Skoda Fabia R5 Rally Car - Rajdowy samochód za milion złotych
Wiadomości / Prezentacje / Skoda / nowe auta / slider
Skoda Fabia R5 Rally Car - Rajdowy samochód za milion złotych
Wiadomości / Prezentacje / Skoda / nowe auta / slider
Kosztuje prawie milion złotych, osiąga pierwszą setkę w mniej niż 4 sekundy i spala 60 litrów na 100 km.
Nie, to nie jest wyrafinowany superbolid, a rozsądny hatchback segmentu B zamieniony w rajdowego potwora. Już teraz można kupić takie auto na własność. Niestety pod warunkiem, że mieszka się w Irlandii… Ceny Skody Fabii R5 Rally Car zaczynają się od 221 tys. euro - to prawie 946 tys. zł. Zaporowa wartość nie odstrasza jednak fanów motosportu. Ci ustawiają się w kolejce i walczą o jak najwyższą pozycję na liście chętnych. Każdego roku Czesi chcą wysyłać do Irlandii - gdzie model wszedł właśnie do oficjalnej sprzedaży - maksymalnie 60 aut. Budowa każdej z rajdówek zajmuje mechanikom Skody 10 dni. Fabia R5 Rally Car jest wykonywana ręcznie przez specjalnie wyszkolonych pracowników. Pomijając trwający półtora tygodnia montaż, auto nadal wymaga prac związanych z lakierowaniem nadwozia i nadawaniem mu barw drużynowych. Skoda Fabia R5 Rally Car jest napędzana jest 1.6-litrowym, doładowanym silnikiem o mocy 280 KM. Jak każdy samochód tego typu, również Fabia została „odchudzona” do granic możliwości, przy czym zapewnia oczywiście imponujący poziom trakcji i jest w stanie osiągnąć pierwszą setkę w czasie poniżej 4 sekund. Spalanie? Rajdowy hatchback potrzebuje około 60 litrów benzyny na każde 100 km. Taki wynik może zawstydzić nawet Bugatti Veyrona! Skoda ma bogatą tradycję w motosporcie sięgającą jeszcze początku lat 60. W ofercie marki również znalazły się wersje usportowione popularnych modeli, jak Octavia RS, czy Fabia RS, która jest – w dużym uproszczeniu - cywilną siostrą Fabii R5 Rally Car. Do tej pory w gamie Skody dostępne były dwie generacje tego modelu. Pierwsza Fabia RS była napędzana 130-konnym silnkiem wysokoprężnym 1.9 TDI. W przypadku drugiej generacji był to już 180-konny silnik benzynowy 1.4, który wykorzystywany jest nadal w bliźniaczych modelach VW Polo GTI oraz Seat Ibiza Cupra, choć obecnie o podwyższonej mocy (do 192 KM). Napęd przekazywany jest za pośrednictwem dwusprzęgłowej przekładni DSG. Dodajmy, że w tym roku zespół fabryczny Skody odnosił już sukcesy Fabią R5, m in. w Rajdzie Szwecji. Podczas drugiej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA WRC 2, Szwed Pontus Tidemand z pilotem Jonasem Anderssonem, zajęli drugie miejsce w klasyfikacji WRC 2, zaś druga załoga - fiński duet Esapekka Lappi i Janne Ferm ukończyli rajd na najniższym stopniu podium. Jak na razie jest niestety mało prawdopodobne ażeby pojawiła się trzecia generacja cywilnej Fabii RS./oprac. ns/ [gallery ids="57057,57056,57055,57054,57053,57052,57051"]Zobacz podobne artykuły:
Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.26
Młodych nie interesuje już zrobienie „prawka”
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.19
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
Wiadomości / News
2024.03.18
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28