Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 KM 4x4 Style – Nowe szaty Skody
kalendarz 26/01 2018

Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 KM 4x4 Style – Nowe szaty Skody

Testy / Skoda

I pomyśleć, że na początku lat 90-tych. czeska motoryzacja była w takim samym położeniu co nasza...

Oni mieli Skodę i Tatrę. My, polskiego Fiata. Czesi, dziś mają swoją Skodę, a my? Nadal śnimy o potędze. A wszystko przez to, że Oni potrafili się dogadać z dobrym partnerem. Związkowcy z Żerania woleli Koreańczyków, bo ci więcej obiecali. Efekt? Szkoda gadać. Octavia, Fabia, Superb. Te auta wylansowały czeską markę działającą pod opiekuńczymi skrzydłami Volkswagena. Ale chyba przyszedł czas zmian i Skoda próbuje określić się na nowo. Czesi nie chcą już być postrzegani jako budżetowa, cokolwiek by to nie oznaczało cześć VAG! Przedstawiciele producenta twierdzą wprost, że tania to może być na przykład Dacia, czy auta z Chin. Skoda to auta dobrze wycenione i doskonale wyposażone.

Zaskoczenie na plus
Inżynierowie i styliści od początku współpracy z VW zaskakują. Budując kolejne modele, nie celują w segment. Każdy kolejny produkt jest zawsze trochę pomiędzy. Nie inaczej jest z Kodiaqiem.  Nie, zdecydowanie nie jest to klon Ateki czy Tiguana. To jest zupełnie inne auto, choć tak jak tamte, powstało na płycie MQB. Jest jednak od swoich kuzynów większe, pojemniejsze i… bardziej komfortowe! Dlatego nie tylko w Seacie czy VW nie mogą spać spokojnie. Kodiaq skoczy do gardeł także Toyocie, Hondzie, Mazdzie czy Hyundaiowi…

SUV wygląda jak… SUV. Dwie bryły nadwozia. Sporo przeszkleń. I… tyle. Diabeł tkwi w szczegółach! A te szczegóły to ładny, typowy dla marki grill, LED-owe lampy z przodu i z tyłu i typowa, bez udziwnień linia boczna. Typowa, ale nie pozbawiona finezji. Właśnie, dzięki dużym oknom która z jednej strony dają efekt lekkości a z drugiej, dobra widoczność z każdej strony Kodiaq nie wygląd zwaliście tylko potężnie!

Trzeba oddać Czechom honor. Tworząc swojego SUV-a zadbali o szczegóły. Wnętrze, poskładano wprawdzie z tego, co znamy z VW, Seata czy samej Skody, ale zrobiono to w sposób perfekcyjny. Dbałość o szczegóły, świetnej jakości materiały wykończeniowe, pietyzm, z jakim wszystko zmontowano każe chylić przed producentem czoło. Dodatkowo, na użytkowników czeka mnóstwo wygodnych rozwiązań z cyklu „Simply Clever”. Ukryte parasolki, ochraniacze krawędzi drzwi, schowki, organizery, uchwyty. Nie, wnętrze auta nie jest przekombinowane. Ono naprawdę jest Simply Clever. A większość owego clever, jest dodatkiem seryjnym.

Bagażnik, w zależności od wersji, czyli 5 lub 7 osobowej może mierzyć 650, 835 lub w przypadku złożenia także środkowego rzędu siedzeń, 2065 litrów. Auto przystosowano do ciągania przyczepy z hamulcem najazdowym o masie całkowitej 2 lub 2,5 tony. Nie jest to wprawdzie rekord, ale… prawie.

Aż dziewięć jednostek napędowych
Pod maskę Kodiaka może trafić jeden z 9 motorów. 5 z nich to jednostki benzynowe TSI a 4 – tradycyjnie diesle TDI. Motory benzynowe to jednostki o pojemności 1,4 litra o mocach kolejno 125 i 150 KM oraz dwulitrowy TSI o mocy 180 KM. Tym razem, do testu dostaliśmy jednostkę benzynową o mocy 150 KM (przy 5000 obrotach) i 250 Nm momentu dostępnych od 1500 do 3500 obrotów. Moc i moment na wszystkie 4 koła przenosiła 6-przelożeniowa manualna skrzynia biegów. W ważącym blisko 1700 kg SUV-ie z napędem 4x4, na nadmiar mocy nie możemy narzekać. Pierwszą „setkę” osiąga wprawdzie poniżej 10 sekund, ale z pasażerami i bagażem odczujemy niedostatki momentu obrotowego. Spalanie? No cóż, to jedyna wada auta. Producent podaje, że Kodiaq ma się zadowolić 8,3 litrami w mieście a 6 w trasie. Otóż… nie! W naszym teście, czteropędowe auto zasysało w ruchu miejskim około 10 litrów benzyny. Podobnie, na autostradzie. Średnie spalanie z testu wyniosło 8,4 litra. Sporo. Ale cudów nie ma! 4x4 (Haldex V generacji) i 1700 kg auta to i większe zapotrzebowanie na paliwo.  

Zawieszenie tradycyjne, czyli kolumny MacPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu. Ale można też auto wyposażyć w zawieszenie adaptacyjne (polecamy, choć tanie nie jest).  Nawet w trybie komfortowym Kodiaq pozostaje sprężysty a nie sztywny. Pomimo sporego „wzrostu” autem nie buja. Pofalowania asfaltu, łaty czy pęknięcia jezdni pojazd pokonuje ze stoickim wręcz spokojem. W mojej opinii czaski SUV to jedno z najlepiej zestrojonych aut w swojej klasie.

Pierwszy SUV od Skody, według samej Skody to SUV kompaktowy. Patrząc na wymiary (DxSxWxRo: 4697x1882x1655x2791) wydaje się, że raczej subkompakowy! Pojazd jest zdecydowanie większy od Hondy CRV, Toyoty RAV4 czy wreszcie siostrzanych Tiguana i Ateki. Niedźwiedziowi z Mlada Boleslav (Kodiaq to inuicki niedźwiedź) bliżej wymiarami do wspomnianych już Audi Q5, BMW serii 3 czy Mercedesa GLC.  Skąd porównanie do marek premium? No cóż, w Skodzie woleliby być kojarzeni raczej z nobliwym Audi, a nie plebejskim VW. I, trzeba przyznać obiektywnie, ciężko na to pracują. Wprawdzie Superb nie podbił segmentu Premium, ale Kodiaqowi może się to udać. Skoda Premium? A dlaczego NIE! Czesi postarali się nie tylko o praktyczne walory i dobrą cenę. Także prowadzeniem czy jakością Kodiaq może rywalizować z najlepszymi. I to nieprawda, że w czasach, kiedy wszystko już było, przebicie się na szczyt jest niemal niemożliwe. Jeżeli auto nazywa się Skoda Kodiaq, wszystko jest możliwe...
Paweł Pusz

Zalety auta:
- przestronne i funkcjonalne wnętrze,
- ogromny bagażnik,
- pewne prowadzenie,
- komfortowe zawieszenie,
- wysoka jakość wykończenia,

Wady auta:
- stosunkowo wysokie spalanie auta z motorem benzynowym,
- niedostatek momentu obr.,
- próg powstający po złożeniu oparć.

Podstawowe parametry techniczne Skody Kodiaq 1.4 TSI 150 KM 4x4 Style:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4697/1882/1676/2791
Silnik: benzynowy, doładowany
Pojemność: 11359 cm3
Moc maksymalna: 150 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm. od 1500 - 3500 obr./min
Napęd: 4X4
Skrzynia: manualna 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 9,8 s
Prędkość maksymalna: 194 km/h
Deklarowane zużycie paliw: średnio 7,6
Pojemność bagażnika: 650/835/2065
Pojemność zbiornika paliwa 60 l
Ceny: od 89,9 tys. złotych
Cena auta prezentowanego: 170 250 zł


Tagi:
skoda kodiaq opinie, Skoda Kodiaq 1.4 TSI 150 KM 4x4 Style, Skoda Kodiaq 1.4 TSI , Skoda Kodiaq 4x4, Skoda Kodiaq 1.4 TSI , Skoda Kodiaq, Kodiaq, test Skody Kodiaq, auta nowe, test Skody, test skoda kodiaq

Zobacz podobne artykuły:

Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDI Premium 140 KM - Jedyny w swoim rodzaju
kalendarz 21/02 2019

Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDI Premium 140 KM - Jedyny w swoim rodzaju

Testy / Testy

2019.02.21

Hyundai wpadł na dość zaskakujący pomysł. Rozszerzając gamę nadwoziowa i30 do hatchbacka i kombi dorzucił model o dość nieoczywistym wyglądzie.
Nissan Qashqai 1,5 dCI Tekna + 115 KM – Po prostu, crossover
kalendarz 20/02 2019

Nissan Qashqai 1,5 dCI Tekna + 115 KM – Po prostu, crossover

Testy / Testy

2019.02.20

W 2017 roku Nissan odmłodził II generacje Qashqaia. I nic dziwnego. Wszak w tej stylistyce samochód powstaje od 2014 roku.
Ford EcoSport 1.0 Ecoboost ST Line 140 KM – Nienowa nowość…
kalendarz 19/02 2019

Ford EcoSport 1.0 Ecoboost ST Line 140 KM – Nienowa nowość…

Testy / Testy

2019.02.19

Na naszym rynku to nowość. Ale tak naprawdę EcoSport jest na rynku od 2004 roku!
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo zaprezentuje nowego SUV-a w Genewie

Alfa Romeo zaprezentuje nowego SUV-a w Genewie

Wiadomości / News

2019.02.21

Podczas tegorocznej wystawy w Genewie, Alfa Romeo pokaże mniejszego brata modelu Stelvio.
Audi e-tron na stoku

Audi e-tron na stoku

Wiadomości / Wydarzenia

2019.02.21

Elektryczny samochód Audi na najbardziej stromej trasie narciarskiej.
Klienci Volvo stopniowo odchodzą od diesla

Klienci Volvo stopniowo odchodzą od diesla

Wiadomości / Gorące tematy

2019.02.20

Rośnie natomiast popularność hybryd. W krótkim czasie koncern chce kilkukrotnie zwiększyć ich sprzedaż.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.