ŠKODA Fabia Style 1.0 TSI DSG7/110 KM - Wybór nieoczywisty?
Fabia to dla Skody auto specjalne. Tym modelem Czesi zadebiutowali po fuzji z Volkswagenem. Kolejne edycje samochodu były prawdziwymi lokomotywami sprzedaży. I tu rodzi się pytanie, czy IV generacja będzie tylko kontynuatorką linii modelowej czy wywinduje auto na wyższy poziom. Odpowiedź nie jest prosta…
Czesi zadbali o show. Fabia wkraczała na rynek teatralnie. W trzech odsłonach. Najpierw była premiera teoretyczna. W drugim akcie poznaliśmy ceny. I wreszcie, samo auto. Nowa Fabia to nie prosta kontynuacja poprzedniczki. Auto jest od poprzedniczki o 110 mm dłuższe, 50 mm szersze. Rozstaw osi też jest większy. Aż o 91 mm. I to była najważniejsza zmiana. Wymusiła ewolucję sylwetki. Fabia III była krótka, wąska i nieproporcjonalnie wysoka. Fabia IV ewoluowała. Choć auto zachowało charakterystyczną sylwetkę i ogólny design stało się niższe, dłuższe i bardziej przysadziste. Nowe proporcje Fabii IV na dobre. Jest po prostu ładniejsza.
Rewolucja
Rewolucyjne zmiany nie tylko w gabarytach i poniekąd w eksterierze. We wnętrzu też po nowemu. Sporo przestrzeni przybyło w kokpicie. Przede wszystkim, na tylnej kanapie. Tam nareszcie przestało być ciasno! Do tego, pomimo niższej sylwetki wnętrze jest o 1 cm wyższe. Wygodniejsze są fotele i kanapa. No i jeszcze 50 litrów więcej przestrzeni ładunkowej. Teraz, to wystarczające 380 litrów.
Teraz słów kilka o wyglądzie kabiny. I tu nie będzie już tak entuzjastycznie. Plastiki prezentują się nieźle, dopóki ich nie dotkniemy. Niestety, jest twardo. Nawet, bardzo.. Co w zestawieniu z ceną niemile zaskakuje. Wiem, że zawsze można powiedzieć, że w Dacii jest gorzej. Tyle, że Dacia jest sporo tańsza. Z kolei na tak, zmiana stylizacji kokpitu. Koncernowi inżynierowie pełnymi garściami zaczerpnęli z Volkswagena. Wokół kierowcy jest tak, jak w Polo czy Ibizie.
W zależności od wersji; analogowe lub cyfrowe wskaźniki Te, są wyświetlane na ekranie o przekątnej 10,25 cala. Obsługa infotainmentu odbywa się za pomocą dotykowego wyświetlacza o wymiarach od 6,5 cala do 9,2 cala. Do tego, w odróżnieniu od kolegów z Seata i VW projektanci nie zdecydowali się na całkowitą rezygnację z przycisków oraz pokręteł. I chwała im za to!
Bez diesla
Pod maska nie znajdziemy już diesla. Nie ma też (jeszcze?) hybrydy. Są wyłącznie trzycylindrowe benzynowe jednostki wolnossące i wspomagane turbiną o mocach od 80 KM poprzez 95 i 100 KM. Ma też wkrótce pojawić się się 4-cylindrowy silnik 1.5 TSI generująca 150 KM. Auto testowe motor o mocy 110 KM uzyskiwanej przy 5500 obrotach i 200 Nm momentu obrotowego dostępnych w zakresie 2000 – 3000 obrotów. Napęd na przednie koła przenosiła skrzynia DSG o 7 przełożeniach. Auto w takim zestawieniu rozpędza się do 100 km/h po 9,6 sekundach im uzyskuje 205 km/h. Na spalanie narzekać nie można. W redakcyjnym teście auto konsumowało 7 litrów w cyklu miejskim, 5 w trasie i 5,5 na drodze ekspresowej. Średnia z testu, to 6,5 litra.
Prowadzenie bardzo przypomina wspominanego już VW Polo czy Seata Ibizę. Nastawy układu jezdnego, zgodnie z miejskim raczej przeznaczeniem auta nie są przesadnie miękkie. Mimo tego, samochód zaskakująco dobrze reaguje na stan polskich dróg. Sprawnie niweluje wstrząsy. Jedynie podczas zbyt dynamicznego pokonywania progów zwalniających przejazd możemy poczuć i usłyszeć. Układ jezdny sprawnie radzi sobie z mniejszymi nierównościami. Auto zupełnie poprawnie zachowuje się na krętych odcinkach. Bardzo posłusznie wykonuje polecenia kierowcy. Fabia nieco się pochyla w zakrętach ale bez problemu trzyma zadany tor jazdy; sprawnie i szybko reaguje na polecenia kierowcy.
Trudno się dziwić, że Czesi przykładają aż taka wagę do Fabii. Obok Octavii to najważniejszy model Skody i jeden wolumenowych hitów. Dotychczasowe trzy generacje kupiło jak dotąd ponad 4,5 mln nabywców. Czy IV generacja powtórzy ich sukces? Problemem jest cena! Od kilku lat Skoda nie produkuje już aut budżetowych. Spece od PR twierdza, że są to teraz rozsądnie wycenione. Cennik Fabii rusza od ponad 70 000 zł. A teraz dla ułatwienia: cena testowego egzemplarza zaczyna się od 90 850 zł! Choć jest świetnym autem, w swoim segmencie, chyba jednym z najlepszych, nadal jest też simply clever.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- wygląd
- przestrzenne wnętrze
- bagażnik
Wady auta:
- cena lepiej wyposażonych wersji
- praktycznie nie ma wyboru jednostki napędowej
- skomplikowany infotainment
Podstawowe dane techniczne ŠKODA Fabia Style 1.0 TSI 110 KM DSG7:
Długość: 4109 mm
Szerokość: 1780 mm
Wysokość: 1459 mm
Rozstaw osi: 2564 mm
Pojemność bagażnika:
Parametry silnika i układu przeniesienie napędu:
Napęd: na koła przednie
Silnik: 999 cm3
Skrzynia biegów: automatyczna
Maksymalna moc: 110 KM/5500 obrotów
Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm/2000-3000 obrotów
Osiągi:
Prędkość maksymalna: 205 km/h
przyspieszanie 0-100 km/h: 9,6 s
Deklarowany średnie zużycie paliwa: 6,0 l
W teście (m/tr/śr): 7,0/5,0/6,5 l
Zbiornik paliwa: 40 l
Cena: 111 250 zł
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen Amarok Style V6 3.0 TDI 240 KM 4MOTION – Solidny pracownik
Testy / Testy
2024.10.27
Volkswagen California 6.1 Ocean – Gdy urlopu przyjdzie czas...
Testy / Testy
2024.10.27
Volkswagen Grand California 600 – Idealny na rodzinne wakacje...
Testy / Testy
2024.10.26
Lamborghini z długą listą oczekujących
Wiadomości / News
2024.11.10
Charles Leclerc ma nowe auto
Wiadomości / News
2024.11.09
Problemy Nissana
Wiadomości / News
2024.11.08