają się od 69 740 zł (liftback) i od 73 740 zł (w przypadku kombi).
Norbert Szwarc
Zobacz podobne artykuły:
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.08
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22